2008-10-03, 13:16
Medlem
The-Deer-Hunters avatar
köpte Olympen - Martin P:N NIlsson
Citera
2008-10-04, 23:30
Medlem
Rakiis avatar
Har både köpt och lånat en hel del böcker på sistonde, detta är resultatet som följer;

August Strindberg - Hemsöborna; En god vän fick denna av sin släkting för ett tag sedan och pratade gott om den, blev nyfiken och köpte den på ett antikvariat för en tiokrona. Gillar överlag svensk 1800-talslitteratur och en berättelse om skärgården i ljuva sommardagar kan inte gå fel.

August Strindberg - Röda Rummet; Skäms över att jag inte läst denna introduktion till våran störste författare i landet. Ser fram emot protagonisten Arvid Falks kvasiintellektuella diskussioner innuti Berns och utanpå i Berzelipark i Stockholm.

Alex Garland - The Beach; Säkert åtta eller sju år sedan som jag såg Danny Boyles filmatisering med Leo Dicaprio och Tilda Swinton. Gillade filmen till en stor del, och tror att denna backpacking-resa i Phuket bland annat kommer ge samma mersmak som Krakauers Into the Wild.

Jerry Seinfeld - Seinologi; Vem älskar inte Seinfeld? Kanske världens i särklass roligaste tv-underhållning, nu i bokform också! Kommer nog skratta mig harmynt åt Jerrys situationsneurotiska historier om ingenting och allting.

Evan Wright - Generation Kill; Är svag för krigsskildringar och kabelkanalen HBO, därav detta lån. Gillade tv-serien starkt, och förväntar mig att denna bok kommer leva upp till samma kvalifikationer.

Stephen King - Det; Klassiker. Inte läst denna ännu, trots min samling av cirkus fyrtiofem samlade verk av mannen i fråga.

Klas Östergren - Under i september; Min avatar säger väl allt om varför?

Norman Mailer - Slottet i skogen; Inte läst Mailer tidigare men skymtade boken och plockade upp den. Intressant om något för burlesk och dekadent i sin framtoning av att karaktärisera furherns uppväxt och släktskap.
Citera
2008-10-05, 13:27
Medlem
Gironas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Evan Wright - Generation Kill; Är svag för krigsskildringar och kabelkanalen HBO, därav detta lån. Gillade tv-serien starkt, och förväntar mig att denna bok kommer leva upp till samma kvalifikationer.

Jag funderade också på att köpa den på grund av att jag gillar serien, men sedan läste jag igenom de första sidorna på Amazon och de kändes lite för stela och opersonliga för mig... så det blev Nate Ficks "One bullet away" istället
Citera
2008-10-05, 13:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girona
Jag funderade också på att köpa den på grund av att jag gillar serien, men sedan läste jag igenom de första sidorna på Amazon och de kändes lite för stela och opersonliga för mig... så det blev Nate Ficks "One bullet away" istället

Där ser man! Har i och för sig inte hunnit att börja med boken då jag väntar med den till sist av de tiotal böcker jag har hemma redan att hinna läsa så fragmenten utav tv-serien börjar avdunsta så man säkerligen får en mer nyanserad bild utav Wrights skildring på ett bättre sätt. Tror dock att boken kommer att tilltala mig som den populärkulturella historien om invasionen av Irak och hela konflikten där emellan med Saddam och Bush-administrationen.
Citera
2008-10-05, 14:36
Medlem
Emerthons avatar
Köpte över nätet två av H.P Lovecrafts böcker, Fallet Charkes Dexter Ward samt Skuggan över Innsmouth.
Blev nyfiken på Lovecraft efter läst runt lite på internet om honom och om hans Ctuhulu verk (orsäker på stavningen) osv... Har börjat på Fallet Charles Dexters Ward, den är mycket bra än så länge.
Citera
2008-10-05, 15:25
Bannlyst
senaste böckerna jag köpte

Igår gick jag med min kompis kevin till scifi bokhandeln i gamla stan, då köpte jag:
Halo: the fall of reach
halo: the flood
Halo: first strike

svarta tornet 1,2
Citera
2008-10-05, 15:30
Medlem
Perry Masons avatar
Köpte Crime and Punishment, The Shining, David Copperfield, The Ultimate Hitchhikers Guide to the Galaxy, Robinson Crusoe och War & Peace.

Som ni kansker förstår är jag nyfrälst när det kommer till litteratur och jag tänkte börja beta av lite mer eller mindre klassiska verk för att hitta vad som passar mig bäst.
Citera
2008-10-05, 16:20
Medlem
Irfas avatar
John Ajvide Lindqvists Människohamn, har knappt börjat läsa den ännu dock pga Warhammer Online
Citera
2008-10-05, 21:23
Medlem
Gironas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Där ser man! Har i och för sig inte hunnit att börja med boken då jag väntar med den till sist av de tiotal böcker jag har hemma redan att hinna läsa så fragmenten utav tv-serien börjar avdunsta så man säkerligen får en mer nyanserad bild utav Wrights skildring på ett bättre sätt. Tror dock att boken kommer att tilltala mig som den populärkulturella historien om invasionen av Irak och hela konflikten där emellan med Saddam och Bush-administrationen.

Jag har inte ens hunnit få "One bullet away" än, tar man gratis frakt hos Bokus tar det tyvärr nästan två veckor innan boken kommer
Jag kommer nog att läsa "Generation Kill" förr eller senare, men just nu känner jag att jag vill ha en mer personlig berättelse om kriget och jag tyckte att seriens Fick verkade vara en eftertänksam person med vettiga åsikter. Jag hoppas att boken speglar det.
Citera
2008-10-05, 21:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girona
Jag kommer nog att läsa "Generation Kill" förr eller senare, men just nu känner jag att jag vill ha en mer personlig berättelse om kriget och jag tyckte att seriens Fick verkade vara en eftertänksam person med vettiga åsikter. Jag hoppas att boken speglar det.

Tja, jag är nog inte inne direkt på samma tankebanor som du nu, men det beror väl att jag fortfarande är för ung för att minnas Operation Ökenstorm tidigt nittiotal och ockuperingen utav Kuwait. Men ja, jag ser i alla fall en rolig och intressant läsestund framför Generation Kill, då jag enbart för stunden försöker att läsa litteratur som förmodligen speglar någonting annat än djupgående filosofiska lektioner i beteendevetenskap, det har jag fått nog av.
Citera
2008-10-06, 15:53
Medlem
doublejohns avatar
The grass is singing av Doris Lessing. Skall läsa en bok på engelska i EngC, och skall läsa en nobelpristagare i SvB. Mycket bra hittils, jag blev glatt överraskad.

Penetrering av Unni Drougge. Att huvudkaraktären på baksidan förklarar att han tyckte det var en vacker syn att se sin våldtagna flickvän gjorde det till ett självklart köp.
Citera
2008-10-07, 17:51
Medlem
"Poesiens mystik" av Hans Ruin. Ett spontanköp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in