2011-10-10, 09:10
Medlem
Roberto Bolaño - De vilda detektiverna
Roberto Bolaño - 2666
Cormac McCarthy - Blodets meridian
Thomas Mann - Döden i Venedig / Tonio Kröger
Harry Martinsson - Vägen till Klockrike
Paul Auster - Osynlig
Citera
2011-10-11, 20:03
Medlem
Retroflexs avatar
Idéer av Edmund Husserl. Jag kommer antagligen inte att läsa den på ett tag, men någon gång ska jag försöka fördjupa mig i denne filosof.
Senast redigerad av Retroflex 2011-10-11 kl. 20:07.
Citera
2011-10-11, 20:20
Medlem
James Fadiman - The Psychedelic Explorer's Guide: Safe, Therapeutic, and Sacred Journeys
Stanislav Grof - LSD: Doorway to the Numinous: The Groundbreaking Psychedelic Research into Realms of the Human Unconscious

Fascineras av psykedeliska substansers positiva effekter på människan och vill lära mig mer av forskningen bakom.

Boken av James Fadiman rekommenderas varmt till alla de som har minsta intresse av psykedeliska droger.
Citera
2011-10-13, 14:26
Medlem
SilverTips avatar
The Wrecker av R. L. Stevenson (skriven tillsammans med hans styvson Lloyd Osborne). På svenska känd som Vrakplundraren.
Gillar allt jag läst av Stevenson, och har länge varit sugen på denna historia om skumma affärer i Söderhavet.
På försättsbladet fanns anteckningen Ernst Wigforss d. 18.12. 1911. Denna lilla hälsning från den gamle socialdemokraten tycks dock inte ha höjt bokens värde nämnvärt, eftersom hela kalaset gick på fem riksdaler
Citera
2011-10-13, 19:54
Medlem
CrazyWorlds avatar
För ett halvår sedan läste jag ut Is av Ed McBain. Jag fastnade efter första sidan, gillade hans sätt att skriva.
Så igår köpte jag två till, Gift samt Tricks.
Citera
2011-10-13, 22:00
Medlem
saftad_burks avatar
Översättningen av Cervantes Don Quijote från Symposion förlag. Har haft en annan utgåva sedan tidigare, men den var runt 400 s. kortare än denna, samtidigt som sidorna var mindre. Möjligen att det dröjer innan jag påbörjar läsningen, men någon gång skall det göras.

Kafka Dagböcker 1914-1923 och En svältkonstnär (samtliga texter som gavs ut under författarens livstid) från Bakhåll förlag. Hade inte tänkt köpa dem egentligen, men eftersom de inte kostade mer än 20:- styck och jag hört mycket gott om Kafkas dagböcker köpte jag dem trots allt.

Utöver detta blev det även de två första (och än så länge enda) delarna ur Peter Englunds planerade trilogi om stormaktstidens Sverige: Ofredsår och Den oövervinnerlige. Har inte läst mer av honom än Poltava, men det var en av de bästa historieböcker jag läst, så det skall bli kul att läsa även dessa. Jag vågar gissa att de är ännu bättre.
Citera
2011-10-14, 19:10
Medlem
Per Engdahl - Fribytare i folkhemmet

Haft den sedan tidigare, men sålde den till en bekant förra året. Hittade den för en styv och skinande blank tiokrona idag. Inköp givet, klappat och klart.
Citera
2011-10-15, 02:10
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Artur Lunkvist - Agadir
Vilhelm Ekelund - Prosa 1 och 2
Sadeq Hedayat - Den Blinda Ugglan
Leo Tolstoj - War and Peace
Citera
2011-10-15, 15:19
Medlem
Dagens runda gav:

Goffman, Erving - Stigma (klassiker som saknades i hyllan)

Forsell, Lars - Oktoberdikter (saknade sedan tidigare, och Forsell är bitvis riktigt bra)

Engquist, Per-Olov - Hess (en hyperintressant titel av Enquist som jag suktat efter ett tag nu)

Brodsky, Jopseh - Marmor

samt 10 nr av BLM årgångarna 2002 och 2003. Hade en del av dem sedan tidigare, men alltid bra med dubletter.
Senast redigerad av Maslennikov 2011-10-15 kl. 15:24.
Citera
2011-10-15, 15:26
Medlem
Där har du några timmar av ren briljans.

Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Vilhelm Ekelund - Prosa 1 och 2
Citera
2011-10-16, 17:36
Medlem
GabeRoths avatar
Jag köpte nyligen Jonathan Franzens bok Frihet eftersom att jag enbart har hört lovord gällande den. Jag ser verkligen fram emot att läsa den och hoppas att den når upp till mina skyhöga förväntningar.
Citera
2011-10-17, 20:37
Medlem
Håkansson, Gabriella - Hjärnmänniskan

Winterson, Jeanette - Powerbook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in