2012-09-06, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
"KvaL
Förkortning för Lagen (1974:203) om kriminalvård i anstalt, den lag som reglerar verksamheten i fängelser."

Tack. Jag hittade mycket. Sökte på "kval kriminalvården".

Definitioner på termer inom kriminalvården:
http://www.problemsvar.se/index/91327.html
Behövs ju inte vara spydig om du nu är det.
Sätter man ordet om eller om möjlighet finns framför det man vill reglera så blir lagen inte värt mer än pappret den är skriven på.
Citera
2012-09-06, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elva654
Dessa är plitar och Kvinsp som ljuger, intrigerar och värvar golare. Jag hoppas den kvinnliga av dem läser detta och kommer ihåg det när jag spränger din bil din äckliga rumänhora.
Fittor med andra ord.
Du glömde ett par polska efternamn
Citera
2012-09-06, 20:45
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Knutit många kontakter på insidan som jag har nytta av idag...

Som vad? Som kriminell så hade du väl sådana kontakter innan du hamnade på insidan?

Citat:
Lärarna på Kumla (T nord) sa att han var mycket mer mänsklig än Nylen och att det definitivt skulle bli bättre

"Lag (1974:203) om kriminalvård i anstalt ...
Författningen har upphävts / ska upphävas 2011-04-01 genom SFS 2010:610".

Av vad jag förstått av det du skrivit så är du utbildad inom området.
Kan du inte berätta hur den aktuella "författningen" (lagen) ser ut och vart jag kan läsa den?
Överallt jag sökt så ser jag bara det som jag markerat i tjock text.

Någon ställde i princip samma fråga här: http://lawline.se/answers/3179
Denne fick svaret: "4 § ändrades till sin nuvarande lydelse genom Lag (1981:330) om ändring i lagen (1974:203) om kriminalvård i anstalt.

Motiven till denna ändring finns i Prop. 1980/81:44.
Propositioner från före 91/92 kan vara svåra att hitta på nätet eftersom de inte finns på riksdagens hemsida. Äldre propositioner finns på ett flertal bibliotek. Jag föreslår att du vänder dig till ett bibliotek i din närhet där de säkert kan hjälpa dig."

Någon borde ju VERKLIGEN lägga upp de aktuella föreskrifterna online!!!!

Tydligen så vill inte ens Riksdagen hålla folket uppdaterad!

Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
De talar inte om det.
Blir folk nerslagna utanför arbetsplatsen så kanske de väljer att inte anmäla etc.
En sak att gömma dig bakom uniformen men ensam ute är en annan historia.

"Nerslagna"? Detta är ju det minsta man borde göra ifall man nekas möjlighet till upprättelse (den lagliga vägen)!

Citat:
Dessa är plitar och Kvinsp som ljuger, intrigerar och värvar golare. Jag hoppas den kvinnliga av dem läser detta och kommer ihåg det när jag spränger din bil din äckliga rumänhora.

Mitt råd är att du tar det lugnt just nu. JA, din ilska är befogad ifall de har behandlat dig illa. Men försök gå den lagliga vägen först. Du kan ju börja med att anmäla och be henne skriva över sin bil på dig i utbyte mot att du lägger ned anmälan- vilket du sedan inte gör.
Senast redigerad av panelbeater 2012-09-06 kl. 20:54.
Citera
2012-09-06, 20:48
Bannlyst
Citat:
Observationscell, antingen en cell inne i en bur så personal kan sitta utanför och observera dig eller som på Kumla, en isolcell med kamera i taket

Givetvis får man man

Eller ligga fastspänd med armar och ben på en brits i ett helt tomt rum med en kamera som du nämnde i tio dagar
Trodde fan arresten var värst, men ack så fel man kan ha...
Citera
2012-09-06, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Centon
Eller ligga fastspänd med armar och ben på en brits i ett helt tomt rum med en kamera som du nämnde i tio dagar

EDIT: Ni som tror att svenska fängelser är rena barnleken... Kunde inte fantisera om själv hur det verkligen är..! Hur man blir behandlad, det är fan tortyr i vissa fall..

Visst är det "bra" jämfört med många u-länder, men i ett ledande välfärdssamhälle som Sverige, NEJ!

Eller att man kan bli dömd på "sagolika"-skäl...

Eller en grej som jag fastnade för, blir man häktad för ett brott och sedan frikänd, så får man X antal tusen som skadestånd... MEN har man suttit tidigare, även om det bara är två veckor, så får man bara hälften av denna summan! Med deras försvar att "man har anstaltsvana".
Det är bland de sjukaste jag hört, så spelar det ingen roll om man är oskyldig eller inte... Det påverkar väl förfan alla lika, speciellt om det INTE är ett lätthäkte utan restriktioner. Usch.. Vilket jävla kriminalvårdssystem vi har =)
Sveriges KV arbetar efter Kanadas kriminalvård... Som om de skulle vara positivt
Citera
2012-09-06, 20:56
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:

Vad i helvete!?!?
Vad hade du gjort för att förtjäna det?
Åt du inte på 10dagar? Hur gick du på toaletten?
Ursäkta men din historia låter vid första intryck helt otrolig.
Citera
2012-09-06, 21:04
Bannlyst
Citat:
De tar upp dig då o då.
Det är olagligt att fängsla någon oavbrutet så länge.
Citera
2012-09-06, 21:09
Bannlyst
Citat:
Vad i helvete!?!?
Vad hade du gjort för att förtjäna det?
Åt du inte på 10dagar? Hur gick du på toaletten?
Ursäkta men din historia låter vid första intryck helt otrolig.

Otrolig? Sitter ett antal på OBSen hela tiden...
Kan finnas flera olika anledningar, man är våldsam, abstinens av droger, eller ja... Att plitarna "känner sig otrygga" så det inte räcker med isol. Så egentligen ingen anledning alls =) Men så är det inom hela jävla KVV, tex så har man ett straff på två månader eller mindre, så får man ingen permission, vilket står i KvaL, men har sett ett antal få permissar ändå på kaffevoltor på en månad, de vänder och vrider på allt, gör hur fan de vill.

Jo klart man fick "mat" och gå på toaletten...

Maten var något halvfabrikat (som på de flesta anstalter) dock med skillnaden att den stått i rumstemperatur i flera timmar då de tar en person i OBSen sist, efter alla andra ätit.

OBSen finns bara på tyngre anstalter och vissa häkte så vitt jag vet...

Ganska roligt sidospår, man behöver inte ha ett långt straff eller gjort ett grovt brott för att sitta på tex Kumla, dock inte bunkern eller kändishuset, men satt med en äldre man i 55-års åldern, som suttit mer än halva sitt liv på småvoltor. Längsta han hålt sig på utsidan de senaste 25 åren är tre månader haha. Men iallafall, när man var yngre så rymde han från varje jävla anstalt han hamnade på, så till sista så fick han sitta på Tidaholm för en tvåmånaders volta haha..
Citera
2012-09-06, 21:11
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
EDIT: Ni som tror att svenska fängelser är rena barnleken... Kunde inte fantisera om själv hur det verkligen är..! Hur man blir behandlad, det är fan tortyr i vissa fall..

Visst är det "bra" jämfört med många u-länder, men i ett ledande välfärdssamhälle som Sverige, NEJ!

Eller att man kan bli dömd på "sagolika"-skäl...

Eller en grej som jag fastnade för, blir man häktad för ett brott och sedan frikänd, så får man X antal tusen som skadestånd... MEN har man suttit tidigare, även om det bara är två veckor, så får man bara hälften av denna summan! Med deras försvar att "man har anstaltsvana".
Det är bland de sjukaste jag hört, så spelar det ingen roll om man är oskyldig eller inte... Det påverkar väl förfan alla lika, speciellt om det INTE är ett lätthäkte utan restriktioner. Usch.. Vilket jävla kriminalvårdssystem vi har =)
Sveriges KV arbetar efter Kanadas kriminalvård... Som om de skulle vara positivt

ASSSSÅÅÅÅÅ VAAAAA?
Skämtar du? Finns detta skriftligt någonstans!?
Detta ska jag fan skriva till riksdagen om ifall det finns.
Så kan vi starta en namninsamling länkad till tråden.
Citera
2012-09-06, 21:18
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Otrolig? Sitter ett antal på OBSen hela tiden...
Kan finnas flera olika anledningar, man är våldsam, abstinens av droger, eller ja... Att plitarna "känner sig otrygga" så det inte räcker med isol. Så egentligen ingen anledning alls =) Men så är det inom hela jävla KVV, tex så har man ett straff på två månader eller mindre, så får man ingen permission, vilket står i KvaL, men har sett ett antal få permissar ändå på kaffevoltor på en månad, de vänder och vrider på allt, gör hur fan de vill.

Jo klart man fick "mat" och gå på toaletten...

Maten var något halvfabrikat (som på de flesta anstalter) dock med skillnaden att den stått i rumstemperatur i flera timmar då de tar en person i OBSen sist, efter alla andra ätit.

OBSen finns bara på tyngre anstalter och vissa häkte så vitt jag vet...

Ganska roligt sidospår, man behöver inte ha ett långt straff eller gjort ett grovt brott för att sitta på tex Kumla, dock inte bunkern eller kändishuset, men satt med en äldre man i 55-års åldern, som suttit mer än halva sitt liv på småvoltor. Längsta han hålt sig på utsidan de senaste 25 åren är tre månader haha. Men iallafall, när man var yngre så rymde han från varje jävla anstalt han hamnade på, så till sista så fick han sitta på Tidaholm för en tvåmånaders volta haha..

haha fängelse-humor. Visste inte att det fanns sånt.
Hur lyckades han fly så ofta?
OBSen på tyngre anstalter alltså. Men i denna tråd så har ju folk titt som tätt påpekat att det är bättre på tyngre anstalter?
Ingen som blivit matförgiftad på OBSen?
Citera
2012-09-06, 21:21
Bannlyst
Citat:
Som vad? Som kriminell så hade du väl sådana kontakter innan du hamnade på insidan?

Fan vad jag skriver idag! Men måste lägga mig i, man behöver absolut inte vara kriminell för att hamna på kåken! Viktigt att veta...
Inne på kåken gäller det att vara stark och visa det! Vara säker i sig själv menar jag, absolut inte försöka vara tuff! Eller kanske i vissa tillfälle.. Djungelns lag som gäller därinne, störst går först i kombination med vad du sitter för.. Sista tiden satt jag med tex någon läkare, professor eller en vanlig knegare som fått 8 år för dråp för en smäll på krogen, som resulterade i att personen ramlade och spräckte skallen..

Men det är rätt att många knyter nya kontakter därinne, har man dålig självförtroende eller vill "bli" kriminell så BLIR MAN "kriminell" därinne, då det letas målvakter osv i mycket stor utsträckning. Vilket också förvånade mig ett flertal ggr.
Citera
2012-09-06, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
De tar upp dig då o då.
Det är olagligt att fängsla någon oavbrutet så länge.

Olagligt? Skojar du med mig? Lagar finns inte inom kriminalvården. Men ska va vara så så är det inte olagligt nej "om det finns särskilda skäl".
Så vitt jag vet är det också sk "olagligt" att säga folk i isol utan skäl, varna vissa internet innan visitation, föra ut buketter med narkotika, att flera plitar misshandlar misstänkta på häkten när de flaggar på för att de är ledsna och har panik... Men nä, det händer inte, det är ju "olagligt" Upplevt samtliga av nämnda saker personligen.

Tex just på Huddingehäktet där pliten mördades, som förövrigt var jävligt synd och tragiskt, hon var bland de få som brydde sig och behandlade de boende som människor. Två månader innan flaggade en boende på för han hade klaustrofobi och hade ångest och ville bara prata.. Då var de tre plitar som misshandlade honom helt utan anledning! Så klamrade han sig fast i benen på en av dom så denne ramlade och sedan så anmälde samtliga plitar HOOOONOM för misshandel!
Det gick upp i rätten men han blev frikänd.. Förövrigt mycket bra! Han fick boja sen, men levde varje jävla dag i ovisshet om han skulle få det eller inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in