Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har en fråga till Archer-R.
När folk häktas (för längre tid förutsätter jag nu) vad har dem för möjlighet att kunna få hjälp med att "aveckla" sitt liv utanför ?
Dvs säga upp bostaden ,räkningar ,husdjur ,tömma bostad etc
Okej att folk för det mesta har släktingar som kan ordna upp detta ,men säg att dem INTE har det då?
Har genom jobbet sett en del trista fall där Polisen häktat personer och husdjur farit illa pga detta (övergivits)
Bostäderna står övergivna i ett halvår innan värden har juridiska rättigheter att gå in. Och jag kan tala om att kolla in en kyl/frys som stått avstängd i flera månader pga elbolaget brytit strömmen ,det är ingen vacker syn eller lukt ,fy fan!
Personligen anser jag att Polisen borde vara ansvarig för ett värdigt "avecklande" det är ju trots allt dem som frihetsberövar en person.
Polisen bryr sig oftast inte om att hjälpa dig för fem öre, kan jag säga dig. Men t.ex med lägenhet osv,,så oftast brukar det inte va ngt problem o få advokaten att hjälpa dig med att skriva på en fullmakt åt ngn som kan hjälpa dig och säga upp eller hyra ut din lya. Men har du ingen som kan hjälpa dig,,kan han nog iaf ringa åt dig till din hyresvärd o berätta läget,,hyresvärden kan säkerligen förvara dina saker ett tag,,,eller så fittar han sig o säljer/slänger allt.
Ang husdjur e det svårare,,det vet jag faktiskt inte. När jag greps av snuten 1gång hade jag min dogg med mig, då var dom schyssta o ringde ett nr i min mobil som jag visade dom,o förklarade för personen att jag skulle vara på semester ett kortare tag och vart min hund kunde hämtas någonstans osv osv
Men annars kan det bli kostsamt ifall ingen kan komma direkt,,min polare hämtade hunden efter 1 dygn,,det kostade typ 350kr för det dygnet på hundpensionatet,,men tänk det efter ngn månad eller så,,inte alla som kan hosta upp 10k bara sådär.