2011-12-15, 11:59
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Varför fick du sitta på olika häkten? Vad för brott hade du gjort?

Jag flyttades mellan olika häkten pga platsbrist. Flyttades mellan 3 häkten, eller egentligen 4 (hade inget emot massa bilturer ) varav två av dessa häkten spenderade jag endast en natt vardera på.

Sedan får man också först sitta i häkte i väntan på placering till en anstalt.

mitt brott var våldsrelaterat och rånrelaterat.
Citera
2011-12-15, 12:00
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Hur tog din familj domen? Hur förklarade du för föräldrar och vänner att du skulle sitta i fängelse?

Jag anhölls och häktades och redan då visste min familj om det. De följde mig under hela tiden för häktning och rättegång och fick veta i samma stund som jag att jag dömdes till fängelse. De tog det givetvis svårt och tyckte det var jobbigt att jag skulle vara borta så länge men insåg, precis som jag, att det var det bästa som kunde hända mig just då och att det var det jag behövde.

För övrig släkt och vänner skickade jag alla ett individuellt brev och berättade vad som hade hänt, vad jag gjort mig skyldig till och var jag skulle spendera det närmaste året. Alla svarade mig, många var chockade men hade länge förstått att något var fel. Jag fick en fin respons och alla stöttade mig på ett eller annat sätt.
Citera
2011-12-15, 12:06
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Intressant tråd!

Hur var det första gången du satte din fot i din cell? Hur var känslorna då?

Kul att du är så stark verkligen, finns inte så många som du.

Tack så mycket för dina fina ord!

Första gången var såklart skrämmande. Men man hinner gå igenom så många andra "stationer" innan man kommer till slut stationen som är fängelse och ingen är den andra lik.

Först blir man anhållen och anhållen kan man vara i högst fyra dygn, under de dygnen måste åklagaren ta beslut om den misstänkte ska begäras häktad eller försättas på fri fot. Om det finns tillräckligt med bevis och om det finns anledning att anta att den misstänkte kommer att begäras åtalad så beslutar åklagaren om att begära häktning. En häktningsförhandling måste då hållas senast den fjärde dagen. Den hålls i tingsrätten.

Att sitta anhållen är en jobbig process. Dessa fyra dagarna blir de längsta dagarna av dem alla. Jag satt anhållen i tre dagar, dessa dagar var längre än hela mitt straff. I arresten är du inlåst i din cell dygnet runt, du har ingen TV och ingen radio. Allt du har är en hård plastmadrass, ett skrivbord och en trädbänk. Är du snäll kan du få låna några tidningar, tidningar som är flera år gamla då man inte får ta dela av vad media säger under tiden man är anhållan. Röka får du göra tre gånger om dagen, morgon, efter lunch och på eftermiddagen. Maten är mikromat och kaffet är pulverkaffe med pulvermjölk. Ska du gå på toaletten måste du ringa på och be någon vakt att låsa upp toaletten åt dig, när de låst upp och du är klar måste du ringa och be dem spola. Toalettpapper, tandborste och tandkräm får du i små mängder. Du får några ark toalettpapper, lite tandkräm i en plastmugg och en tandborste som tas ut på natten för att du inte ska kunna skada dig. Du får inte duscha förrän om och när du ska på häktningsförhandling så under de anhållna dygnen sover, äter och lever du i kläderna du kom i. Något annat får du inte.

När du sedan blir häktad och förflyttad till häktet så är det ett paradis. Har du inte restriktioner så får du ha både Tv, tidningar och böcker samt även träffa andra intagna. Du får även ringa och ta emot besök. Både cellerna och personalen är betydligt humanare än på arresten.

När du väl kommer till fängelse så har du ju redan vant dig vid att vara inlåst och det blir trots allt bara friare. Men kan därför säga att det börjar riktigt hårt för att sedan bli betydligt lättare med tiden.

Men för att svara på din fråga så var det jätte jobbigt att sätta sin fot i en cell första gången. Man får panik av att bli fråntagen kontrollen över sitt liv på bara några sekunder.
Citera
2011-12-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesC
Jag anhölls och häktades och redan då visste min familj om det. De följde mig under hela tiden för häktning och rättegång och fick veta i samma stund som jag att jag dömdes till fängelse. De tog det givetvis svårt och tyckte det var jobbigt att jag skulle vara borta så länge men insåg, precis som jag, att det var det bästa som kunde hända mig just då och att det var det jag behövde.

För övrig släkt och vänner skickade jag alla ett individuellt brev och berättade vad som hade hänt, vad jag gjort mig skyldig till och var jag skulle spendera det närmaste året. Alla svarade mig, många var chockade men hade länge förstått att något var fel. Jag fick en fin respons och alla stöttade mig på ett eller annat sätt.
Hur länge var du häktad? Var du ensam i ditt mål?
Citera
2011-12-15, 12:09
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Hur länge var du häktad? Var du ensam i ditt mål?

Ja jag hade inga målkamrater utan var helt ensam. Satt häktad i lite drygt en och en halv månad men det hade blivit betydligt längre om jag inte hade erkänt.
Citera
2011-12-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ja jag hade inga målkamrater utan var helt ensam. Satt häktad i lite drygt en och en halv månad men det hade blivit betydligt längre om jag inte hade erkänt.
Det hade förmodligen blivit längre då ja, men du hade kanske sluppit kåken sedan? Varför erkände du?
Citera
2011-12-15, 12:23
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Det hade förmodligen blivit längre då ja, men du hade kanske sluppit kåken sedan? Varför erkände du?

Nej det hade jag inte gjort. Även om jag inte hade erkänt så fanns all teknisk bevisning emot mig. Hade jag nekat hade det bara resulterat i att jag fått stränga restriktioner och utredningen hade tagit betydligt längre tid.
Citera
2011-12-15, 12:24
Medlem
Finns det nån tillgäng till Internet? (aka livlinan)
Citera
2011-12-15, 12:25
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBanger
Finns det nån tillgäng till Internet? (aka livlinan)

om det finns vet jag inte, men det fanns absolut inte.
Citera
2011-12-15, 12:28
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Hur mycket av tiden ägnade du åt självbefläckelse?
Citera
2011-12-15, 12:29
Medlem
Citat:
Nej det hade jag inte gjort. Även om jag inte hade erkänt så fanns all teknisk bevisning emot mig. Hade jag nekat hade det bara resulterat i att jag fått stränga restriktioner och utredningen hade tagit betydligt längre tid.
Ok, ja då kan det finnas fördelar med att samarbeta. Man framstår ju som en idiot om man nekar till ex DNA och annan stark teknisk bevisning.
Citera
2011-12-15, 12:33
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ok, ja då kan det finnas fördelar med att samarbeta. Man framstår ju som en idiot om man nekar till ex DNA och annan stark teknisk bevisning.

Precis. I sådana starka fall gör man bäst i att erkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in