2010-12-21, 22:13
Medlem
Gargis avatar
Chefen1's frågor:
Jag har suttit 3 månader på Kronoberg som längst, med fulla restriktioner. Kan svara på hur det var där, antar att det är snarlikt över hela landet.

Får han en timme om dagen ute i friska luften?
En timme, ja.
Får han låna en riktigt go och varm jacka av någon när han ska ut?
Jackor finns, dock ej särskilt varma. Finns dock fleece-tröjor att ha under, mössa & vantar.
Får man dela upp sin rast vid flera små tillfällen?
Man kan välja att gå ner i cellen igen efter 30 min, eller att stanna fulla 60. Jag var nog bara uppe 60 min en-två gånger. Kallt och jävligt tråkigt, antar att det kan vara lite mer roande om man får ta pausen med andra häktade..
Om killen inte har pengar till cig får han då helt enkelt vara utan?
Man får 90 kronor/vecka, kan räcka med tanke på att man inte har så mycket tid att röka på. Jag fick pengar skickade av farsan, från mitt konto. Får man pengar inskickade får man inte det där bidraget.
Får man nikotinplåster/tuggummi av häktes personalen/sköterskan?
Ja, detta är gratis.
Var det jobbigt att bara få röka en gång om dagen?
Sög i mig 5 cigg på 30 min, var inte så sugen efter det haha. Hade dock även snus i cellen.
Kan man inte lika gärna sluta helt att röka då?
Det är ett tidsfördriv, det är helt värdelöst att sitta där uppe i 30-60 min utan att ta en cigg. Enligt mig.
Kan hans advokat köpa cig till honom?
Kan man skicka med visa kortet med advokaten för att köpa cig?
Kan killens släkt tex leverera cig till honom?

Ge honom pengar istället, så kan han köpa cigg där inne!
Citera
2010-12-21, 22:14
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
en Frödinge princess/schwarzwald tårta kostar då 40-50kr på ICA

mvh.T

Och det var såna de sålda för 200 säger du?? Nånstans ställer jag mej tveksam till det, men om det är så är det nog fan enda kiosken inom kriminalvården isåfall. Alla kiosker jag handlat i har varit ganska normala pressbyrå priser. Tom billigare i kioskerna på de tyngre anstalterna. På kumla betala vi typ 25 kr för en platta ägg, 30 spänn för en fryst kyckling... typ så.. som ica ungefär.
Citera
2010-12-21, 22:17
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
En "före detta" vän till mig hade idag rättegång ang en våldtäkt som han var åtalad för. Jag var åhörare på rättegången eftrsom jag känner målsäganden väl. Eftersom jag inte har mycket till övers för våldtäktsmän önskar jag honom allt lidande som finns. Jag såg att hans händer skakade när han höll i papper som han läste. Han blev gripen tidigt lördag morgon 27 november och har suttit häktatd sen dess med fulla restriktioner. Tingsrätten beslutade idag att han skall kvarstanna i häktet, dom meddelas 28 dec, åklagaren har inte längre rätt att ålägga honom restriktioner. Han sitter på häktet i Uddevalla.

Har själv suttit häktad i 9 dagar i början av 90 talet. (Olaga alkoholframställning) Det var dock i Augusti och jag röker inte så det var inga större problem. Är inte heller beroende av att dricka sprit själv.

Frågorna:
Får han låna en riktigt go och varm jacka av någon när han ska ut? (-15 utanför vänersborgs tingsrätt idag, vet ej vad det var i Uddevalla)
Kan killens släkt tex leverera cig till honom? (Tänk om dom fyller ciggen med rakblad och knark)

Om hela historien med våldtäkten stämmer vafan frågar du så jävla mycket om cigg och om advokaten kan köpa cig på hans visa etc etc.. Dina frågor går inte ihop med din historia.
Citera
2010-12-21, 22:21
Medlem
Gargis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Sen att sitta på en anstalt med mindre säkerhetsklassning som storboda kan vara bra och dåligt när man har ett längre straff. Det som är bra är att det oftast är lite mer frihet och inte så hårde regler. Det som är dåligt är att du oftast har en sämre kiosk och att tiden känns fan så mycket längre när man hela tiden ser folks om går på permisar och muckar.
Jo det är lite så jag tänker också, hört från de flesta att det ska vara lugnare på hårdare anstalter. Och jag märkte själv hur dagarna flög i häktet. Men Storboda ligger jävligt nära där jag bor, och ur min familjs och vänners synpunkt är det nog bättre att jag sitter där. Vill att detta ska drabba de runt omkring mig så lite som möjligt. Och de glädjs nog åt att jag sitter nära, men sen har jag fått höra så mycket skit om Storboda så man börjar ju vela..
Citera
2010-12-21, 22:34
Medlem
Citat:
Och det var såna de sålda för 200 säger du?? Nånstans ställer jag mej tveksam till det, men om det är så är det nog fan enda kiosken inom kriminalvården isåfall. Alla kiosker jag handlat i har varit ganska normala pressbyrå priser. Tom billigare i kioskerna på de tyngre anstalterna. På kumla betala vi typ 25 kr för en platta ägg, 30 spänn för en fryst kyckling... typ så.. som ica ungefär.

KVA Fosie tog 200kr för en liten princesstårta dock från ett bageri/konditori men även 150kr för en Frödinge swartzwaldtårta som kostar 50kr på ICA.

back to topic nu "Skjutsnuten" bättre saker har vi att diskutera här o du verkar ha mera erfarenhet än mig m.fl.

mvh.T
Citera
2010-12-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Chefen1's frågor:
Jag har suttit 3 månader på Kronoberg som längst, med fulla restriktioner. Kan svara på hur det var där, antar att det är snarlikt över hela landet.

En timme, ja.
Får han låna en riktigt go och varm jacka av någon när han ska ut?
Jackor finns, dock ej särskilt varma. Finns dock fleece-tröjor att ha under, mössa & vantar.
Man kan välja att gå ner i cellen igen efter 30 min, eller att stanna fulla 60. Jag var nog bara uppe 60 min en-två gånger. Kallt och jävligt tråkigt, antar att det kan vara lite mer roande om man får ta pausen med andra häktade..
Man får 90 kronor/vecka, kan räcka med tanke på att man inte har så mycket tid att röka på. Jag fick pengar skickade av farsan, från mitt konto. Får man pengar inskickade får man inte det där bidraget.
Ja, detta är gratis.
Sög i mig 5 cigg på 30 min, var inte så sugen efter det haha. Hade dock även snus i cellen.
Det är ett tidsfördriv, det är helt värdelöst att sitta där uppe i 30-60 min utan att ta en cigg. Enligt mig.
Kan killens släkt tex leverera cig till honom?

Ge honom pengar istället, så kan han köpa cigg där inne!

Tack för svaren. Jag tänker inte ge han några pengar. Våldtäktsmän ska lida. Jag vet att han mår mycket dåligt när han inte får sprit och nikotin.
Citera
2010-12-21, 23:45
Medlem
Citat:
Om hela historien med våldtäkten stämmer vafan frågar du så jävla mycket om cigg och om advokaten kan köpa cig på hans visa etc etc.. Dina frågor går inte ihop med din historia.

Skitsamma om du inte får det att gå ihop. Killen har nämligen inga vänner längre. Hans pappa vittnade idag till brottsoffrets fördel. Han sa inte ens ett ord till sin son trots att vittnetsstolen stod 2 meter från den åtalade.

Jag vill bara att han ska ha så mycket problem som möjligt. Supa är ju uteslutet. Hans andra nöje är ju att röka. Kan han få problem med det med så mår många bättre.

Följd frågor
Vem säger upp hans lägenhet? Säljer hans bil och tv osv?
Om han nu får räkningar, betalar soc dom? Eller raka vägen till fogden som lägger dom på hög tills han kommer ut?
Kan jag kontaka hans advokat och lägga ett skambud på bilen och få den riktigt billigt. Är ju bäst att göra detta iannan domen vinner laga kraft och han ska pröjsa ut 85 000 kr i skadestånd.
Citera
2010-12-21, 23:54
Medlem
Citat:
Jag vill bara att han ska ha så mycket problem som möjligt. Supa är ju uteslutet. Hans andra nöje är ju att röka. Kan han få problem med det med så mår många bättre.

Det kvittar antagligen för hans del om han får röka och supa eller ej, han har nog lite annat att tänka på ska du se.
Citera
2010-12-22, 09:24
Medlem
tedbundys avatar
Tjena

Någon som suttit på Beateberg och har några erfarenheter av den anstalten?
Citera
2010-12-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Tjena

Någon som suttit på Beateberg och har några erfarenheter av den anstalten?

Kanonanstalt, jag har själv suttit där. Bastu, bollhall, gym, biljard, fotbollsplan, bibliotek och pentryn på varje avdelning. Skolan är också riktigt bra om du vill passa på att plugga medan du är där. PM:a gärna om du undrar något mer, jag känner folk som sitter där nu så jag har ganska aktuell info om läget.
Citera
2010-12-24, 10:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
..............Följd frågor
Vem säger upp hans lägenhet? Säljer hans bil och tv osv?
Om han nu får räkningar, betalar soc dom? Eller raka vägen till fogden som lägger dom på hög tills han kommer ut?
Kan jag kontaka hans advokat och lägga ett skambud på bilen och få den riktigt billigt. Är ju bäst att göra detta iannan domen vinner laga kraft och han ska pröjsa ut 85 000 kr i skadestånd.

När det gäller lägenheten vet jag genom jobbet att det brukar variera lite....

Det vanliga är att den dömde begär att en släkting säger upp och tömmer lägenheten.
I extremfall har den dömde ingen släkting eller skiter i allt då tickar hyran på och ca 6 månader efter första brevet från inkasso kommit (även om den dömde inte läst det) går värden in och tömmer lägenheten samt byter lås.
Speciellt kul är det att tömma kylskåpet och frysen på dess innehåll då strömmen sedan länge är bryten av elbolaget pga obetalda räkningar,har gjort detta ett par ggr ......
Citera
2010-12-31, 01:58
Bannlyst
Hej allesammans!
Har ett par frågor som jag gärna skulle vilja att någon/några som VET besvarar.

1. Är dömd till 8 månader av tingsrätten, likaså en kamrat till mig. Vi satt och festade och började prata om en 55 årig gubbe som hållt på att taffsa på hans 14 årige syster, när de två varit på "fest" hos gubben, ett flertal ggr, likaså min flickvän för en härrans massa år sedan då hon var 15 och han runt 45. Iallafall så ledde det ena till det andra och det slutade med att vi var där hemma och pucklade på honom med teleskopsbatong och knogjärn.
SKL kunde inte hitta DNA på batongen som jag "använde".
Inget vittne känner igen mig, inte ens målsägande.
Ända som binder mig är mitt dumma erkännande.

I alla fall, vi har överklagat till hovrätten nu, någon som vet generellt hur många mål av de som går vidare till hovrätten som får sänkt straff? Förutsatt att åklagaren inte överklagar.
Anledningen till att jag berättade väldigt kortfattat om mitt mål var för att jag söker tips på agerande i hovrätten, vad som skiljer sig från tingsrätten, om man kan dra tillbaka sitt erkännande?

2. Läste runt i tråden och såg att de flesta celler har television, dock undrar jag, hur länge får man lov att titta på TV? Hela natten? Hur TV-rutinerna i skåneland ser ut skulle uppskattas.

3. FÅR man lov att stanna i sin cell hela dagen om man känner för det?

4. Läste att folk rekommenderade anstalter i Stockholm eller uppsalatrakten, men någon som vet någon bra anstallt i Skåne? Egentligen hade jag inte brytt mig om var jag hamnar, men har flickvän, en tös på 1 månad och jobbet här när man kommer ut.

Jag vill att anstalten ska vara lugn, inte massa snorungar som tror de är AlCapone för att det har rykt någons väska osv.

Fan, när jag hittade tråden så hade jag tusen frågor men kommer bara på dessa nu, kommer förmodligen att återkomma med fler.

Just de, en liten allmän fråga om vad man får ta med sig, jag fattar att det skiljer sig från anstalt till anstalt, men generellt, skulle man få ta med sig en bärbar dator in? Om den självfallet saknar WLAN/Wi-fi etc då.

Gott nytt år gott folk!

EDIT: Är ostraffad sedan tidigare.
Senast redigerad av Centon 2010-12-31 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in