2007-12-04, 17:30
Medlem
TheDamnThings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lismer12
Into the wild av Jon Krakauer därför att det är filmatisering på gång och jag vill ha läst boken dessförinnan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Into_the_Wild

Den filmen ser jag också fram emot! Blir nog ingen bok innan dessvärre.
Själv fick jag nyss hem en begagnad pocketutgåva från 1972 av Henri Charrieres "Papillon Revansch!", till min bror i julklapp som nyss läst ut "Räddningens Öar". Någon gång ska väl jag ta mig tid och läsa båda också.

Borde få hem "Syskonplaneten" av Torbjörn Engström imorgon. En bok som jag läste i låg/mellanstadiet och tyckte var enormt bra då. Säkert riktigt fånig nu!

Båda hittade jag på bokborsen.se, visste inte om att den sidan fanns innan.

Och från Bokus:

Alla familjer är psykotiska av Coupland, Douglas - verkar intressant!
Glitterspray och 99 andra klintberg... av Bengt Af Klintberg - Råttan i pizzan var en av mina första böcker som jag dessutom gillade stort
Flykten från Stalins läger av Rawicz, Slavomir - Alltid kul med krig, fängelse & flykt, har fått mersmak efter Anne Applebaums "Gulag"
När änglar dör av Roman, Andreas - tips från satan-tråden här på FB, verkar annorlunda...

Edit: stavfel...
Citera
2007-12-05, 07:48
Bannlyst
Går det lika bra med facklitteratur och mindre exotiskt material?

Variation in Working Memory
, skriven av en hel drös forskare.

The Brain that Changes Itself av Norman Doidge

Den Översvämmade Hjärnan av Torkel Klingberg

Rovdjur av Michael Chrichton (är visserligen inte facklitteratur)

samt The Man Who Loved Only Numbers: The Story of Paul Erdos and the Search for Mathematical Truth av Paul Hoffman. Den sistnämnda är min absoluta favoritbok jag läst. Rekommenderas starkt för alla, även ni som inte är intresserade av matematik. Fruktansvärt bra och rörande.
Citera
2007-12-05, 16:56
Medlem
Hednings avatar
McTurk, Rory (ed) A companion to Old Norse-Icelandic Literature and Culture (2005) eftersom jag intresserar mig för runpoesi.
Agrell, Sigurd Rökstenens chiffergåtor och andra runologiska problem (1930) eftersom Agrell är en smågalen idol.
Böök, Fredrik Esaias Tegnér (1917) eftersom jag inte hittat den så billigt tidigare.
Ekelund, Vilhelm Brev 1896-1916 och (1968) och Brev 1917-1949 (1970) Se ovan.
Citera
2007-12-10, 17:30
Medlem
Afrokamels avatar
Jordan, Robert. The Great Hunt.
Del 2 i wheel of time, på engelska ofc
(Scifibokhandeln äeger ! )
Köpte den för att den första delen var så bra att jag var tvungen att köpa nästa del
Citera
2007-12-29, 16:20
Medlem
Eremitens avatar
Friedrich Reinhold Kreutzwald - Kalevipoeg. Esternas hjälteepos.

Joyce Carol Oates - Expensive People

"Her characters are the affluent suburbanites in our morally bankrupt society. Crucified within that society, or so he feels, is the tremendously precocious son of suburbia's successful man and his frustrated wife—a child who, in a desperate attempt at freedom, murders."

Kalevipoeg har jag velat läsa länge och Oates böcker brukar vara bra.
Citera
2007-12-29, 17:44
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag köpte Iréne Némirovskys "Storm över Frankrike" eftersom den stod på litteraturlistan till kursen som jag läser nu. För övrigt en alldeles utmärkt bok om den franska befolkningens flykt undan Hitlers krigsmaskin i juni 1940.

http://www.bokrecension.se/9100107506
Citera
2007-12-29, 18:45
Medlem
Alexandres avatar
Köpte 'Scared to death - from BSE to Global Warming: why scares are costing us the earth' av Christopher Booker och Richard North.

Är rätt irriterad på den enorma fixering som finns vid hur vi människor förstör klimatet och i en av nyheterna jag läste på området (som höll med mig!) så hade de denna bok som referens. Har tidigare läst 'I trygghetsnarkomanernas land' av David Eberhard, en översiktlig bra bok om vad som har gått fel i samhället. Även fast jag bara läst de första tio sidorna, läser en annan bok just nu, så verkar den lovande.
Citera
2007-12-29, 18:51
Medlem
straycats avatar
Mina senaste är Liza Marklunds livstid samt en bok om gitarrer som heter guitar stories av Michael Wright.
Citera
2007-12-31, 00:11
Medlem
lismer12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDamnThing
Den filmen ser jag också fram emot! Blir nog ingen bok innan dessvärre.
Såhär i efterhand kvittar det om man läser boken först eller inte, den är av fullständigt dokumentär natur.

Senast läste jag Disgrace av Coetzee, tyckte mycket om den. Trots den bitvis dramatiska handlingen genomsyras boken av ett lugn och läsningen var ansträngningslös och behaglig.

Därefter Pride and Prejudice av Jane Austen. Den var kul till hälften men sedan nyfikenheten kring den engelska överklassens liv och lust stillats kändes den mest tradig.

Just nu är jag halvvägs i Moment 22, underbar bok, att jag inte funnit den tidigare. Stundtals kan humorn bli för obskyr och obegriplig för min del, men det är kanske poänger man får begrunda länge innan man förstår.

Jag är inne i ett bli-bildad-projekt och håller på att avverka alla klassiker för att slippa känna mig obeläst. Därför de ständigt storartade titlarna.
Citera
2007-12-31, 04:02
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Senaste inköpet

Nikanor Teratologen - "Hebbershålsapokryferna".

Det handlar i stort om en omskrivning av valda delar ur GT & NT. Inte så upphetsande, men Nikanors ordmagi är alltid värd priset!

Vi som har slukat "Äldreomsorgen..." & "Förensligandet..." känner nog en viss mättnad, för inte säga en övermänsklig hunger inför framtida alster av den så begåvade & förmörkade Nikanor.

Vad blir nästa grej? Är det slut nu iom Morfars död & leverne?
Citera
2008-01-01, 16:12
Medlem
$Paladin$s avatar
Härskarplanen av Heather Pringle

Heather Pringle berättar hur ledande forskare och vetenskapsmän lät sig värvas till den nazistiska organisationen SS.Tillsammans med nazistledaren Heinrich Himmler organiserade dessa män och kvinnor expeditationer både i europa och till asien för att söka efter arkelogiska lämningar och artefakter som kunde "bevisa" idén om ett ariskt herrefolk och därmed rättfärdiga den nazistiska rasideologin och mordet på sex miljoner judar.

Varför? Hyser ett stort intresse för andra världskriget, speciellt det tredje riket. Vad som fick dom att agera på det sätt dom gjorde. Boken visar en för mig tidigare okänd del av hur nazismen arbetade.

Slaget vid Monte Cassino av Matthew Parker

Varför? Såg på ett program om andra världkriget där dom jämnförde slaget vid Monte Cassino med slaget om Stalingrad, så jag ville efterforska lite mer om just detta slag. Hittintills verkar boken mkt lovande, dock så beskriver författaren allt väldigt "hattigt", mao den hoppar väldigt mkt fram och tillbaka imellan årtal samt personer...
Citera
2008-01-01, 16:14
Medlem
jocke_as avatar
Köpte inte men lånade Walden av Thoreau, intressant hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in