Chefen1's frågor:
Jag har suttit 3 månader på Kronoberg som längst, med fulla restriktioner. Kan svara på hur det var där, antar att det är snarlikt över hela landet.
Får han en timme om dagen ute i friska luften?
En timme, ja.
Får han låna en riktigt go och varm jacka av någon när han ska ut?
Jackor finns, dock ej särskilt varma. Finns dock fleece-tröjor att ha under, mössa & vantar.
Får man dela upp sin rast vid flera små tillfällen?
Man kan välja att gå ner i cellen igen efter 30 min, eller att stanna fulla 60. Jag var nog bara uppe 60 min en-två gånger. Kallt och jävligt tråkigt, antar att det kan vara lite mer roande om man får ta pausen med andra häktade..
Om killen inte har pengar till cig får han då helt enkelt vara utan?
Man får 90 kronor/vecka, kan räcka med tanke på att man inte har så mycket tid att röka på. Jag fick pengar skickade av farsan, från mitt konto. Får man pengar inskickade får man inte det där bidraget.
Får man nikotinplåster/tuggummi av häktes personalen/sköterskan?
Ja, detta är gratis.
Var det jobbigt att bara få röka en gång om dagen?
Sög i mig 5 cigg på 30 min, var inte så sugen efter det haha. Hade dock även snus i cellen.
Kan man inte lika gärna sluta helt att röka då?
Det är ett tidsfördriv, det är helt värdelöst att sitta där uppe i 30-60 min utan att ta en cigg. Enligt mig.
Kan hans advokat köpa cig till honom?
Kan man skicka med visa kortet med advokaten för att köpa cig?
Kan killens släkt tex leverera cig till honom?
Ge honom pengar istället, så kan han köpa cigg där inne!
Jag har suttit 3 månader på Kronoberg som längst, med fulla restriktioner. Kan svara på hur det var där, antar att det är snarlikt över hela landet.
Får han en timme om dagen ute i friska luften?
En timme, ja.
Får han låna en riktigt go och varm jacka av någon när han ska ut?
Jackor finns, dock ej särskilt varma. Finns dock fleece-tröjor att ha under, mössa & vantar.
Får man dela upp sin rast vid flera små tillfällen?
Man kan välja att gå ner i cellen igen efter 30 min, eller att stanna fulla 60. Jag var nog bara uppe 60 min en-två gånger. Kallt och jävligt tråkigt, antar att det kan vara lite mer roande om man får ta pausen med andra häktade..
Om killen inte har pengar till cig får han då helt enkelt vara utan?
Man får 90 kronor/vecka, kan räcka med tanke på att man inte har så mycket tid att röka på. Jag fick pengar skickade av farsan, från mitt konto. Får man pengar inskickade får man inte det där bidraget.
Får man nikotinplåster/tuggummi av häktes personalen/sköterskan?
Ja, detta är gratis.
Var det jobbigt att bara få röka en gång om dagen?
Sög i mig 5 cigg på 30 min, var inte så sugen efter det haha. Hade dock även snus i cellen.
Kan man inte lika gärna sluta helt att röka då?
Det är ett tidsfördriv, det är helt värdelöst att sitta där uppe i 30-60 min utan att ta en cigg. Enligt mig.
Kan hans advokat köpa cig till honom?
Kan man skicka med visa kortet med advokaten för att köpa cig?
Kan killens släkt tex leverera cig till honom?
Ge honom pengar istället, så kan han köpa cigg där inne!