2012-01-21, 16:42
  #3337
Medlem
DexterWardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Mamma mia, det där var ett rejält inköp. Hade blivit stressad av att ha så många olästa böcker. Har du dina olästa böcker på golvet eller stoppar du in dem i bokhyllan ändå?
Det blev 25 böcker i stället för 21. Tolstojs var slut så slängde på ''2666'' och de första fyra böckerna av ''A Song of Ice and Fire''.

De får absolut inte plats i bokhyllan, så jag har ingen aning om vad jag ska göra. Får väl ställa Adlibriskartongen bredvid bokhyllan eller göra mig av med datorn och ställa böckerna på skrivbordet.

Jo, det var ett stort inköp, men så brukar det bli när jag går in hårt för något. Jag är dock fortfarande deppig över att jag inte har hittat ''Krig och Fred''. Jag har ju sett fram emot den boken!
Citera
2012-01-21, 18:27
  #3338
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterWarden
Det blev 25 böcker i stället för 21. Tolstojs var slut så slängde på ''2666'' och de första fyra böckerna av ''A Song of Ice and Fire''.

De får absolut inte plats i bokhyllan, så jag har ingen aning om vad jag ska göra. Får väl ställa Adlibriskartongen bredvid bokhyllan eller göra mig av med datorn och ställa böckerna på skrivbordet.

Jo, det var ett stort inköp, men så brukar det bli när jag går in hårt för något. Jag är dock fortfarande deppig över att jag inte har hittat ''Krig och Fred''. Jag har ju sett fram emot den boken!

Ok, själv brukar jag ha böckerna på bordet eller golvet tills jag läst ut dem och därefter ställer jag in dem i bokhyllan. Lite därför som jag inte köper än fler än två böcker samtidigt ( undantaget skolböcker givetvis). Har massor med böcker hos mina föräldrar i deras garage, när man bor större så blir det nog till att skaffa ett par till bokhyllor, så jag kan ha fler böcker uppe.

Snabbsökte efter krig och fred, knäppt att den inte säljs på svenska eller engelska på adlibris???

Såg att den fanns på norska

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8256014113

Måste ju vara något fel ju. Fast det är tydligen väldigt svårt att få tag på den klassiska djungelboken ( på film) om man vill ha den på svenska, den som går på julafton...

Det handlar tydligen om någon slags kontroll.
Citera
2012-01-22, 03:03
  #3339
Medlem
bombaccis avatar
Snart läst klart boken om Dracula.

Beställt "Trasdockan" av Dean koontz. Jag gillade "psykopaten" av samma författare och är lite fascinerad av onda dockan filmerna m.m. så tyckte det kunde vara värt att lägga 39 kr på just en sådan berättelse. Det trista med pockets är att de ser lite fulare ut i bokhyllan men de flesta av Koontz böcker tycks vara just i pocketversion. De är dock betydligt billigare än om jag köpt dem som inbunda.

Passade på att köpa en tarotlek med, instruktionshäfte medföljer men kanske inte så mycket av en bok iofs

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187512483
Citera
2012-01-23, 01:24
  #3340
Bannlyst
Mördare! Mördare! av Uno Palmström. En bok jag inte läst av en bra författare.
Citera
2012-01-23, 04:30
  #3341
Medlem
DexterWardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Snart läst klart boken om Dracula.

Beställt "Trasdockan" av Dean koontz. Jag gillade "psykopaten" av samma författare och är lite fascinerad av onda dockan filmerna m.m. så tyckte det kunde vara värt att lägga 39 kr på just en sådan berättelse. Det trista med pockets är att de ser lite fulare ut i bokhyllan men de flesta av Koontz böcker tycks vara just i pocketversion. De är dock betydligt billigare än om jag köpt dem som inbunda.

Passade på att köpa en tarotlek med, instruktionshäfte medföljer men kanske inte så mycket av en bok iofs

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187512483
Jag rekommenderar Nattfrossa och Phantoms av Koontz. De enda två böckerna som jag har läst av honom men jag läste dem på lån och rekommendation av någon som har läst väldigt mycket av Koontz. Båda två är relativt bra böcker för en författare som spyr ut böcker snabbare än King. Inte illa mot någondera av dem, men att publicera böcker för sakens skulle gör att man ibland kommer med resultat som ... inte är så lyckade, vilket även har gjort att jag har svårt att ta mig an ovanstående två författare, men jag får väl ge mig på de ökända mästerverken av King inom en rimlig tid.

Hur som helst så borde du kolla in Nattfrossa och Phantoms då det blev sträckläsning för min del, om jag erinrar mig rätt.
Citera
2012-01-23, 04:36
  #3342
Medlem
DexterWardens avatar
Är det bara jag som reagerar på det absurda i att böcker på originalspråk är dyrare än översatta böcker? Jag kan få rätt många böcker i pocketform på svenska för blott cirka 40 riksdaler, medan de på originalspråket sällan säljs under 70. Man har samlat på sig ett par översatta böcker under sina tonår som man fortfarande inte har läst. Vissa böcker spelar en översättning en föga roll i, men i andra böcker så behövs författarens röst. Jag finner det dock irriterande att behöva betala 250SEK för ett par böcker som kan ersätta översatt litteratur i min bokhylla. Kan man rättfärdiga det? Kanske. Ayn Rand förtjänar väl den respekten; kanske även John Kennedy Toole och George Cockcroft (pseudonym Luke Rhinehart).

EDIT: Vad är fel på mig? Jag kommer väl inte ha mat denna månad så som jag handlar böcker.

EDGAR ALLAN POE:The Complete Tales and Poems of Edgar Allan Poe
KAFKA, FRANZ:I STRAFFKOLONIN OCH ANDRA NOVELLER
MURAKAMI, HARUKI:NORWEGIAN WOOD

Jag tog bort Arn-böckerna som jag redan har läst och ersatte dem med bland annat The Complete Tales and Poems of Edgar Allan Poe. Jag har aldrig läst Poe förut, men jag har förhoppningar om att hans språk ska tilltala mig likt Matthew Lewis gjorde i The Monk; därav tog jag en chansning som kan kosta en stackars studerande 265SEK.

(Jag tar för övrigt gärna emot "du gjorde så rätt, DW, som köpte alla dikter och noveller av en författare du inte har läst innan; ja, du kunde ha börjat med 1 novell för cirka 50SEK och därmed kunnat köpa kaffe varje dag i skolan i två och en halv vecka - men skitsamma, DW, det är lugnt, förståru, för nu kommer du att kunna frossa i romantiken som få dessförinnan - lycka till!")
__________________
Senast redigerad av DexterWarden 2012-01-23 kl. 05:22.
Citera
2012-01-23, 18:32
  #3343
Medlem
Dagens runda:

Lessing, Doris - Instängd

Wolf, Christa - Barndomsmönster

Handke, Peter - Kort brev till långt farväl

Pontiggia, Giuseppe - Okända människors levnad

Engdahl, Per - Fribytare i folkhemmet

Engdahl, Horace - Ärret efter drömmen


Facit: Klart nöjd.
Citera
2012-01-23, 19:28
  #3344
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Senaste boken (pocketen) jag köpte var Brott och Straff. Läste den för kanske 10 år sedan och tyckte den var jävligt seg, men jag ville ändå ge den en chans till. Den gjorde mig inte besviken.

Fascinerande hur olika upplevelser en och samma bok kan ge, beroende på vilket skede man befinner sig i livet.
Citera
2012-01-23, 22:24
  #3345
Medlem
Orgier och SEX Noveller. Varför? För att jag gillar sexnoveller och erotik böcker
Citera
2012-01-24, 00:57
  #3346
Medlem
Jag köpte precis två The Vampire Diaries böckerna. För att jag vill veta mer om personerna
Citera
2012-01-24, 01:02
  #3347
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterWarden
Jag rekommenderar Nattfrossa och Phantoms av Koontz. De enda två böckerna som jag har läst av honom men jag läste dem på lån och rekommendation av någon som har läst väldigt mycket av Koontz. Båda två är relativt bra böcker för en författare som spyr ut böcker snabbare än King. Inte illa mot någondera av dem, men att publicera böcker för sakens skulle gör att man ibland kommer med resultat som ... inte är så lyckade, vilket även har gjort att jag har svårt att ta mig an ovanstående två författare, men jag får väl ge mig på de ökända mästerverken av King inom en rimlig tid.

Hur som helst så borde du kolla in Nattfrossa och Phantoms då det blev sträckläsning för min del, om jag erinrar mig rätt.


Ok jag kanske kollar upp dem. Fast precis som du så är kanske inte Koontz min absoluta favoritförfattare. Hans böcker är helt ok att läsa ibland men läsa flera av hans böcker i rad lär inte hända. Dock kan det vara ganska skönt att läsa ibland.

Tycker annars att hans bok "Vansinne" verkar bra, en av de få som jag hittar som inbunden med.

Hans version av Frankenstein kanske kan vara intressant med.
Citera
2012-01-24, 12:32
  #3348
Medlem
Dagens runda:


Österling, Anders - Idyllernas bok (diktsamling från 1917. Stuntals lysande skildrare av sin samtid med dispersion av tidlöshet)

Sartre, Jean-Paul - Tystnadens republik & Sartre om Sartre (två verk jag saknade sedan tidigare. Förnämlig utgivna i en volym.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in