2014-05-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Ingen fara!

Svante Nordin är en mycket kompetent idéhistoriker och jag instämmer i att "Filosoferna" är en god rekommendation. Skulle jag vara nödgad att lämna Sverige för en öde ö och endast fick ta med mig tre böcker till platsen hade hans filosofihistoria varit en av dessa tre. Han medverkar även titt som tätt i P1s Filosofiska rummet där han alltid är intressant att lyssna till.

Just Filosoferna tyckte jag var en enorm bedrift. Klassikerna är redan etablerade och tillgängliga. Det är enkelt att säga något om dem i en översikt. Att gå igenom varje vrå i 1900-talets filosofi och komma till kärnan i i varje filosof och vad de tillfört är ett oerhört arbete. Mycket måste Svante ha gjort på egen hand, till skillnad från klassikerna där det redan är förmedlat. Svante är en lysande akademiker. Som tur är råkar han vara svensk, så vi får ta del av det. Jag har haft stora nytta av Filosoferna, så mycket hade annars gått mig förbi.

Tack för tipset om Svante i Filosofiska rummet.
Citera
2014-05-11, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Just Filosoferna tyckte jag var en enorm bedrift. Klassikerna är redan etablerade och tillgängliga. Det är enkelt att säga något om dem i en översikt. Att gå igenom varje vrå i 1900-talets filosofi och komma till kärnan i i varje filosof och vad de tillfört är ett oerhört arbete. Mycket måste Svante ha gjort på egen hand, till skillnad från klassikerna där det redan är förmedlat. Svante är en lysande akademiker. Som tur är råkar han vara svensk, så vi får ta del av det. Jag har haft stora nytta av Filosoferna, så mycket hade annars gått mig förbi.

Det håller jag med om. Dessutom det grepp han använder sig av i sin framställning: att han ställer filosofer som ingått i diskussion med varandra i samma kapitel och för fram deras för- och motargument för någonting alldeles i följd. Det blir en levande diskussion av det hela och inte någonting som skulle kunna gränsa till torrhet. Också faktumet att han behandlar filosofer som har det gemensamma att dem alla upplevde en viss tid, regim et cetera vilket får effekten att man som läser vilken angelägenhet filosofin egentligen är. Det är lätt att föreställa sig att filosoferna sitter i sina mörka kammare helt isolerade ifrån omvärlden när de tänker ut sina teorier, men i själva verket, som Nordin visar, uppstår nästan alltid filosofin i samband med samtiden och dess krav, dess föreställningar och dess förväntningar.

Citat:
Tack för tipset om Svante i Filosofiska rummet.

Varsågod! Vi måste ta hand om varandra här i litteraturforumet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/139041?programid=793
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/135045?programid=793

Två väldigt spännande avsnitt.
Senast redigerad av Caesare 2014-05-11 kl. 20:57.
Citera
2014-05-12, 00:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Du borde titta på "Filosoferna", också av Svante Nordin. Går igenom det västerländska tänkandet sedan 1900. Mycket bra bok.
Tack för rekommendationen. Men får först börja med ovanstående böcker.

Svante Nordins språk är synnerligen lättflytande och levande och inte alls så stockat som ofta akademiska böcker är.
Citera
2014-05-12, 16:24
Medlem
Jag var i Stockholm i fredags, och passade på att gå på antikvariatsrea.
Det blev bland annat Horatius "Oder och epoder", Caesars "Galliska kriget" samt "Främmande religionsurkunder i urval" i fyra band från 1908. Det blev en del annat också, som det lätt kan bli när det är 70% rea på hela sortimentet...
Citera
2014-05-12, 18:09
Medlem
Leers, Johann von - Makten bakom presidenten (letat efter ett tag. besynnerlig herre den där Leers.)

Cage, John - Om ingenting

utgallrade böcker från biblioteket. Tackar man för.
Citera
2014-05-12, 19:46
Medlem
Pickelhaubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Jag var i Stockholm i fredags, och passade på att gå på antikvariatsrea.
Det blev bland annat Horatius "Oder och epoder", Caesars "Galliska kriget" samt "Främmande religionsurkunder i urval" i fyra band från 1908. Det blev en del annat också, som det lätt kan bli när det är 70% rea på hela sortimentet...

Antikvariat August? Jag var där för en vecka sedan och fyndade:
Duinoelegier av Rainer Maria Rilke
Tjuven av Leonid Leonov
Stalins mirakel: en bok om Osip Mandelsjtam av Nadezjda Mandelsjtam
Med livet som insats. Berättelsen om Vladimir Majakovskij av Bengt Jangfeldt
Mitt liv med Dostojevskij av Anna Dostojevskaja
Korrespondens 1926 av Boris Pasternak, Marina Tsvetajeva och Rainer Maria Rilke
Bön för Tjernobyl: krönika över framtiden av Svetlana Aleksijevitj
Revisorn; Frieriet av Nikolaj Gogol

Blev lite ryskt...
Citera
2014-05-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickelhaube
Antikvariat August? Jag var där för en vecka sedan och fyndade:
Duinoelegier av Rainer Maria Rilke
Tjuven av Leonid Leonov
Stalins mirakel: en bok om Osip Mandelsjtam av Nadezjda Mandelsjtam
Med livet som insats. Berättelsen om Vladimir Majakovskij av Bengt Jangfeldt
Mitt liv med Dostojevskij av Anna Dostojevskaja
Korrespondens 1926 av Boris Pasternak, Marina Tsvetajeva och Rainer Maria Rilke
Bön för Tjernobyl: krönika över framtiden av Svetlana Aleksijevitj
Revisorn; Frieriet av Nikolaj Gogol

Blev lite ryskt...

Just densamme! Hade råkat notera på deras hemsida att de skulle ha 60% rea på hela sortimentet, men när jag kom dit hade de ökat den till 70%. Blev totalt tolv volymer som jag släpade med mig därifrån, till rena vrakpriser.
Citera
2014-05-13, 14:49
Medlem
Elmuffinss avatar
Alla i Dune serien av Frank Herbert. Har läst den första boken nu och blev förtrollad.
Citera
2014-05-13, 15:23
Medlem
Spengler, Oswald - Stadens själ

Levinas, Emmanuel - Tiden och den andre
Citera
2014-05-13, 16:48
Medlem
BertFoxs avatar
En stor generös Taschen-volym med Eugène Atgets Parisbilder från 1900-talets början.

Har aldrig sett dessa nästan spöklikt suggestiva bilder så vackert reproducerade förut och sitter fortfarande helt förtrollad och bara stirrar
Citera
2014-05-14, 22:55
Medlem
Dagens:

Reeder, Jurgen m.fl. - Tingets imperium, Tre läsningar av Jacques Lacans Psykoanalysens etik. [Gör ett tappert försök att överhuvudtaget begripa något alls vad gäller Lacan. Så det betas av böcker i ämnet]
Citera
2014-05-15, 19:22
Medlem
bootboys avatar
Senaste boken jag köpte var Aleister Nacht´s Sanctum of Shadows Vol 1: The Satanist!

Helt klart läsvärd bok om Spirituell Satanism/Djävuls dyrkan.

Del 2 av Sanctum of Shadows har nyligen kommit ut och blir nog nästa bokinköp eller kanske någon/Några av Aleister Nachts andra böcker.

För er som inte vet vem han är så är här är en länk till hans blogg: http://www.aleisternacht.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in