2013-03-16, 01:31
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Per Ahlin - Tåbb med manifestet --> En kollega rekommenderade den här då jag efterfrågade arbetarlitteratur

Nikolaj Gogol - Petersburgnovveler --> Försöker bli inläst på rysklitteratur. Betat av många klassiker och försöker nu inhandla volymen Tidens Klassiker.

Torsten Jonsson - Konvoj --> Personalen på mitt lokala antivariat rekommenderade boken då jag sökte svenska klassiker från 40-talet.
Senast redigerad av Ubayd-Allah 2013-03-16 kl. 02:02.
Citera
2013-03-16, 09:17
Medlem
Fahlström, Öyvind - Om livskonst. o.a. (Inte läst.)
Citera
2013-03-18, 09:18
Medlem
Har redan köpt på mig massor av böcker under rean, men som vanligt kunde jag inte låta bli att köpa mer.
Denna gången blev det.

Efter floden av Jersild, PC
Älskar denna typ av böcker och hoppas på mycket nöje.

Moment 22 av Heller, Joseph
Sett många tala varmt om denna boken så jag blev nyfiken och klickade hem den med.
Citera
2013-03-19, 18:15
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Per Ahlin - Tåbb med manifestet --> En kollega rekommenderade den här då jag efterfrågade arbetarlitteratur

.

Du menar väl Lars Ahlin? Boken kan rekommenderas.

Med Vänlig Hälsning

Petter Eremiten
Citera
2013-03-19, 19:01
Medlem
NeAh-Incs avatar
Hubert Freyfus, Michel Foucault: Beyond structuralism and hermeneutics. Köpte denna eftersom jag är intresserad av Foucaults arbete, och detta är en bra introduktion till att förstå hans tankar. Innehåller även intervjuer med Foucault, och boken fick hans personliga godkännande att publiceras.

Edward Herman, Noam Chomsky, Manufacturing Consent. Mer eller mindre samma anledning till varför jag köpte denna som förra boken. Är intresserad av diskursanalyser, och trots att Chomsky/Herman inte är diskursanalytiker, är det ändå en fin bok om den lingvistiska aspekten av diskursanalyser. Sedan tycker jag att Chomsky alltför ofta citeras på Facebook eller andra sociala medier, men då för hans politiska åsikter, och inte för det ämne där han briljerar: Lingvistik.
Citera
2013-03-19, 19:28
Medlem
Köpte en pocketutgåva av Horace Engdahls Meteorer & Cigaretten efteråt. (Två böcker i en om jag fattat rätt)

Varför? Jag tycker Engdahl har sagt många kloka saker, t ex i en dokumentär om Ekelöf som gick på SVT för några år sedan. Många stör sig på Horace. Det är väl lite jantelagen (även om jag avskyr att referera till den), han är ovanligt bildad och mer intelligent än genomsnittsmänniskan. Och det gillar inte pöbeln.

Har tidigare läst texter ur den fantastiska tidskriften Kris, bl a om Gunnar Björling som HE skrivit. Även delar av hans avhandling Den romantiska texten.

Hade varit underbart att samtala med Engdahl om romantisk poesi över ett par pilsner på Prinsen. Jag tror vi skulle gilla varandra.
Citera
2013-03-19, 21:27
Medlem
Spyrrans avatar
John Grisham - Den oskyldige mannen.

Tja, jag har ju gott om böcker med Grisham, så en till lär inte skada. Skojade bara. Köpte boken då jag hade lånat den på ett bibliotek, och blev rätt berörd. Så jag ville ha boken också. För jag vill absolut läsa boken igen någon gång i framtiden, och vill då ha en egen kopia istället för att låna på bibliotek igen.
Citera
2013-03-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Johannison, Karin - Nostalgia [Letat efter denna i några år, och lyckades igår komma över den till ett för mig acceptabelt pris. Den som väntar på något gott, den väntar.]

d'Annunzio, Gabriele / Huyskmans, J.K. - Elden/Mot strömmen [dubblett införskaffad för att så småningom bytas vidare]
Minns att jag läste Johanissons Nostalgia för några år sedan i samband med en mag-uppsats i litt-vet. Blev inget av uppsatsen då, men jag köpte även Anders Olssons och Daniel Birnbaums Den andra födan (också om nostalgi). Intressanta böcker.
Citera
2013-03-20, 17:57
Medlem
wernblom88s avatar
Olof Lagercrantz: Ett år på sextiotalet

Mest ett slumpköp och fick den för ingenting. Är intresserad av perioden 1967/68 och vill läsa något av Lagercrantz. Är den läsvärd?

Gunnar Ekelöf: Promenader och utflykter samt hans samlade dikter.
Citera
2013-03-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Olof Lagercrantz: Ett år på sextiotalet

Mest ett slumpköp och fick den för ingenting. Är intresserad av perioden 1967/68 och vill läsa något av Lagercrantz. Är den läsvärd?

Gunnar Ekelöf: Promenader och utflykter samt hans samlade dikter.
Grattis till ett mycket lyckat köp!! Lagercrantz är en av mina stora favoriter, att skriva så enkelt som han gör är en stor konst. Ett år på sextiotalet är mycket bra, även om titeln är lite missvisande - den handlar inte om bara ett år, utan går igenom hela Lagercrantz tid på DN, ända från hans tid som litteraturkritiker till åren som chefredaktör. (Om jag minns rätt, var ett tag sedan jag läste den)

Ekelöf är en annan av mina favoriter (fast på ett annat sätt). Samlade dikter är också ett mycket lyckat köp, men jag känner inte igen Promenader och utflykter.
Citera
2013-03-20, 19:37
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Grattis till ett mycket lyckat köp!! Lagercrantz är en av mina stora favoriter, att skriva så enkelt som han gör är en stor konst. Ett år på sextiotalet är mycket bra, även om titeln är lite missvisande - den handlar inte om bara ett år, utan går igenom hela Lagercrantz tid på DN, ända från hans tid som litteraturkritiker till åren som chefredaktör. (Om jag minns rätt, var ett tag sedan jag läste den)

Ekelöf är en annan av mina favoriter (fast på ett annat sätt). Samlade dikter är också ett mycket lyckat köp, men jag känner inte igen Promenader och utflykter.

Det är samlingstiteln på Ekelöfs två prosaböcker Promenader (1941) och Utflykter (1947)
Citera
2013-03-20, 20:34
Medlem
P.Gs avatar
Duinoelegierna i Erik Lindegrens översättning. Är osäker på vilken översättning som är den bästa, men för fyrtio kronor har man råd att chansa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in