2008-11-02, 22:29
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malakh-Elohim
Våldtäkt mot barn, våldtäkt, hustrumisshandel med mera är ju inte så poppis men de har egna avdelningar.
Golare är ju inte så roliga heller.
Sen spelar det mindre roll vilket brott man har begått. Om du så har rånat eller langat droger så är den stora faktorn vad du har för rykte och hur du beter dig som spelar roll om du blir utsatt eller inte.
Ta ingen skit men visa viss ödmjukhet och lägg dig inte i sådant du inte har med att göra så är det inga större problem. Springa runt och tro att man är kung funkar aldrig. Finns alltid större killar som plockar ner dig till slut.

Måste säga att ovanstående inlägg är ganska klockrent, det kommer egentligen ner till vem du är, vad du är kapabel till, vad folk vet om dig, och vem du känner/tillhör.

För även om du inte e fysiskt störst eller starkast, eller har begått flest misshandelsfall på avdelningen
men tex är chapter president för ngt av de större mcgängen, och sitter inne för att ha snott 8 snickers på pressbyrån, så har du ganska mycket pondus ändå.

Sen vissa fuckers som varken är 1% are eller tillhör ngn etnisk kriminell organisation, kan ändå vara helt bindgalna, sån som skulle kunna få för sig att ta en krog från en galge i verkstan o köra in den i halsen på dig. Bara för du gick före han i kön till kiosken.
Citera
2008-11-02, 23:12
Medlem
Hur är det med stjärtpojkar?
Förekommer såna på svenska fängelser?
Citera
2008-11-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poker
Blev dömd till 1 månad men fick fotboja. Det "straffet" är ett jävla skämt, jag levde mitt liv precis som vanligt mer eller mindre. Kärringen som kom förbi någon gång ibland tyckte synd om mig av någon anledning och var väldigt mån om att jag hade det bra...

Avskräckande som fan så nu vågar man ju aldrig begå brott igen ju.

Nästa gång får du inte bojan, då får du sitta din tid istället.
Citera
2008-11-03, 12:01
Medlem
Vidfamnes avatar
Hur är det att sitta inne i förhållande till att sitta häktad?
Jag har själv suttit häktad flera gånger i längre tider och jag blir alltid lika själmordsbenägen, kan inte sova, inte äta inte tänka klart.
Måste självklart vara psykiskt påfrestande att sitta inne men det borde vara mer utdraget än 24 - 48 timmars psyksikt tortyr i ett isolerat häkte.
Citera
2008-11-03, 12:33
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Hur är det att sitta inne i förhållande till att sitta häktad?
Jag har själv suttit häktad flera gånger i längre tider och jag blir alltid lika själmordsbenägen, kan inte sova, inte äta inte tänka klart.
Måste självklart vara psykiskt påfrestande att sitta inne men det borde vara mer utdraget än 24 - 48 timmars psyksikt tortyr i ett isolerat häkte.

Det är mycket skönare att sitta på anstalt än häkte. Men som du beskriver 24 - 48 timmar så hade jag inte brytt mig så mycket. Häkte så sitter du inlåst 23 timmar av 24 på ett dygn.

På en anstalt träffar du människor, det finns till och med saker du kan sysselsätta dig med som olika spel/sport. Tiden går fortare och det betyder en del
Citera
2008-11-04, 01:30
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Hur är det med stjärtpojkar?
Förekommer såna på svenska fängelser?

stjärtpojkar, hahahaha

Nej du,,sånt slipper vi i Sverige, våra anstalter med ganska givmilda besöksregler och permissioner, samt våra (relativt) låga straffsatser har gjort att folk inte blivit som djur o har sex med varann och/eller våldtar andra medintagna, ÄN.

Under de åren jag suttit inne, eller varit ute för den delen, har jag bara hört talas om ett enda fall om en fånge som blev våldtagen. Det är dock ej något som jag fått bekräftat, eller hört från mer än en källa.
Citera
2008-11-13, 01:12
Medlem
GBLitos avatar
Allright, mycket info här alltså. Allt man behöver veta?
Men hur är det med t.ex golare? Hur vet dom andra intagna att nån har golat? Och vad anses som golning? Att man lagt någon rakt av i rättegång, eller typ att man setat och "småförsagts" sig i förhör, för att sedan ändra det hela i rättegång. Känner nämligen till ett fall där en person har sagt typ namn och lite info i förhör, för att sedan ändra det hela i rättegång, och nu sitter på anstalt (sluten för övrigt) och där det inte alls har förkommit någon stryk, eller rykten att denna ska vara en "golare".. så, hur föreligger det sig?
btw, hur får man kontakt med en gammal polare som sitter, fast man inte vet riktigt vart, har namnförslag på en anstalt med vet inte till 100% att det är där han sitter? Skulle vilja skicka brev till killen, hur ska jag göra för att få veta vart han sitter?
Citera
2008-11-14, 12:57
Medlem
Satt en månad på Hotel tygelsjö utanför malmö ,det va en bra tid där jag förbättrade både mitt bordtennis och biljardspel.

va först skitskraj trodde jag skulle träffa massa monster men det va som typ att träffa grannen.
Fick jobba lite i köket så man vart aldrig hungrig.
Låter kanske sjukt men det va med lite vedmod jag lämnade tygelsjö.

Dom flesta som satt där upplevde jag hade sysslat med ekobrott eller som jag hembränning. Sen vart där 2 från dirty dräggels numera ha som satt sin sista tid där för knarkbrott.

Hade en kompis som satt på kirseberg och han var ensam svensk där,
han hamnade senare på fosieanstalten och det va som ett mentalsjukhus sa han då det bara va massa idioter där.

En gamal kompis som roade sig med att sätta fyr på ett hus han gjort inbrott i hamnade på mariefred och det lär ha varit en bra anstalt.
Citera
2008-11-14, 14:09
Medlem
Är det vanligt att gå i terapi (med psykolog) när man sitter inne?
Citera
2008-11-15, 00:44
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBLito
Allright, mycket info här alltså. Allt man behöver veta?
Men hur är det med t.ex golare? Hur vet dom andra intagna att nån har golat? Och vad anses som golning? Att man lagt någon rakt av i rättegång, eller typ att man setat och "småförsagts" sig i förhör, för att sedan ändra det hela i rättegång. Känner nämligen till ett fall där en person har sagt typ namn och lite info i förhör, för att sedan ändra det hela i rättegång, och nu sitter på anstalt (sluten för övrigt) och där det inte alls har förkommit någon stryk, eller rykten att denna ska vara en "golare".. så, hur föreligger det sig?
btw, hur får man kontakt med en gammal polare som sitter, fast man inte vet riktigt vart, har namnförslag på en anstalt med vet inte till 100% att det är där han sitter? Skulle vilja skicka brev till killen, hur ska jag göra för att få veta vart han sitter?

Ang golning, så är det inte sällan att personal gärna delar med sig av infot om nyintagna till veteranerna på avdelningen, om det är något speciellt. Tex tjallare eller folk som sitter för saker dom vill dölja. Definition av tjallande beror väl också på vem och vad och när man sagt saker, vissa "nybörjare" går lätt på polisens taktik "berätta så blir d bättre i rätten för dig, kortare straff m.m" fastän i sverige finns det ingen strafflindring för samarbete, även om i teorin kan domstolarna ge en lindrigare straff om man varit samarbetsvillig, dvs hjälpt dom. Men inte sällan, säger folk saker i förhör i tron om att dom ska släppas för dom varit schyssta. Men visst fan blir dom häktade ändå, sen sitter dom o tar tillbaks allt i rätten, o blir ansedda som icke pålitliga istället, så annat som som de säger som är sant o kanske hjälpt dom, skiter rätten i. För deras förtroende för "tjallaren" är noll.

För allt slippa allt vad gäller problem med tjallande, så har man 1 gyllende regel, ALLA vägrar svara på frågor i förhör. Man håller tyst tills rättegången, och den som blir förhörd först i rätten, kör en historia, o då vet ju sen resten av de åtalade vad dom skall säga.

Ang hur du skall hitta någon:

taget från kriminalvarden.se

Vet du inte på vilken anstalt din man, fru, släkting eller vän finns? Då finns det ett enkelt sätt att ta reda på det. Skriv personens namn och helst personnummer på kuvertet på det brev du tänkt skicka. Personnumret behövs eftersom det kan finnas flera intagna i kriminalvården som heter just så som den du söker. Lägg sedan detta brev i ett annat, yttre, kuvert, som du skickar till:

Kriminalvården
Klient och säkerhetsenheten
601 80 Norrköping

Kriminalvården vidarebefordrar det inre brevet till den du söker, och denne kan sedan ta kontakt med dig.
Citera
2008-11-16, 03:46
Medlem
tack för nån timmes mycket intressant läsning, framförallt archer-r.

är väldigt intresserad av ekobrott och läser en hel del om det, sitter mest och fular mig online just nu. får jag fråga hur du åkte dit efter att du och din vän hade access till att skapa legitimationer (med andras uppgifter och erat foto antar jag?)?

låter som en rätt säker väg i mina öron. eller var det andra brott du satt för?

om du nu åkte dit för idstölden som du skrev i någon post, vad hände då med alla varor (mobilabb + telefoner, 140k kontanter Citibank etc) när det stog klart att du låg bakom det hela? blev du återbetalningsskyldig för allt eller hände ingenting? åkte din kompis dit?

hur ser du på kriminalitet såhär efter din tid i fängelset, sysslar du med det fortfarande? jobbar? lever ett svenssonliv med en v70 och äter pizza varje fredag?
Citera
2008-11-17, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av i_Love_MaryJane
Nej det gjorde han inte. Man får veckopeng iallafall men det blir ju mindre småmynt. Det är igentligen inget svårt val. Det handlar bara om en rutin, en vardag/Få tiden att gå. Sitta på rummet hela tiden är ju inte roligt direkt!

TT Boy Har man cash på kontot så är det lungt, men hade han lång tid att sitta ? Känns ju lite segt om man sitter år

Jag har för mig att han inte satt mer än 6-8 månader. Detta var väl ca 15 år sedan. Tror inte att han lärde sig nåt på den voltan för tydligen blev det flera under de nästkommande åren. Det verkade som han petade i sig lite väl mycket steroider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in