2012-01-24, 15:33
Medlem
DexterWardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ok jag kanske kollar upp dem. Fast precis som du så är kanske inte Koontz min absoluta favoritförfattare. Hans böcker är helt ok att läsa ibland men läsa flera av hans böcker i rad lär inte hända. Dock kan det vara ganska skönt att läsa ibland.

Tycker annars att hans bok "Vansinne" verkar bra, en av de få som jag hittar som inbunden med.

Hans version av Frankenstein kanske kan vara intressant med.
Visst kan det vara skönt att mixa in lite lätt litteratur bland alla Dostjevskijs och Tolstojs; litteratur som inte kräver större analysering. Min lärare blev dock lite besviken när jag efter att ha läst ut Brott och Straff inte gick vidare till Idioten med en gång utan hoppade till Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami.

Först var jag lite osäker på Fågeln som vrider upp världen, men den verkar faktiskt bra, även om jag längtar till Idioten.
Citera
2012-01-24, 21:17
Medlem
soulreapers avatar
Fick nyligen hem Mille Markovic biografin som ska bli intressant att läsa. Hade jag inte varit prenumererat på Vertigos utgivning vette fan egentligen om jag hade köpt boken men den verkar onekligen bra.
Förutom den boken så beställde jag häromdagen Spetsnaz som nu kommer att ges ut av SMB. Det var ett tag sedan jag köpte ett militärhistoriskt verk om man bortser från att jag fick Sun Tzus The Art of War i julklapp. Spetsnaz är ett av de förband jag är nyfiken på då iaf inte jag har speciellt bra koll på dessa. Jag beställde den även för att SMB brukar ha en bra utgivning och ett böcker om Spetsnaz inte direkt är överrepresenterat i bokhyllan.
Citera
2012-02-03, 18:13
Medlem
Auditions avatar
John Fante - Ask the dust
Tydligen en av de författare som inspirerade Bukowski, så höga förhoppningar från min sida.

Hunter S. Thompson - Fear and Loathing in Las Vegas
En bok som jag fram tills nu alltid har lyckats glömma bort när det är beställningsdags.
Citera
2012-02-03, 19:18
Medlem
Coesars avatar
Beställde häromdagen följande som någon sorts infantil protestaktion riktad mot faktumet att jag bara har tid att läsa kurslitteratur:

Beckett, Samuel: Waiting for Godot
Behan, Brendan: Borstal Boy
Ginsberg, Allen: Howl
Citera
2012-02-03, 21:45
Bannlyst
Hallarna av Emile Zola. Har tänkt läsa nåt av Zola ganska länge, så nu ska det väl äntligen bli av.
Birdy av William Wharton. Tycker den verkar ganska bra.
Citera
2012-02-03, 21:58
Medlem
*"Kamrater på en irrande planet" av Antoine Saint-Exupéry (för att jag älskar "Lille prinsen")

*"Apans ABC" av Barbro Lindgren (min dotter håller på att lära sig att läsa och slukar alla ABC-böckerna)

*"Var är Jane Eyre?" av Jasper Fforde (blev sugen bara då jag läste om "Jane Eyre" flera gånger i tonåren)

*"Besatta- äventyr med ryska böcker och människorna som läser dem" av Elif Batuman (boken fick bra recensioner och handlar nog lite om mig då folk påstår ibland att jag är besatt av böcker)
Citera
2012-02-04, 03:37
Medlem
bombaccis avatar
Beställt två böcker från bokia. Få se om jag hinner få hem dem innan nyåret då

http://www.bokus.com/bok/9780749926069/the-psychic-world-of-derek-acorah/

Intresserad av det ockulta och haft några händelser för flera år sedan. Skulle vilja lära mig mer. Medveten dock om att det kan vara en snubbe som mest vill lura av folk pengar. Oavsett så kan det vara intressant.

Beställde även en av Charles Mansons böcker som han studerade innan han började lyckas med att ragga på tjejer

How to win friends and influence people av Dale Carnegie

http://www.bokus.com/bok/9780091906818/how-to-win-friends-and-influence-people-2nd-edition/

Hoppas på några bra tips och inte enbart massor med självklarheter.
Citera
2012-02-04, 17:23
Medlem
chajusongs avatar
Platons skrifter I-VI
Ingmar Hedenius - Tro och vetande
David Favrholdt - Kinesisk Filosofi
Richard Dawkins - The Ancestor´s Tale
Hans Alfredson - En liten bok om att bränna löv, ris, kvistar och annat avfall i ett hörn av trädgården

Platon för att jag bara har på engelska och dessutom i olika upplagor, nu fick jag en samlad svensk utgåva av hans skrifter. Hedenius bok är en klassiker som jag känner att det är pinsamt att jag inte läst än, nu fick jag den i en trevlig utgåva. Då jag är väldigt intresserad av Demokratiska Folkrepubliken Korea så tyckte jag att det kunde vara bra med en bok om kinesisk filosofi i allmänhet eftersom dom har haft stark påverkan och det är inte säkert att jag orkar läsa allt för många av deras filosofer i originalverk. Dawkins mest för att det är lite kul med eveolution och Alfredson för att den kostade 9 kronor.

Orsaken till hela inköpsrycket var att Adertsons antikvariat vid odenplan i Sthlm har 40% rea, allt som allt kostade det straxt över 500:-.
Citera
2012-02-04, 17:27
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterWarden

Först var jag lite osäker på Fågeln som vrider upp världen, men den verkar faktiskt bra, även om jag längtar till Idioten.

Läste ut den för några dagar sen, tycker inte den var dålig men inte något speciellt heller. Det kändes mer "Jaha" när man la ihop den... Men vissa tycker ju det är det bästa dom läst...
Citera
2012-02-04, 20:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audition
Tydligen en av de författare som inspirerade Bukowski, så höga förhoppningar från min sida.

Hunter S. Thompson - Fear and Loathing in Las Vegas
En bok som jag fram tills nu alltid har lyckats glömma bort när det är beställningsdags.

Två riktigt bra köp!
Citera
2012-02-04, 20:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hans version av Frankenstein kanske kan vara intressant med.

Har läst första boken i serien som heter Frankenstein: Prodigal Son, tyckte att den var helt okej, bättre än den genomsnittliga moderna Koontz-romanen.
Citera
2012-02-05, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audition
"Ask the Dust" har även filmatiserats 2006 med bl a Colin Farrell och Salma Hayek i huvudrollerna. Visste inte att förlagan inspirerade Bukowski, men efter att ha sett filmen så känns den väldigt "buskowskisk" faktiskt - speciellt angående dagdriveriet och allmän fuck-you attityd. Jag har dock inte läst boken, men filmen var bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in