Var ute på stan idag och inhandlade i förbifarten James Ellroys senaste, The Enchanters. Har inte läst så mycket Ellroy, men L.A. Confidential och American Tabloid gillade jag.
Anders Hansens ”Depphjärnan: varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?”.
En bok jag varit sugen på att läsa länge, dels på grund av att den fått fina recensioner och dels för att mitt egna mående varierat kraftigt under de senaste åren.
Jag kanske återkommer med en egen recension efter jul.
Ett av mina senaste köp var boken Sexhäxor av Felix Upland från 1958. Jag hittade på ett online-antikvariat för 300kr.
Anledning till varför jag köpte just denna bok är att den helt enkelt är väldigt ovanlig och mycket udda. Det var den första boken som gavs ut på det obskyra Freds Förlag (där Lars-Erik "Lerik" Fred stod som ansvarig chef - en man som för övrigt gjort sig känd som författare till boken "SS-Orgier 1934" och diverse andra snuskböcker från 70-talet). Boken har dessutom ett väldigt fint omslag av Hans Arnold som jag inte stött på någon annan stans.
Svenska Kärnbibeln – Nya testamentet: en expanderad översättning. 399:-
Har alltid varit nyfiken på den översättningen & när jag hittade den så slog jag till.
Även fast jag vet att Svenska Kärnbibeln finns utgiven nyligen.
Så jag får se ifall jag köper den också
Senast redigerad av Rebali179 2025-01-13 kl. 20:49.
Fick precis hem fyra böcker jag har beställt: Konkurrens till döds, Elementarpartiklarna och Underkastelse, alla av Michel Houellebecq, och sedan även Corpus Hermeticum.
Böckerna med Houellebecq köpte jag då jag länge har velat läsa denne bråkstake utan att det blivit av och det var dessa tre som intresserade mig mest. Corpus Hermeticum köpte jag eftersom jag under en tid varit fascinerad av hermetism och gnosticism (då ur en rent intellektuell synpunkt och inte som en faktisk trosuppfattning) och detta kändes som en någorlunda lättsmält introduktion till dessa idéer.