2008-11-18, 00:59
Medlem
CasualTees avatar
Jag har hört att man inte får besöka en person på anstalt om man själv är dömd för brott, stämmer det???
Citera
2008-12-08, 22:43
Medlem
Mallory.Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualTee
Jag har hört att man inte får besöka en person på anstalt om man själv är dömd för brott, stämmer det???

Japp, det stämmer!
Citera
2008-12-09, 03:19
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
MEN försök alltid hålla er så nära sanningen som möjligt, nu sitter jag inte här o tipsar hur du ska göra för att komma undan straff, men man kan alltid lindra det lite. Vissa människor sitter o gör bort sig totalt i domstolarna,,du vill inte bli en sådan.

Gör man bort sig totalt om man sitter tyst hela rättegången också?

Det vore även intressant att veta hur en människa skulle bli dömd om denne skulle sitta tyst utan advokat under alla förhör alt. förhöret. Samt sitta tyst under hela rättegången utan advokat då också.
Ponera att det finns starka bevis mot den misstänkte.
Citera
2008-12-09, 13:43
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Gör man bort sig totalt om man sitter tyst hela rättegången också?

Det vore även intressant att veta hur en människa skulle bli dömd om denne skulle sitta tyst utan advokat under alla förhör alt. förhöret. Samt sitta tyst under hela rättegången utan advokat då också.
Ponera att det finns starka bevis mot den misstänkte.
Ingen idé att erkänna iaf.

ingenting blir bättre iaf
Citera
2008-12-09, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
Ingen idé att erkänna iaf.

ingenting blir bättre iaf

Fel. Det kan resultera i ett lägre straff, och om bevisen är solklara så framstår det bara som korkat att sitta som ett fån och blåneka. I det läget ser det oftast bättre ut att lägga korten på bordet.
Citera
2008-12-09, 15:38
Medlem
speeeds avatar
...

Jag ska sitta 2 månader snart, antar att det før ett så lågt straff blir øppen anstalt?

Ær det någon som kan "rekomendera" någon bra anstalt? Geografiskt læge ær mindre viktigt.

Tack på førhand
Citera
2008-12-09, 16:28
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilianaren
Intressant att veta hur någon skulle bli dömd ? Med tanke på att det i ditt scenario finns starka bevis så skulle h*n med all säkerhet bli dömd, oavsett tystnad eller ej.

Ja, ursäkta mig, jag menade självklart om straffets längd kan påverkas negativt/positivt pga. tystnad? Ungefär som "försvårande av utredning".
Eller om det inte påverkas alls utan att dom sitter med exakta "tabeller" beroende på brott?

Citat:
Fel. Det kan resultera i ett lägre straff, och om bevisen är solklara så framstår det bara som korkat att sitta som ett fån och blåneka. I det läget ser det oftast bättre ut att lägga korten på bordet.

Nu tänker jag inte scenariot som att man sitter och förnekar saker. Utan att man helt enkelt sitter ner på sin stol och håller sin käft från sekund ett. Man varken erkänner eller förnekar något.
Senast redigerad av ...as... 2008-12-09 kl. 16:33.
Citera
2008-12-09, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Ja, ursäkta mig, jag menade självklart om straffets längd kan påverkas negativt/positivt pga. tystnad? Ungefär som "försvårande av utredning".
Eller om det inte påverkas alls utan att dom sitter med exakta "tabeller" beroende på brott?

Det kan anses som förmildrande att erkänna. Särskilt om det rör sig om något som de inte hade väntat sig, eller när man blir överbevisad. Man ska helt enkelt försöka undvika att hamna i lägen där man framstår som dum.

Citat:
Nu tänker jag inte scenariot som att man sitter och förnekar saker. Utan att man helt enkelt sitter ner på sin stol och håller sin käft från sekund ett. Man varken erkänner eller förnekar något.

Att sitta tyst är ibland sämre än att förneka. Förnekar du så visar du på ett tydligare sätt att du (anser att du) är 'oskyldig'.
Citera
2008-12-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallory.Knox
Japp, det stämmer!

Det där stämmer väl inte, man får väl visst besöka någon bara med vissa restriktioner såsom max 1 timme och att man inte får röra vid varandra osv
Citera
2008-12-09, 21:28
Medlem
Malakh-Elohims avatar
Citat:
Det kan anses som förmildrande att erkänna. Särskilt om det rör sig om något som de inte hade väntat sig, eller när man blir överbevisad. Man ska helt enkelt försöka undvika att hamna i lägen där man framstår som dum.

Att sitta tyst är ibland sämre än att förneka. Förnekar du så visar du på ett tydligare sätt att du (anser att du) är 'oskyldig'.

Vad man anser eller inte framkommer efter fem minuter in när advokaten förfrågas hur klienten ställer sig till åtalspunkten. Vare sig man snackar eller inte spelar ingen som helst roll. Möjligtvis att man riskerar fängelse istället för annan påföljd för småbrott om man inte deltar i personutredning hos frivården eller inte. Domen grundar sig helt efter lagboken och speciellt i hovrätten där man får ta rättegången till slut om man vill ha en seriös juridisk prövning.
Summan av det hela. Man döms efter vad som hände när brotten begicks. Sen spelar det ingen roll om du så sitter oxh äter din egen avföring under huvudförhandlingen.
Citera
2008-12-09, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malakh-Elohim
Vad man anser eller inte framkommer efter fem minuter in när advokaten förfrågas hur klienten ställer sig till åtalspunkten. Vare sig man snackar eller inte spelar ingen som helst roll. Möjligtvis att man riskerar fängelse istället för annan påföljd för småbrott om man inte deltar i personutredning hos frivården eller inte. Domen grundar sig helt efter lagboken och speciellt i hovrätten där man får ta rättegången till slut om man vill ha en seriös juridisk prövning.
Summan av det hela. Man döms efter vad som hände när brotten begicks. Sen spelar det ingen roll om du så sitter oxh äter din egen avföring under huvudförhandlingen.

Vad du tror och vad som i själva verket är sant verkar här vara olika saker. Prata du med en advokat och säg samma sak så får du se.

Fatta fakta att forskning visar att t.om klädvalet har visat sig ge utslag på domen.

Enligt din lysande logik så skulle ju alla få samma straff under samma åtalspunkt.
Citera
2008-12-09, 22:08
Medlem
Satt i sektion D på kumla, Det var hyfsat chill, nästan som semester.
Kan klart rekommenderas att göra småbrott om du inte vill sova ute under vintermånaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in