Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
The Rum Diary av Hunter S. Thompson. Helt enkelt för att Thompson alltid är bra läsning. Nu funderar jag på att läsa Generation X av Douglas Copeland eller Tredje stenen från solen av.. erh.. minns inte. Något tips? Innan Hunter läste jag Sex, Drugs and Cocoa Puffs av chuck klosterman. mycket bra bok och lika bra författare.
Om du gillar Hunter (vem gör inte det egentligen?) så borde ju biografin
Memories of Hunter S. Thompson passa dig, har för mig att konstnären Ralph Steadman skrev den och med förord av ingen mindre än Kurt Vonnegut. Verkar väldigt lovande och skall själv köpa den inom kort.
Tredje stenen från solen av Claes Holmström är väldigt bra, perfekt skildring av storstadslivet ur en ung persons utgångspunkt, finns ett speciellt stycke där Holmström beskriver en karaktär som lyssnar på Einztürsende Neubauten, läser Charles Bukowski och har skinnjacka på sig, skrattade gott för mig själv då han påminde mycket om mig själv.
Generation X är som
Schampoplaneten av Coupland, väldigt ytlig, tråkig och föråldrad nittiotalssmörja. Läs hellre hans övriga böcker som
Miss Wyoming,
Girlfriend in a coma,
Alla familjer är psykotiska,
Mikroslavar (underbar satir), jPod (sämre version av Mikro...),
Hej! Nostradamus och senaste boken
The Gum Thief.
Om du gillar skruvande generation x-författare skall du helt klart ta del av Bret Easton Ellis böcker, läste själv om
Angivarna häromdagen. Han skriver på ett liknande sätt som Coupland med satir fast med mera allvar. Om rika och förmögna personer, rekommenderar
American Psycho,
Noll att förlora,
Lustans Lagar och
Lunar Park. Skippa
Glamorama...