Citat:
Ursprungligen postat av Whipstick
Jag har några frågor som jag hoppas att någon med substans kan svar på. Jag ber samtidigt om ursäkt om dessa har besvarats tidigare.
1. När jag var i tonåren fick man höra på omvägar att Kalmaranstalten (jag är uppväxt i Småland förresten) var rikssophögen. Där hamnade de värsta sexdårarna och de som hade golat så mycket att till och med Kriminalvården tyckte att det fick räcka. Frågan är alltså om det finns någon sådan anstalt i dagsläget? Alltså en sista förvaringsplats för de som inte kan klara sig på andra anstalter, jag menar inte anstalter med utpräglade vårdplatser som Skogome utan en vanlig anstalt som är betydligt lugnare än alla andra.
2. Hur funkar förtroenderåden egentligen? Tillvaratar de alla intagnas rättigheter eller är det en klubb som sanktionerar stryk för de som har gjort sig "förtjänta" av det? Kan vilken fånge som helst vända sig till förtroenderådet och förvänta sig att få hjälp?
3. Måste man visa sin dom för de man sitter med, alltså enligt någon kåkkodex?
4. Hur ser hackordningen eller maktpyramiden ut? Är en klantig mördare högre upp än någon som sitter för grovt rån?
Tacksam för svar på mina många frågor och jag vill samtidigt uttrycka min häpenhet över språket hos de som har suttit på tyngre anstalter. Det har gått tvärtemot mina fördomar om bildningsgraden hos tjyvar.
1. Det finns ett par sådana kåkar, men idagsläget så blandas de upp med vanliga fångar (vilket kan skapa lite skum stämning)
på de kåkar jag känner till. Typ Skogome. Jag känner inte till någon kåk som
bara har sexförbrytare.
2. Förtroenderåden för ju fångarnas talan med plitarna på möten ex, de är språkröret. (de har en hel del andra funktioner också men jag minns fan inte det)
3. Vanligtvis inte, förr fick man i den på kåken men nu släpps den inte in. Är man riktigt osäker på någon så ber man någon på utsidan att beställa domen.
4. Nej, en som sitter för grovt rån slår alla dagar i veckan en klantig mördare.