2011-03-11, 22:12
Medlem
Mitt senaste bokinköp var en manga från Waterstones i Notting Hill, London :P Det var en present till min kusin. Dessvär har jag glömt vad den heter x'D
Citera
2011-03-17, 23:02
Medlem
Om liv och död för Charlie St Cloud - Ben Sherwood
En mus för alla tider - Michael Hoeye

Köpte dem på Stadsmissionen för 5 kronor var, som hittat! Har 20 sidor kvar att läsa i The Colour of Magic innan jag sätter igång med dessa. Jag borde väl erkänna att den främsta anledningen till att jag köpte Charlie St.Cloud var att jag såg Zac Efron i trailern till filmversionen och han såg så oförskämt mumsig ut där. Hehe.
Citera
2011-03-18, 04:20
Medlem
Perry Masons avatar
Senast damp Le Clézios Desert ner i brevlådan. Anledningen till köpet är min ambition att läsa minst en bok av varje Nobelpristagare.
Citera
2011-03-18, 15:45
Medlem
hetfields avatar
The Man in the High Castle - Philip K. Dick
Fastnade för framsidan som är riktigt snygg. Gillar dessutom de flesta filmatiseringar av Dicks böcker.
http://images.wikia.com/literature/images/c/c4/The_man_in_the_high_castle.PNG

The Ghost - Robert Harris
Förlagan till en av förra årets bästa filmer, vet inte om jag kommer får ut så mycket mer av boken men men.

Sputnik Älskling - Haruki Murakami
Senast redigerad av hetfield 2011-03-18 kl. 16:31.
Citera
2011-03-25, 16:47
Medlem
chajusongs avatar
Dick Harrison Krigarnas och helgonens tid
Dick Harrison Jarlens sekel
Pablo Neruda Banditen Murietas bravader och död
Pablo Neruda Minnen
Per Anders Fogelström En bok om Kungsholmen
Per Anders Fogelström Kring strömen
Per Anders Fogelström Barn av sin stad

Köpte Dicks böcker för att jag ville ha lite lättare historietexter att läsa när man blir nyfiken, Pablo Neruda för att det är en trevlig författare. Det som sticker ut lite i dagens bokköp är P.A Fogelström-böckerna som jag köpte eftersom dom hade dedikationer av författaren.

Alla inköp gjordes på Adertons Antikvariat vid Odenplan i Stockholm där det för närvarande är 70% rabatt på alla böcker, så istället för 960:- blev det 288:- vilket jag tycker var väldigt billigt. Det är ju faktiskt roligare att ha signerade böcker!
Citera
2011-03-26, 15:20
Medlem
Nyss hemkommen från en loppisrunda. Orsak till inköp, som vanligt för att läsas förutom de ställen där annat angivits.

Werner Aspenström - Snölegender

Jacques Werup - Shimonoffs längtan

Gabriel Garcia Marquez - Tre sömngångares smärta och andra berättelser

Erik Fylkesson - Dandy

Michel Houellebecq - Plattform (inköpt med avsikt att ge bort bekant)

Tidigare i veckan har böcker av Erik Beckman, Gerard de Nerval, Bo Carpelan, Jarl Hemmer, Ralf Parland och Svante Nordin inhandlats.
Citera
2011-03-27, 16:12
Medlem
mortauxautress avatar
Till mitt nöje har Hötorget börjat fyllas med boklådor och diverse billig konst, vilket föranledde följande fynd:

Matts Bergmark Farligt att förtära, inandas och beröra - En bok om gifter och förgiftningar
G K Chesterton Thomas av Aquino
Thomas Mann Buddenbrooks
Björn Ursing Fältflora
H Gylllensköld Konsten att laga mat
Carl Michael Bellman Fredmans Epistlar
Carl Michael Bellman Fredmans sånger

Allt för det ringa priset av en hundralapp.
Citera
2011-03-27, 16:16
Medlem
Sigma:Rs avatar
Joseph Conrad - Heart of Darkness.
Sun Tzu - The Art of War

Jag kände att min bokhylla saknade dessa böcker.
Citera
2011-03-27, 23:38
Medlem
Ingeborg Bachmann - Det trettionde året (Anledning: För att ge till mindre belästa själar i den mycket lilla bekantskapskretsen)

Italo Calvino - Den obefintlige riddaren (Anledning: Saknade titeln i samlingen. En anledning god som någon.)
Citera
2011-03-28, 03:15
Medlem
saftad_burks avatar
Yasunari Kawabata: Kyoto - eller de älskande i den gamla huvudstaden

Eftersom jag nyligen hade sett (den för övrigt otroligt bra filmen) Mishima: a life in four chapters och var sugen på lite japanskt. Eftersom jag inte hittade någon Mishima fick det bli dennes gamle mentor, nobelpristagaren, tillika självfällingen, Kawabata. Det blir den tredje boken nu och jag ser fram emot att läsa färdigt de jag för tillfället har för mig så att jag kan påbörja den.
En sak som är tråkig med Kawabata är för övrigt att det inte verkar finnas några svenska översättningar direkt från japanskan. Alla mina (tidigare nämnda + Tusen Tranor och Snöns Rike) är översatta från tyskan.

40:-

Blandat av Linné: Lappländska -, Skånska - och Gottländska + Öländska resa + tre små (omkring 5 gånger 15 cm) och rikt illustrerade volymer om fyrtio sidor stycket. Det är träsnittsillustrerade essäer som gavs ut i mellan åren 1734 och 1750 - den ena om te, den andra om kaffe och den tredje om öl.

105:-

Bibel 2000 - GT, NT, apokryfer, kartor, fotnoter och mängder av annat matnyttigt.

15:-

Och så sist men inte minst:

Seriemagasinet - någon specialutgåva med tre (!) Usagi Yojimbo-avsnitt.

3:-
Citera
2011-03-28, 08:48
Medlem
Perry Masons avatar
Rant av Chuck Palahniuk
The Story of General Dann and Mara's Daughter, Griot and the Snow Dog av Doris Lessing
What Maisie Knew av Henry James

Varför? De var billiga och köptes av bara farten.
Citera
2011-03-28, 11:47
Medlem
Christoffer Columbus av Herman Lindqvist. Eftersom ämnet är väldigt intressant med äldre sjöfart och jag tycker Lindqvist alltid haft ett kul sätt att skriva.
Det enda negativa med boken när jag läst den, är att Lindqvist flera gånger refererar till Simon Wiesenthal och hans galna teorier om Columbus. Även om Lindqvist bestrider Wiesenthals teorier så känns det onödigt att ens behandla Wiesenthal som en seriös historiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in