2008-10-28, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadgasm
Jag ser en karriär i framtiden som plik. Jag är nu 18 år, pluggar 2 år folkhögskola med social inriktning till sedan blir det en securitas utbildning. Få lite kött på benen inom bevakning och säkerhet i kanske 2 år.

Räcker detta som CV för att bli fångvakt?

Hur bemöts nya vakter?

Ni som har fängelse bakgrund snackade ni nått med plikarna eller knöt några band? Finns det några konsekvenser om man är social med vakterna och pratar och skämtar om random saker högt inför andra? (annars kanske man får en snitch stämpel av andra fångar?)

Leker endel fångar med ens psyke och säger saker som "hälsa frugan från mig"? Provocerar många fångar eller är det helt likgiltigt och neutralt emellan plik och fånge?

Vad har man till skydd som vakt? batong? pepparsprej? elpistoler?

Vad har man för acces till fängelset? kort/koder? nycklar?
(Vill ju inte bli misshandlad av 5 fångar som vill åt ens nycklar mm)

tack på förhand!

Haha, vet en snubbe som jobbar som plit. Innan det jobbade han som bagare. Han hade alltså ingen erfarenhet av säkerhet/bevakning överhuvudtaget.

Nu är han befodrad till någon sorts arbetsledare också. Så, kort sagt behöver du ingen utbildning alls men det är ett jävla skitjobb enligt honom iaf. Mycket jobba över och obekväma arbetstider etc.

mvh
Citera
2008-10-28, 13:51
Medlem
Sadgasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Du har varken pepparsprej, batong el ngt på dig. Möjligtvis handfängsel envisas vissa att gå med, men det e sällsynt,,speciellt om du inte sitter på klass A el B anstalter. Dock finns det batonger o dyl som förstärkningsvapen vid eventuella behov.

Was? Vad hindrar gubbar med livstid och noll saker att leva för från att försöka slå ner en plit och ta gisslan, försöka rymma osv? Trodde man hade en batong iaf

Citat:
Ursprungligen postat av KhemSedjet
Haha, vet en snubbe som jobbar som plit. Innan det jobbade han som bagare. Han hade alltså ingen erfarenhet av säkerhet/bevakning överhuvudtaget.

Nu är han befodrad till någon sorts arbetsledare också. Så, kort sagt behöver du ingen utbildning alls men det är ett jävla skitjobb enligt honom iaf. Mycket jobba över och obekväma arbetstider etc.

mvh

Hehe en föredetta BAGARE som klagar på pissiga arbetstider? Okey, men det verkar va ett helt okej kneg för min del. Jag har konstiga sömnvanor, Är gärna uppe på nätterna om det är det så. Eller är det bara långa jävliga pass? Förövrigt är jag rätt lång, i god form och tycker jag har en bra bas kunskap om människans psyke och beteende.

Tack för era svar Archer-R och Khemsedjet
Fyll gärna på mer vad ni har för erfarenheter av främst nya plitar men också överlag. Har ni varit med om några händelser där ni tyckt riktigt synd om plitarna?
Senast redigerad av Sadgasm 2008-10-28 kl. 13:54.
Citera
2008-10-28, 18:58
Moderator
Tystnads avatar
Häktning

Har en fråga till Archer-R.

När folk häktas (för längre tid förutsätter jag nu) vad har dem för möjlighet att kunna få hjälp med att "aveckla" sitt liv utanför ?

Dvs säga upp bostaden ,räkningar ,husdjur ,tömma bostad etc

Okej att folk för det mesta har släktingar som kan ordna upp detta ,men säg att dem INTE har det då?

Har genom jobbet sett en del trista fall där Polisen häktat personer och husdjur farit illa pga detta (övergivits)

Bostäderna står övergivna i ett halvår innan värden har juridiska rättigheter att gå in. Och jag kan tala om att kolla in en kyl/frys som stått avstängd i flera månader pga elbolaget brytit strömmen ,det är ingen vacker syn eller lukt ,fy fan!

Personligen anser jag att Polisen borde vara ansvarig för ett värdigt "avecklande" det är ju trots allt dem som frihetsberövar en person.
Citera
2008-10-28, 21:06
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Det blir ju en del blodspillan inom kåkarnas väggar, inget tvivel om det. Hur det gick med offren och angriparna får man aldrig veta. Det står heller aldrig något om det i tidningen i stort sett. Har man tur så läcker det lite, men det är sällan.

Att tro som svenssons ofta gör att det är semester med en dans på rosor med kanonmat osv så är man helt ute och cyklar. Miljön är på slutna anstalter i regel jävligt tuff. Du kan aldrig riktigt slappna av. Man lever på en maxad stressnivå.
Ibland hamnar du på isol, blir knallad och ja... ne fyfan nomore säger jag bara.

Tiden fördrivs med klassisk poker och mulle och någon enstaka biljard och pingisturnering och så får man hoppas att inte någon drar biljardkön i huvvet på dig.

Vilka styr då? I stort sett alltid gängen, mcgäng osv. Det skiftar mellan olika anstalter. Det finns ett förtroenderåd som sammankallar möten på varje ställe och där tas även en del obekväma beslut och dom kan även sanktionera låt oss kalla det "bestraffningar" mot folk som förtjänat det eller som inte gjort utan det baseras på rykten. Kanske någon som fått för sig att nån är golare, snabbknullare eller gammal polis. När det sker sanktionerat så är du RÖKT dvs du kan lätt få 20pers som överraskar dig med rejält med smörj.

Alltså till er som väntar på nästa volta: Have a nice stay!

Edit: Det är väsentlig skillnad mellan öppna och slutna anstalter vill jag tillägga.
Senast redigerad av Oldiebutgoldie 2008-10-28 kl. 21:10.
Citera
2008-10-29, 04:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden-Muhammed
Till Archer-R!

Hej!

Du verkar ju veta mycket om fängelse o liknande och jag undrar om du jämför det vanliga svensson livet med ett livstidsstraff vad är de stora skillnaderna?

Vad jag menar är att idag bor jag i en central bostadsrätt i göteborg, jobbar på kontor och tycker att det livet är totalt meningslöst.
Jag går upp 6.30 varje dag slutar 17.00, hemma 17.30, gör mat, äter, vilar 30 min, småstädar, går till gymmet 19.30 kommer hem 21.30, fixar med småsaker, kl 22.00 sjunker ner framför tv:n somnar, klockan ringer dax o gå upp för nästa dag.

Folk brukar ju säga att sitta i fängelse är det värsta som finns eftersom man inte har någon frihet att gå o göra vad man vill.
Men exakt vilken jävla frihet har man som en arbetande byfåne egentligen.

Frihet att gå upp tidigt, frihet att vara minst 9 timmar på en arbetsplats, frihet att åka spårvagn, frihet att städa, frihet att gå på gym, frihet att få ihop pengar till räkningarna varje månad, frihet på lördag o söndag, då brukar man dock vara så trött att man inte orkar göra något "Speciellt" ändå, eller så måste något skit fixas, och det bästa av allt är att när lönen kommer så räcker den till räkningar, mat, kläder, sedan kanske man har 1.000:- till nöjen.

Det är helt enkelt inte värt slitet för det lilla man får tillbaka, så jag har tankar på att ge upp helt enkelt, inte så att jag är självmordsbenägen utan drömmen är väl helt enkelt att kunna ligga i en isoleringscell och läsa bra böcker hela dagarna, bli serverad god mat 3 gånger/dag, kanske spela lite tv spel, studera något intressant kanske(tänker ju knappast arbeta i fängelset)
Jag tycker genom det man läser och hör att fängelselivet verkar fan inte vara så farligt o jobbigt som vissa vill göra gällande.

Min stora rädsla är ju dock att när man väl sitter där på livstid att man ångrar sig, att fängelselivet verkligen inte var det man trodde, men som det är nu så skrämmer inte ett livstidsstraff mig, och det jag tänker göra kommer garanterat att resultera i ett livstidsstraff.
Så hur skulle du vilja beskriva skillnaden mellan att vara en livstidsfånge i den så kallade "friheten" och en livstidare i fängelset.

Skada bara inga människor
Citera
2008-10-29, 23:54
Medlem
GBLitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie

Edit: Det är väsentlig skillnad mellan öppna och slutna anstalter vill jag tillägga.

Hur står det till på öppna anstalter? Förekommer det mycket misshandel, eller är det i regel lungt på dessa anstalter?
Citera
2008-10-30, 18:46
Bannlyst
Jobbigt, men ingenting mot hur livet kommer att gestalta sig för den kvinnlige domare som dömde mig.

Det fanns fint folk i fängelset och det fanns skit; hudfärg spelar ingen roll men händelsevis kom jag att umgås mest med svenskar. Jag fick också en god vän där som nu borde vara ute förresten. Araber stod jag inte ut med men det blev aldrig något "jidder".

I fängelset träffade jag faktiskt dom bästa svenskarna under hela min vistelse i Sverige, och utan fängelset hade jag väl suttit där i Umeå pank och tvungen att sno mat för att överleva än idag, ty jag arbetade flitigt med att städa toaletten och vika grejer och sparade varje krona, och när jag "muckade" tog jag färjan direkt till H:fors...det var en fantastisk känsla att stiga av färjan vi hamnen i H:fors och inte ha någonstans att ta vägen med 300 Euro i fickan, men väl medveten om att det här kommer att gå bra...för nu är jag äntligen HEMMA.
Citera
2008-10-30, 22:48
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har en fråga till Archer-R.

När folk häktas (för längre tid förutsätter jag nu) vad har dem för möjlighet att kunna få hjälp med att "aveckla" sitt liv utanför ?

Dvs säga upp bostaden ,räkningar ,husdjur ,tömma bostad etc

Okej att folk för det mesta har släktingar som kan ordna upp detta ,men säg att dem INTE har det då?

Har genom jobbet sett en del trista fall där Polisen häktat personer och husdjur farit illa pga detta (övergivits)

Bostäderna står övergivna i ett halvår innan värden har juridiska rättigheter att gå in. Och jag kan tala om att kolla in en kyl/frys som stått avstängd i flera månader pga elbolaget brytit strömmen ,det är ingen vacker syn eller lukt ,fy fan!

Personligen anser jag att Polisen borde vara ansvarig för ett värdigt "avecklande" det är ju trots allt dem som frihetsberövar en person.

Polisen bryr sig oftast inte om att hjälpa dig för fem öre, kan jag säga dig. Men t.ex med lägenhet osv,,så oftast brukar det inte va ngt problem o få advokaten att hjälpa dig med att skriva på en fullmakt åt ngn som kan hjälpa dig och säga upp eller hyra ut din lya. Men har du ingen som kan hjälpa dig,,kan han nog iaf ringa åt dig till din hyresvärd o berätta läget,,hyresvärden kan säkerligen förvara dina saker ett tag,,,eller så fittar han sig o säljer/slänger allt.

Ang husdjur e det svårare,,det vet jag faktiskt inte. När jag greps av snuten 1gång hade jag min dogg med mig, då var dom schyssta o ringde ett nr i min mobil som jag visade dom,o förklarade för personen att jag skulle vara på semester ett kortare tag och vart min hund kunde hämtas någonstans osv osv
Men annars kan det bli kostsamt ifall ingen kan komma direkt,,min polare hämtade hunden efter 1 dygn,,det kostade typ 350kr för det dygnet på hundpensionatet,,men tänk det efter ngn månad eller så,,inte alla som kan hosta upp 10k bara sådär.
Citera
2008-10-30, 22:53
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadgasm
Was?

Tack för era svar Archer-R och Khemsedjet
Fyll gärna på mer vad ni har för erfarenheter av främst nya plitar men också överlag. Har ni varit med om några händelser där ni tyckt riktigt synd om plitarna?

En gång så var det en ganska ny plit,,typ 24år gammal,,jobbat i ngn månad eller så. Som var på vår avdelning,,och det fanns en fd pundare som fick ringa från plitkontoret 1gång per vecka till sin dotters mobil,,och det visste inte den nya pliten om,,så han var ensam på avd när det va dags för samtalet o han trodde fången försökte lura han,,så dom började tjafsa, och fler o fler fångar kom dit o ställde sig på fångens sida, tillslut var det typ 10fångar som stod o i princip o tryckte pliten in mot väggen,,,asså inte med armarna utan att dom närmade sig han, o han backade,,då såg man hur rädd han var o till slut larmade han,,så då jävlar blev det liv med massa plitar inrusande på avd.

Där kunde man tycka lite synd om den nye killen
Citera
2008-10-31, 17:34
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBLito
Hur står det till på öppna anstalter? Förekommer det mycket misshandel, eller är det i regel lungt på dessa anstalter?

Klart lugnare. DEt är ett privilegium att sitta där och få vill riskera att bli knallad till en sluten igen. MEn visst, det smäller rätt så bra där ibland också. Och om det är dig dom ger sig på så finns det inte så mkt hjälp att få kan man säga.......
Citera
2008-10-31, 19:23
Medlem
har två frågor jag skulle vilja ha svar på:

1) vilket straff ska man ha för att vara minst utsatt i fängelse? jag pratar alltså om att vara utsatt av de intagna. har ju läst/hört på TV att de mest utsatta är de som våldtar barn etc, men vilka är minst utsatta?

2) hur känns det egentligen att veta att X år/månader av sitt liv bara försvinner? jag mår skit vid blotta tanken på att 6 månader skulle försvinna ... kan inte föreställa mig hur 1år+ skulle kännas.
Citera
2008-10-31, 19:30
Medlem
Malakh-Elohims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
har två frågor jag skulle vilja ha svar på:

1) vilket straff ska man ha för att vara minst utsatt i fängelse? jag pratar alltså om att vara utsatt av de intagna. har ju läst/hört på TV att de mest utsatta är de som våldtar barn etc, men vilka är minst utsatta?

2) hur känns det egentligen att veta att X år/månader av sitt liv bara försvinner? jag mår skit vid blotta tanken på att 6 månader skulle försvinna ... kan inte föreställa mig hur 1år+ skulle kännas.

Våldtäkt mot barn, våldtäkt, hustrumisshandel med mera är ju inte så poppis men de har egna avdelningar.
Golare är ju inte så roliga heller.
Sen spelar det mindre roll vilket brott man har begått. Om du så har rånat eller langat droger så är den stora faktorn vad du har för rykte och hur du beter dig som spelar roll om du blir utsatt eller inte.
Ta ingen skit men visa viss ödmjukhet och lägg dig inte i sådant du inte har med att göra så är det inga större problem. Springa runt och tro att man är kung funkar aldrig. Finns alltid större killar som plockar ner dig till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in