2008-10-08, 13:47
Medlem
Raschs avatar
PC Jersild - Efter Floden

Köpte den på myrorna..

Läste om den här på flashback i SF-tråden och blev nyfiken..
Citera
2008-10-08, 19:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarStake
Igår trillade avin in!

Alla är pockets från adlibris á 40 spänn st.

Kallocain - Karin Boye
Postverket - Charles Bukowski
Alkemisten - Paulo Coelho
Brott och Straff - Fjodor Dostojevskij
Brödern Karamzov - Fjodor Dostojevskij
Idioten - Fjodor Dostojevskij
American Psycho - Bret Easron Ellis
Livläkarens Besök - Per Olov Enqvist
Nya Författarskolan - Göran Hägg
Praktisk Retorik - Göran Hägg
Processen - Franz Kafka
80 Romaner För Dig Som Har Bråttom - Henrik Lange
Maffia - Tomas Lappalainen
Djurens Gård - George Orwell
1984 - George Orwell
Fight Club - Chuck Palahniuk
Luke Rhinehart - Tärningsspelaren
Spelet - Neill Strauss
The Dirt - Neill Strauss
Doktor Glas - Hjalmar Söderberg

Känns som en stabil grund att stå på i början av ens boknötarkärriär.

När man läst det mesta på den där listan kan man gå vidare med sitt liv och läsa kiosklitteratur med gott samvete.
Citera
2008-10-08, 19:37
Medlem
faggets avatar
Har på sistone börja bli sugen på lite schyssta serier igen. Beställde dessa böcker häromdagen:

Hey Princess, Mats Jonsson
Pojken i skogen, Mats Jonsson
Buddy Does Seattle, Peter Bagge

Tror jag kommer att slå till på nån Megapyton om de någon gång visar sig på Tradera igen.
Citera
2008-10-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
När man läst det mesta på den där listan kan man gå vidare med sitt liv och läsa kiosklitteratur med gott samvete.

Det kan han sannerligen.

HarStake: Jag tror inte du kommer bli besviken när du börjar läsa "Djurens gård"! Helt fantastisk bok som man kan läsa flera gånger och för var gång hitta nya vinklingar.
När du läst det du beställt av dostojevskij tycker jag du ska beställa "Döda huset" och läsa, det ger lite mer förståelse i hur bra han beskriver människor.
Citera
2008-10-08, 21:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
När du läst det du beställt av dostojevskij tycker jag du ska beställa "Döda huset" och läsa, det ger lite mer förståelse i hur bra han beskriver människor.

Så Döda huset är alltså att rekommendera?

Har läst det mesta i Fjodors verk, bortsett ifrån Idioten och Onda andar, däremot glömde du att nämna Anteckningar ifrån ett källarhål, Spelaren och Dubbelgångaren. Fantastiska alla tre på olika sätt, men Döda huset skall jag kolla in!
Citera
2008-10-09, 00:51
Medlem
Jag har läst en del böcker som utspelar sig i fängelser och jag måste säga att de är väldigt lika, känns som att har man läst en har man läst alla. Men "döda huset" är intressant på så vis att det haft en betydande roll för dostojevskijs framtida författarskap.
Jag har inte läst något ännu från tiden före hans fängelsevistelse så jag kan inte jämföra och se hur hans utveckling blivit. Men är du förtjust i dostojevskij och inte läst den så tycker jag du ska ge den en chans.
Citera
2008-10-09, 12:43
Medlem
Finns det nån speciell ordning man borde läsa Dostojevskijs böcker, eller är de helt fristående från varandra?
Citera
2008-10-09, 14:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarStake
Finns det nån speciell ordning man borde läsa Dostojevskijs böcker, eller är de helt fristående från varandra?

Nej då, de är fristående.
Citera
2008-10-09, 20:50
Medlem
__carls avatar
Har haft ett köpuppehåll på nästan två veckor, vilket har känts rätt så tråkigt. Därför beställde jag just:

Hjalmar Söderberg Doktor glas

Orhan Pamuk Det tysta huset

Jack Kerouac - On the Road
Citera
2008-10-10, 18:00
Medlem
Tomte99s avatar
Har varit nyfiken på Dean Koontz länge nu så tog och fixade Vakande Ögon idag, fyndade även New Moon av Stephenie Meyer.
Citera
2008-10-10, 18:37
Medlem
I trygghetsnarkomanernas land - David Eberhard
Generation Kill - Evan Wright

Trygghetsnarkomanerna är riktigt intressant, även rätt kul, har garvat högt flera gånger
Citera
2008-10-10, 19:27
Bannlyst
American Psycho (Bret Easton Ellis), maffia (Tomas Lappalainen) & omerta (Mario Puzo). Jag älskar böcker och filmer med våld och jag är ett stort fan av mafian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in