2010-02-11, 19:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Hehe. Jo jag håller på Millwall så Arsenal är väl inte favoritlaget direkt. Men den går säkert att läsa ändå.

Jadå, den bör varje fotbollsfan med självrespekt och smak för litteratur ha läst.
Citera
2010-02-12, 21:36
Medlem
Mortons avatar
Införskaffade Guillous Arn-trilogi till ett väldigt bra pris. Den ser jag fram emot att läsa, har inte blivit av tidigare. Sedan köpte jag första delen i Platons Skrifter. Platon är lite av en favorit, med både filosofiskt och litterärt värde. Resterande delar tänkte jag fylla på med efter hand.
Citera
2010-02-13, 00:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Gregorius, den så kallade uppföljaren till den trevliga boken Dr Glas. Den har även fått nobelpris, och är väldigt bra tycker jag. Trots att den är som en fortsättning på Dr glas som skrevs för över hundra år sedan känns den ändå inte 2000 tal. Uppskattas att situationer från Dr Glas finns med, fast från pastor Gregorius perspektiv.

Köpte den av nyfikenhet och för att Dr Glas var en trevlig läsning
Citera
2010-02-13, 11:37
Medlem
Kände att jag ville fylla på min svenska del lite så jag hittade några klassiker för 5 kr/st .
Vilhelm Moberg - Sista brevet till Sverige, Nybyggarna, Raskens
Selma Lagerlöf - Jerusalem del 1 & 2 (tryckta 1928)
P.C. Jersild - Calvinols resa genom världen, Den femtionde frälsaren
August Strindberg - I vårbrytningen
Senast redigerad av Kos 2010-02-13 kl. 11:54.
Citera
2010-02-17, 10:48
Medlem
ElakPistols avatar
Bokrean lockar alltid, och det var läge att fylla på med böcker som antingen inte funnits i bokhyllan eller som behöver bytas ut då de lästs sönder. Mest av allt ser jag nog fram emot Tillbaka till Provence, Stad i ljus, Amerikas blixt och Where in the World is Osama Bin Laden?.

Tillbaka till Provence - Peter Mayle
Mannen utan egenskaper III-IV - Robert Müsil
Samtal med Pound: Ezra Pound intervjuad - Donald Hall
Drömmar om rosor och eld - Eyvind Johnson
En varg söker sin flock - Ulf Lundell
Stad i ljus - Eyvind Johnson
Drinking Coffee Elsewhere - ZZ Packer
Alberte-serien - Cora Sandel
Amerikas blixt: Om Edgar Allan Poe - Charles Baudelaire
Tillbaka till Kreta - Byron Ayanoglu
Nick & Noras oändliga låtlista - David Levithan
Det allra heligaste - William Faulkner
Single & Single - John Le Carré
På spaning efter den tid som flytt 2-8 - Marcel Proust
Farfar var rasbiolog - Eva F. Dahlgren
Krilon själv - Eyvind Johnson
Strändernas svall - Eyvind Johnson
En skandalskrivare i nattrock och kalsonger - Stefan Whilde
Where in the World is Osama Bin Laden? - Morgan Spurlock
Krilons resa - Eyvind Johnson
Babels hus - P.C. Jersild
Terra Nullius - Sven Lindqvist
Fogelström-boxen - Per Anders Fogelström
Vägen ut - Harry Martinson
Citera
2010-02-18, 20:06
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Hehe. Jo jag håller på Millwall så Arsenal är väl inte favoritlaget direkt. Men den går säkert att läsa ändå.

Här gäller Tottenham, men "Fever Pitch" var väl värd några timmars Arsenal-tjöt.
Citera
2010-02-18, 20:10
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakPistol
Bokrean lockar alltid, och det var läge att fylla på med böcker som antingen inte funnits i bokhyllan eller som behöver bytas ut då de lästs sönder. Mest av allt ser jag nog fram emot Tillbaka till Provence, Stad i ljus, Amerikas blixt och Where in the World is Osama Bin Laden?.

Tillbaka till Provence - Peter Mayle
Mannen utan egenskaper III-IV - Robert Müsil
Samtal med Pound: Ezra Pound intervjuad - Donald Hall
Drömmar om rosor och eld - Eyvind Johnson
En varg söker sin flock - Ulf Lundell
Stad i ljus - Eyvind Johnson
Drinking Coffee Elsewhere - ZZ Packer
Alberte-serien - Cora Sandel
Amerikas blixt: Om Edgar Allan Poe - Charles Baudelaire
Tillbaka till Kreta - Byron Ayanoglu
Nick & Noras oändliga låtlista - David Levithan
Det allra heligaste - William Faulkner
Single & Single - John Le Carré
På spaning efter den tid som flytt 2-8 - Marcel Proust
Farfar var rasbiolog - Eva F. Dahlgren
Krilon själv - Eyvind Johnson
Strändernas svall - Eyvind Johnson
En skandalskrivare i nattrock och kalsonger - Stefan Whilde
Where in the World is Osama Bin Laden? - Morgan Spurlock
Krilons resa - Eyvind Johnson
Babels hus - P.C. Jersild
Terra Nullius - Sven Lindqvist
Fogelström-boxen - Per Anders Fogelström
Vägen ut - Harry Martinson

Vilken smarrig jättefångst!

Applåderar naturligtvis P C Jersild (min idol ) men också Eva F. Dahlgren - "Farfar var rasbiolog" är f-a-n-t-a-s-t-i-s-k. Vi hade en hel del föreläsningar i gamla rasbiologiska institutet. Vi hade dessutom en hel del av de insamlade gamla skeletten ståendes i korridorerna på BMC (tänk "puckelryggig pojke från Älvdalen" och liknande - jo, det står så på glaslåddorna). Det är en del av vår "vetenskapliga" historia som man inte bör glömma...
Citera
2010-02-18, 20:13
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Gregorius, den så kallade uppföljaren till den trevliga boken Dr Glas. Den har även fått nobelpris, och är väldigt bra tycker jag. Trots att den är som en fortsättning på Dr glas som skrevs för över hundra år sedan känns den ändå inte 2000 tal. Uppskattas att situationer från Dr Glas finns med, fast från pastor Gregorius perspektiv.

Köpte den av nyfikenhet och för att Dr Glas var en trevlig läsning

Jag fortsätter envist att försöka promota Kerstin Ekmans relativt nyutgivna bok "Mordets praktik", också en bok att läsa i samband med Doktor Glas.

Citat:
– nu, då ljuslågan flämtar i draget och min skugga på den gröna tapeten fladdrar och skälver liksom lågan och vill få liv – nu tänker jag på Andersen och hans saga om skuggan, och det tycks mig att jag själv är skuggan som ville bli människa.

"I Hjalmar Söderbergs Doktor Glas läste jag om den livgiriga skuggan på väggen som tar mannens liv och börjar leva på egen hand. Ett ont liv. Man kan också ta en annan människas liv med kaliumcyanid. Som Tyko Glas gjorde. Hur kommer man därhän? Gör man det med Hjalmar Söderbergs hjälp eller är man redan förberedd av ett liv i smutsiga celluloidkragar, kärlekslöshet och ett vidrigt yrke.
Det finns ingen skuld, säger doktorn som är huvudperson i min bok. Jag är framtidens människa, säger han också. Han skriver det i sin dagbok. Så underligt övertygande det låter när den som berättar är ett jag.
Har man rätt att ta en annan människas liv? Nej, säger vi. Jo, av hjälpsamhet, säger Söderberg. Har man rätt att ta en människa ur en bok och sätta den i en annan? Det anser inte min doktor. Men litteratur lever av litteratur och personer ur Söderbergs böcker lever ibland upp på nytt. Här lever han själv i bokens marginal. Han behöver hjälp med det praktiska. Men varför blir han så rädd?
Han hade fått ett infall när han sneddade över Norrmalmstorg en novemberdag 1901. Men så här långt ville han kanske inte följa sin tanke."
Kerstin Ekman

Citera
2010-02-18, 21:51
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
Vilken smarrig jättefångst!

Applåderar naturligtvis P C Jersild (min idol ) men också Eva F. Dahlgren - "Farfar var rasbiolog" är f-a-n-t-a-s-t-i-s-k. Vi hade en hel del föreläsningar i gamla rasbiologiska institutet. Vi hade dessutom en hel del av de insamlade gamla skeletten ståendes i korridorerna på BMC (tänk "puckelryggig pojke från Älvdalen" och liknande - jo, det står så på glaslåddorna). Det är en del av vår "vetenskapliga" historia som man inte bör glömma...
Och den bara växer och växer.

Kyssen
Hjärtats ljus
Vinter i paradiset
Saknaden
Sömnen
Jack

Samtliga här ovan av Ulf Lundell lades till på bokreabeställningen. Därefter avfyrade jag en beställning på CDON av Naken av David Sedaris som kostar 39kr. Hade en rabattkod på 40kr så mitt pris blev istället för 68kr med frakt den mer lagom summan 28kr totalt.

Nu står jag i valet och kvalet att köpa Roma av Steven Saylor på rean. 55kr. Är det en bra bok är frågan?
Citera
2010-02-18, 22:08
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Nu står jag i valet och kvalet att köpa Roma av Steven Saylor på rean. 55kr. Är det en bra bok är frågan?

Det är en bok jag också funderar på. Men jag läste en recension som inte direkt var lyrisk, så ja, jag vet inte. Tar gärna emot fler synpunkter.
Citera
2010-02-18, 22:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Samtliga här ovan av Ulf Lundell lades till på bokreabeställningen.

Bra köp, minst sagt! Om du ändå ska läsa Saknaden så rekommenderar jag även Friheten, Värmen och Vädermannen som går i samma stuk.
Citera
2010-02-18, 23:30
Medlem
Gregsons avatar
Eumeswil - Ernst Jünger
Sommaren i Baden-Baden - Leonid Tsypkin
The Rime of the Ancient Mariner and Other Poems - Samuel Taylor Coleridge
The Collected Poems of William Wordsworth
Hjärtdjur - Herta Müller
Förnuft och känsla - Jane Austen
Bright Star - The Complete Poemes & Selected Letter of John Keats
Svindlande höjder - Emily Brontë