Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Nya Spöktimmen - en bok jag minns från mellanstadiet, med blandade spökhistorier, folksagor och ett utdrag ur "Folklig spådomskonst" av Carl Herman Tillhagen. Blev lite förvånad när jag kollade över innehållsförteckningen och såg att jag tydligen suttit och läst Pusjkin, Maupassant, Poe, Bierce, Saki och många andra redan som knatte.

Fanns en av Hamsun med. "Spöket". Undrar om jag kommer att komma ihåg den.
En klassiker! Dock är det lite synd att en hel del bra saker som fanns i den första utgåvan,
Spöktimmen från tidigt 70-tal, inte togs med i den här nya volymen (som ju även den idag har bortåt 25 år på nacken, om jag inte minns fel.) Framför allt är det synd att
Matthew Lewis' ballad om
Alonzo den tappre och Imogene den sköna mönstrats ut. Likaså den ryska folksagan
Soldaten och häxan.
I Nya Spöktimmen finns däremot
Britt G. Hallqvists dikt
Hotellet vid havet. Kanske
saftad_burk sent omsider kan ta och återge den kompletta versionen
i den här uråldriga tråden?
Själv befinner jag mig sedan en vecka tillbaka på en några månaders språkkurs i Kiev.
Henrik Schück brukade som bekant lära sig nya språk genom att läsa olika översättningar av sin favoritroman
De tre musketörerna. Det är en metod som jag söker efterapa. Jag har snokat i de lokala bokhandlarna och hittat lite gamla favoriter, som jag nu tragglar igenom på nytt - i rysk översättning:
Mark Twain:
Prikljutjenija Toma Sojera / Prikljutjenia Geklberri Finna
(Ja,
Tom Sawyers äventyr och
Huckleberry Finns dito, i ett band)
Agatha Christie:
Krivoj dom / Raymond Chandler:
Ledi v ozere
(Christies
Konstiga huset och Chandlers
Kvinnan i sjön, också i ett band)
Maj Sjöwall & Per Wahlöö:
Sjved, kotoryj istjez / Tjelovek na balkone / Negodjaj iz Sefljo / Podozverajetsia v ubijstve
(Och till på köpet fyra Beck-romaner i ett band -
Mannen som gick upp i rök, Mannen på balkongen, Den vedervärdige mannen från Säffle och
Polismördaren. Sistnämnda roman har tyvärr förkortats rejält, och det tycker jag är en
kulturnyj skandal av stora mått).