2013-06-01, 21:26
Medlem
Shu

Hamnar på Tidaholm(narkotikabrott), någon som har koll på vilka typer som sitter där nu? Endel livstid va? Jag har bara suttit på klass tre innan så blir det ett rejält "kliv" till Tidaholm?
Citera
2013-06-09, 02:31
Medlem
DocWatsons avatar
Att sitta på anstalt låter ju rätt så kul, i alla fall om man inte har barn på utsidan. Som att bo på internat på en skola ungefär.
Det heter ju kriminalvård... Så hur är det med "vården"? Är det mycket samtal och terapisessioner med hjärnskrynklare och präster?
Citera
2013-06-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocWatson
Att sitta på anstalt låter ju rätt så kul, i alla fall om man inte har barn på utsidan. Som att bo på internat på en skola ungefär.
Det heter ju kriminalvård... Så hur är det med "vården"? Är det mycket samtal och terapisessioner med hjärnskrynklare och präster?

Det är väl som i dagens förskola. Förvaring.
De har speciella program men vad jag hört av andra samt om man tittar på återfallsstatisiken så verkar inte vården funka.
Sedan tänker jag på alla dessa kvinnomisshandlande muslimer som sitter inne. Hur ska man kunna lära dem att män och kvinnor är lika värda. Lära gamla hundar sitta.

Och de som kommer ut med massa prickar hur lätt är det att få jobb när alla arbetsgivare nuförtiden söker prickfria människor. (det där med att straffet är avtjänat existerar inte.)

Men folk som sitter inne verkar ju trivas. Det är väl bra iaf.
Citera
2013-06-09, 18:30
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edde30
Isoleringen på Kolmården var väl rätt lik häktet. Ett sunkigt rum med en tv, utan toa men gick ju pissa i handfatet. Och så en timmes promenad.
Vem i helskotta hamnar på isolering på Sveriges mest öppna anstalt??? Har de ens en isoleringscell?
Citat:
Ursprungligen postat av DocWatson
För sexbrottslingar brukar det förekomma terapisamtal. För övriga generellt sett inte.
Citera
2013-06-09, 18:46
Medlem
HasseBanans avatar
Det var inte alls som jag förväntat mig. Jag hade hört folk berätta om att det var stenhårt, med folk som fick kompanistryk vid minsta jidder och vakter som misshandlade en med batongen, att det var ge och ta i alla lägen och att man inte fick ha något för sig själv utan man förväntades alltid dela med sig av allt. Jag var visserligen på anstalt endast 1 år, men jag tyckte det var som vilken annan förvaring som helst, typ behandlingshem. Folk var som folk är mest och det var inte alls den hårda värld som de hade målat upp för mig. Visst fanns det en del "störiga" typer som gärna ville mucka gräl för ingenting, men de fick snart lära sig av de andra att bete sig som folk.
Citera
2013-06-10, 11:33
Medlem
Jag har en fråga som säkert ställs i tråden, hur gick det efter att ni som suttit inne avtjänat era straff och som ville lägga av med kriminalitet? Fanns det någon som ville anställa er eller började ni begå brott igen?
För er som suttit inne för annat än rattfylleri har jag alltid trott det är helt kört att få "finare" jobb som t.ex innebär att hantera pengar, är så fallet eller har någon som suttit för t.ex narkotikabrott, stöld eller misshandel blivit exempelvis bankman?

En annan fråga om det nu finns några f.d. grovt kriminella i tråden som gått från att leva på stora summor stulna pengar/knarkpengar etc. till att bli städare för 13 000 netto, skulle ni ta chansen att göra en sista stöt om ni inte skulle bli upptäckta?
Citera
2013-06-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Vem i helskotta hamnar på isolering på Sveriges mest öppna anstalt??? Har de ens en isoleringscell?.

Haha ja jag gjorde det! Det uppkom en ny anmälan emot mig, vilket ledde till en utredning och visitering utav rummet osv. Även bland andra intagna på avdelningen. Men ärendet las ner då det hela bara var på ren jävulskap utav några "vänner", om man säger så. Fick sitta 4dygn där iaf.
Citera
2013-06-11, 21:32
Medlem
Vad ska man ta med sig in? Ska snart sitta 8 månader på kålmorden.
Första gången.

Fattat som om man har kv-kläder hela tiden.
Får man till allt då, även träning? Egna skot antar jag är bra.

Vad kan annars vara bra att ha med?
Citera
2013-06-11, 23:35
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av det-sket-sig
Vad ska man ta med sig in? Ska snart sitta 8 månader på kålmorden.
Första gången.

Fattat som om man har kv-kläder hela tiden.
Får man till allt då, även träning? Egna skot antar jag är bra.

Vad kan annars vara bra att ha med?

KV-kläderna innefattar Chinos, Mjukisbyxor, T-shirts, Shorts, Sweatshirts, Fleece-tröjor, Gymnastikskor, Tofflor, Flip-flops, mössa, vantar, halsduk, osv. Täcker det mesta, men egna kalsonger och strumpor rekommenderas varmt! Egna skor kan också vara skönt. Egen mössa/keps/etc kan man ta med, men det verkar vara lite småknepigt att få in. Varierar sannolikt från ställe till ställe.

I övrigt är det hygienartiklar som rakhyvel, trimmer till hår/skägg efter behov, hårborste/kam/etc efter behov, nagelklippare (kan vara bra som avbitare i vissa lägen också), tandborste om man vill ha något bättre än de sunkiga man får (man gör slut på en på drygt en månad utan överdrivet borstande). "Kemikalier" som schampo, tandkräm, deo, etc är dock bara att glömma, de släpper inte in något sådant. Man får dock en del bra grejer som Nivea-deo, men tvålen är hemsk, så ta med extra pengar för att köpa sådant (en flaska schampo, hudkräm, etc kostar ca 50,- i kiosken). Allt det andra går också att köpa, men kostar skjortan!

En spelmaskin kan vara trevligt, även om man inte är lagd åt det hållet. PS2 är vad jag vet det mest avancerade som tillåts, mini-varianten är att föredra då den kräver mindre plombering. Går att köpa billigt på blocket eller liknande med en hel massa spel.
Spelmaskinen kan också spela CD och DVD vilket kan vara trevligt. En film räcker ju inte så värst länge, men ett par säsonger av något bra kan ju vara trevligt om det inte är något vettigt på TV. Tänk dock på att de inte släpper in några brända skivor! Vet inte hur det är med porr, men det fanns iaf en del filmer där jag satt som kunde lånas med rätt kontakter eller kompensering... De borde inte ha något emot det dock, så länge det är originalskivor och kanske inte den mest extrema våldsporren eller så.

Vill man vara lite avancerad så bör det gå att "chippa" en PS2 med en mobiltelefon. Skulle kunna vara ett grymt sätt att få tillgång till internet och telefon! Kräver dock en duktig chippare då de kan öppna maskinen och det då inte får finnas något allt för uppenbart som inte hör hemma och en del klurande för att få det att lira med gamepad och ljudet kan också bli knepigt då man kanske inte vill ha "högtalartelefon" när man ska vara hemlig... Ett rejält minneskort skulle också ge möjlighet att ta med en del extra media in. Ganska komplicerat och kanske kostar en del, men kan vara värt det om man har lite tid och pengar! (Jag kom på idén då jag satt inne och det finns en anledning till att jag tänkte i de banorna)! Maskinen skulle sedan också kunna säljas för en rätt rejäl penning till en annan intagen!

Det mest basic är dock att ta med sig en del pengar. Visst får man det mesta man behöver och tjänar tillräckligt för en del småsaker, men allt är dyrt och ibland behöver man något extra! Det finns någon sorts maxbelopp man får sätta in, men ett par tusen kan man alltid ta med! Minst en 500-ing behöver man för att klara sig till första löning och det går alltid lite extra i början då man behöver lite basutrustning.
Citera
2013-06-12, 07:43
Medlem
Tack gör bra svar.

Hur fungerar det med pengarna? Man får väl inte ha något löst om jag fattar rätt. Men kan ladda sitt kort första gången?
Citera
2013-06-12, 12:35
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av det-sket-sig
Tack gör bra svar.

Hur fungerar det med pengarna? Man får väl inte ha något löst om jag fattar rätt. Men kan ladda sitt kort första gången?

Precis, man har ett kort som man handlar med och kan sätta in pengar på det. Går att ta med kontanter och det går också under resten av tiden att sätta in pengar utifrån med hjälp av intagningsnummer etc.
Citera
2013-06-12, 13:20
Medlem
Okej, var ju bra att ni sa det med pengar så då gäller det att ha med kontanter då.

Hur lätt är det att råka få med sig något klädersplagg typ mjukbyxa hem sen när man muckar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in