2009-07-17, 22:27
  #1189
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
En av grabbarna - Johan Höglund: Intressant ämne.
Processen - Franz Kafka: Läste Förvandlingen för ett ganska bra tag sen och den var tokbra och sen dess har jag suktat efter att få läsa Processen.


Gillade du processen? Jag läste den för många år sen och gillade den starkt. Läste sen kafkas "slottet" men den var betydligt trögare och sämre enligt mig.


Den senaste boken jag köpte, som jag fortfarande väntar på att få hem är:


http://bluffo.wordpress.com/2007/12/09/svedberg-ohly-talar-till-punkt/

Örjan Svedbergs: Ohly talar till punkt.

kanske lite inaktuell ( från 2005) men tycker det kan vara intressant att läsa ändå.
Citera
2009-07-18, 08:10
  #1190
Medlem
Rakiis avatar
Standing in two circles av Boyd Rice.

Gillar Death in June rätt skarpt och annan form av neo-folkmusik så kändes som ett självklart val att köpa de samlade essäerna och texterna utav DIJ:s frontman Rice, som även medverkat i en del hyggliga filmer som Pearls before swine.
Citera
2009-07-18, 12:07
  #1191
Bannlyst
"Interview With The Vampire" - Anne Rice
För att det är en av mina absoluta favoritböcker och min gamla kopia hade totalt lästs sönder, så jag behövde en ny.

"The Children Of Húrin" - J.R.R. Tolkien
Jag ville utöka min Tolkienkollektion och hade inte läst denna ännu.

"The Silmarillion" - J.R.R. Tolkien
Se föregående.

"Unfinished Tales" - J.R.R. Tolkien
Se föregående.

"Living Dead In Dallas" - Charlaine Harris
Jag köpte första delen i Southern Vampire Mysteries-serien i april [Dead Until Dark] och den var så bra att jag bara var tvungen att fortsätta med bok två. Därav inköpet.
Citera
2009-07-18, 12:15
  #1192
Medlem
hurtbulles avatar
Om Jesus - Jonas Gardells nya.

Tycker den är lite hastig, nästan som om han hade dikterat den. Det är dock intressant med hans synvinkel och hans sökande efter den Historiske Jesus (kort, krumryggig, dåliga tänder) till skillnad från den ariske perfekte version av honom som är förhärskande i folks medvetande idag.
Citera
2009-07-18, 14:21
  #1193
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurtbulle
Om Jesus - Jonas Gardells nya.

Tycker den är lite hastig, nästan som om han hade dikterat den. Det är dock intressant med hans synvinkel och hans sökande efter den Historiske Jesus (kort, krumryggig, dåliga tänder) till skillnad från den ariske perfekte version av honom som är förhärskande i folks medvetande idag.
Den är klart läsvärd. I mina ögon är han dock alltför liberal i sina tolkningar, vilket har retat upp många. Men det är ju hans syn på Jesus och det får man väl acceptera.
Citera
2009-07-18, 14:28
  #1194
Medlem
matfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhovanion
"Interview With The Vampire" - Anne Rice
För att det är en av mina absoluta favoritböcker och min gamla kopia hade totalt lästs sönder, så jag behövde en ny.

"The Children Of Húrin" - J.R.R. Tolkien
Jag ville utöka min Tolkienkollektion och hade inte läst denna ännu.

"The Silmarillion" - J.R.R. Tolkien
Se föregående.

"Unfinished Tales" - J.R.R. Tolkien
Se föregående.

"Living Dead In Dallas" - Charlaine Harris
Jag köpte första delen i Southern Vampire Mysteries-serien i april [Dead Until Dark] och den var så bra att jag bara var tvungen att fortsätta med bok två. Därav inköpet.

bra smak, är "the children of hurin" med i "sagor från midgård"?
Citera
2009-07-18, 14:38
  #1195
Moderator
Psilosophers avatar
"The First Third" av Neal Cassady.
Jag har tidigare läst spännande historier om mannen i fråga, i böcker som "The Electric Kool-Aid Acid Test" av Tom Wolfe, "Deamon Box" av Ken Kesey etc. Sannerligen en udda och imponerande kille, som själv endast skrev denna lilla självbiografi. Lågmäld, ödmjuk och behaglig uramerikansk prosa.
Citera
2009-07-18, 18:25
  #1196
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matfreak
bra smak, är "the children of hurin" med i "sagor från midgård"?
Tackar!

Och den "Children of Húrin" jag köpte är den nya och längre versionen som kom ut 2006. Unfinished Tales (Sagor från Midgård) innehåller endast en kort version av denna berättelse.
Citera
2009-07-20, 00:26
  #1197
Medlem
bombaccis avatar
Köpte en bok till , fast jag inte ens fått den förra än...


Köpte en biografi om Ernst Thälmann, ledare för det tyska kommunistpartiet från 1925 till ja sin död (?). Han blev avrättad på order av Hitler i fängelset 1944.

Rätt intressant att han var förmodligen bland de första som arresterades 1933 med nazisternas maktövertagande men det dröjde ända fram till 1944 innan de tog död på honom.

Undra varför, kanske för att kunna ha ett till skrämselkort mot tyska militären?

Nåja intressant ska det bli att läsa. Han har tydligen en större staty och en park uppkallad efter sig i fd östtyskland. Vore roligt att besöka någon gång.

RIP Kamrat.

ser fram emot att läsa boken. Är från 1974 och har lite småskador i ryggen enligt bokaffären men bara det går att läsa och den inte faller sönder så blir det nog intressant läsning.
Citera
2009-07-20, 01:01
  #1198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
"The First Third" av Neal Cassady.
Jag har tidigare läst spännande historier om mannen i fråga, i böcker som "The Electric Kool-Aid Acid Test" av Tom Wolfe, "Deamon Box" av Ken Kesey etc. Sannerligen en udda och imponerande kille, som själv endast skrev denna lilla självbiografi. Lågmäld, ödmjuk och behaglig uramerikansk prosa.
Hur många böcker behandlar den killens liv egentligen? Jag läste nyligen Kerouacs On the Road och det är den enda boken i ämnet som jag läst, men vad jag förstått måste varenda nämnvärd "Beatförfattare" ha skrivit något om Cassady.

Det verkar vara en trevlig typ i alla fall, och om boken är som du skriver får jag nog ta och kolla in den!
Citera
2009-07-20, 16:27
  #1199
Medlem
Rakiis avatar
Blev två bokköp då jag shoppade i stan, Bara för dig av Magnus Ullén tillsammans med en fika på Café Edenborg i Gamla Stan som jag ska ta med mig imorn under min resa till Tallinn. Socialantropologi om pornografi och hur den påverkar samhället ur olika syn och infallsvinklar, och hur onanin fick sin frammarsch efter porrens genombrott. En bok bara Vertigo kan tänkas att ge ut.

Den andra var Duma Key av Stephen King, som de flesta vid detta laget säkert redan vet på forumet att jag är en storläsare av King och samlar på mig allt jag kommer över av mannen. Inte läst denna innan dock och förväntar mig stor läsning fram tills i november då Under the Dome förväntas vara i butikshyllorna.
Citera
2009-07-20, 19:52
  #1200
Medlem
K9Devils avatar
Köpte Joyce Carol Oates Dagbok 1973-1982 idag. Ska bli mycket intressant.

Rakii: Väntar också på Under the dome med en nästintill barnslig förtjusning krypande under huden. Avslutade Duma Key för inte alls längesedan och den var riktigt bra Jag får en känsla av att (utan att avslöja för mycket) en viss pirattrilogi på film har lurkat omkring i herr Kings bakhuvud en tid innan han satte sig för att skriva just den här romanen. Finns också en del uppenbara beröringspunkter med hans egna upplevelser (olyckan och rehab efter olyckan etc) som skiner igenom, vilket enligt mig endast förhöjer läsupplevelsen. Mycket nöje!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in