2014-05-06, 01:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Sigge Eklund - In i labyrinten

Läst två av hans tidigare böcker (långt innan podcasten) och gillade dom, så jag har ganska höga förväntningar på denna och ska bli kul att läsa.
Hur har den utvecklats sig?

Senast köpta bok blev Torgny Lindgrens Hummelhonung. Blev inspirerad sedan jag såg honom på Babel.
Citera
2014-05-06, 10:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur har den utvecklats sig?

Har inte börjat med den ännu, läser fortfarande en annan bok av Håkan Nesser.
Citera
2014-05-08, 19:15
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Köpte för ett par dagar sen Idun: Sagan om Valhalla. Gillade föregångaren Freja: Sagan om Valhalla starkt! Författare Johanne Hildebrandt. Dessa böcker är en trilogi, Saga från Valhalla är den sista, och släpptes i år.

Köpte även just Skräcknoveller - H. P. Lovecraft från AdLibris. Lite av en chansning, hoppas den faller mig i smaken, eftersom jag för de mesta läser fantasy, mytologi och självbiografier.
Citera
2014-05-08, 20:00
Medlem
BallsMans avatar
Jag köpte "Den Blå Lagunen",förf. H. De Vere Stacpoole, eftersom jag i min ungdom såg filmen med samma namn och älskade atmosfären, storyn och "konceptet".

Boken skiljer sig markant från filmen, på ett positivt sätt, vilket ju gör den än bättre.
(Jag älskar ju filmen liksom).

Lätt värd 50 spänn
Citera
2014-05-11, 04:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Svante Nordin tilltalade mig när jag läste Det politiska tänkandets historia. Så jag beställde hans:

Filosofins historia: det västerländska förnuftetsäventyr från Thales till postmodernismen

Globaliseringens idéhistoria

Pris: 340 kr (begagnade)
Citera
2014-05-11, 15:28
Medlem
Rocket-Queens avatar
Köpte Ernest Hemingways "The Sun Also Rises" och Chinua Achebes "Things Fall Apart" idag. Hemingwayboken köpte jag då jag har velat ta tag i att läsa något av hans verk och jag läste att den boken var en bra startpunkt. "Things Fall Apart" har jag velat läsa ett bra tag men jag har aldrig tagit tag i det och jag såg den på Akademibokhandeln samtidigt som jag köpte "The Sun Also Rises" så jag slog till på båda!
Citera
2014-05-11, 15:43
Medlem
Jag fråga efter den bästa boken i affären och fick The Shadow of the wind i handen. Nån som läst?
Citera
2014-05-11, 16:12
Medlem
Rebali179s avatar
Traci Lords Nattens barn i pocket

Tyckte att den verkade intressant.
Citera
2014-05-11, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Köpte Ernest Hemingways "The Sun Also Rises" och Chinua Achebes "Things Fall Apart" idag. Hemingwayboken köpte jag då jag har velat ta tag i att läsa något av hans verk och jag läste att den boken var en bra startpunkt. "Things Fall Apart" har jag velat läsa ett bra tag men jag har aldrig tagit tag i det och jag såg den på Akademibokhandeln samtidigt som jag köpte "The Sun Also Rises" så jag slog till på båda!

Kul med Achebe! Här har du en läsvärd artikel, som kanske kan intressera dig, om Achebes författarskap och västerländsk kontra afrikansk litteratur i allmänhet!

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/sa-banade-achebe-vag-for-kosmopolitisk-litteratur/
Senast redigerad av Caesare 2014-05-11 kl. 17:48.
Citera
2014-05-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Svante Nordin tilltalade mig när jag läste Det politiska tänkandets historia. Så jag beställde hans:

Filosofins historia: det västerländska förnuftetsäventyr från Thales till postmodernismen

Globaliseringens idéhistoria

Pris: 340 kr (begagnade)

Du borde titta på "Filosoferna", också av Svante Nordin. Går igenom det västerländska tänkandet sedan 1900. Mycket bra bok.
Citera
2014-05-11, 19:41
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Kul med Achebe! Här har du en läsvärd artikel, som kanske kan intressera dig, om Achebes författarskap och västerländsk kontra afrikansk litteratur i allmänhet!

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/sa-banade-achebe-vag-for-kosmopolitisk-litteratur/

Tackar för den länken! Mycket läsvärt.
Citera
2014-05-11, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Tackar för den länken! Mycket läsvärt.

Ingen fara!

Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Du borde titta på "Filosoferna", också av Svante Nordin. Går igenom det västerländska tänkandet sedan 1900. Mycket bra bok.

Svante Nordin är en mycket kompetent idéhistoriker och jag instämmer i att "Filosoferna" är en god rekommendation. Skulle jag vara nödgad att lämna Sverige för en öde ö och endast fick ta med mig tre böcker till platsen hade hans filosofihistoria varit en av dessa tre. Han medverkar även titt som tätt i P1s Filosofiska rummet där han alltid är intressant att lyssna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in