2010-08-15, 23:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Det med men jag har hört författarens namn ochså, har för mig att han är känd. Är boken bra?

Ernest Hemingway var väldigt känd och tillika en väldigt begåvad författare. Har dock inte hunnit att läsa boken ännu.
Citera
2010-08-16, 00:04
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ernest Hemingway var väldigt känd och tillika en väldigt begåvad författare. Har dock inte hunnit att läsa boken ännu.

härligt
Citera
2010-08-18, 21:54
Medlem
Liktornets avatar
Beställde under går dagen två böcker som känns som måsten att ha läst faktiskt:

Dostojevskij - Brott och straff
Vad jag har förstått världen "bästa" bok enligt många på bla. flashback.

Hemingway - Old man and the sea
Har aldrig tagit mig tiden att fördjupa mig i Hemingways böcker och läste för en stund sedan om en svensk kille som tillsammans med några norskar skulle åka till sydamerika och fiska svärdfisk från kanot. Dessa stollar hade läst the old man and the sea och varit fascinerade över att göra något som liknade boken i verkligheten och då känns det som man måste veta vad the fuss is about..
Citera
2010-08-18, 22:14
Medlem
Taurus-s avatar
"Insidan" av Liam Norberg. Såg "Sökarna" och fick en lust att läsa boken
Citera
2010-08-19, 04:06
Medlem
"Dust of Dreams" - Steven Erikson. För att Malazan-serien är en av de bästa fantasyserierna och jag hade inget annat att läsa.
"Lolita" -Vladimir Nabokov. Mest för att den var väldigt billig. Har läst boken förr och gillar den starkt, Nabokov har en fantastisk engelska (trots att han väl är ryss ursprungligen).
Citera
2010-08-21, 00:25
Medlem
TrenchcoatPandas avatar
Wishful Drinking av Carrie Fisher
Citera
2010-08-21, 02:49
Medlem
Hur lättläst (svårläst?) är Nietzsches "Så talade Zarathustra"? Har varit sugen på den ett längre tag och fick tidigare idag tanken att jag borde åka in till stan imorgon och leta efter någon bokhandel som säljer den. Kan tilläggas att jag inte någon vidare stor läserfarenhet förutom ett par någorlunda tjocka böcker, och en som räknas som "tung".

Postade i den här tråden för visste inte riktigt vart jag skulle placera den.
Citera
2010-08-21, 03:31
Medlem
Ny beställning från Adlibris nyss:

SEM-SANDBERG, STEVEE FATTIGA I LODZ
VRBA, RUDOLF:FLYKTEN
MCEWAN, IAN:KÄRLEKENS RASERI
AJVIDE LINDQVIST, J:HANTERINGEN AV ODÖDA
HOSSEINI, KHALED:FLYGA DRAKE
AJVIDE LINDQVIST, JOHN:PAPPERSVÄGGAR
JORDAN, ROBERT:BOXED-WHEEL OF TIME BOXED BOOK 4-6
NIFFENEGGER, AUDREY:TIDSRESENÄRENS HUSTRU
AJVIDE LINDQVIST, JOHN:MÄNNISKOHAMN

Ajvide Lindqvist för att jag tyckte om "Låt den rätte komma in", Jordan för att jag tänkt samla hela serien i pocket, och beställer 3 nya vid varje annat inköp. McEwan efter att scrollat genom Bästa Inlednings-tråden, och fastnat för både beskrivningen av början där, och också tyckt om de första kapitlen. Resten för att bok.nu tyckt att jag ska ge dem 5/5 (vilket inte är särskilt troligt, femmor växer inte på träd) och de verkar intressanta.
Citera
2010-08-21, 07:11
Medlem
Moon The Loons avatar
I söndags var det de årliga bokbordet på Drottninggatan. Enormt utbud till bra priser gjorde att man ej kunde hålla sig borta.

Madame Bovary - Gustave Flaubert
De Obesegrade - William Faulkner
Harpsundsmordet - Bo Baldersson
Vredens Druvor - John Steinbeck
Bröderna Karamasov - Fjodor Dostojevski
Olivdungen och andra noveller - Guy De Maupassant
Mästaren och Margarita - Michail Bulgakov
Hotell New Hampshire - John Irving
En Amerikansk slavs liv - Frederick Douglas
King Queen Knave - Vladimir Nabokov
Thérése Raquin - Émile Zola
Trippen - Tom Wolfe
Odysseus - James Joyce
Grisfesten - Leif GW Persson

En del att ta tag i lagom till hösten.
Citera
2010-08-23, 01:49
Bannlyst
Dostojevskij - Brott och straff var mitt senaste fynd
Citera
2010-08-23, 23:41
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsynvinkel
Hur lättläst (svårläst?) är Nietzsches "Så talade Zarathustra"? Har varit sugen på den ett längre tag och fick tidigare idag tanken att jag borde åka in till stan imorgon och leta efter någon bokhandel som säljer den. Kan tilläggas att jag inte någon vidare stor läserfarenhet förutom ett par någorlunda tjocka böcker, och en som räknas som "tung".

Postade i den här tråden för visste inte riktigt vart jag skulle placera den.

Är du sugen på att läsa den, eller är du mest sugen på att ha läst den?

Svårt att veta vad du menar med "tung". Men, det är väl inte den första boken jag skulle rekommendera till någon utan större läserfarenhet. Det är t ex en fördel att ha läst, eller att åtminstone ha en bra uppfattning om bibeln om du ska läsa den. Annars går mycket förlorat.

Förstår faktiskt inte ens varför man kommer på tanken att läsa Nietzsche om man oroar sig för "tungt" innehåll. Det är väl tjusningen med filosofer, att de utmanar vårt intellekt och förhoppningsvis förändrar vår världsbild något. Man kan ju strunta i att göra det "tungt" för sig genom att läsa boken på samma vis du ögnar en Fantomen. Men varför?
Citera
2010-08-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Är du sugen på att läsa den, eller är du mest sugen på att ha läst den?

Jag är självklart sugen på att läsa den. Har mer eller mindre suttit och läst om Nietzsche och hans teorier i fler veckor nu, till och från of course och har fattat det som om att det är hans mest betydande verk. Äger även en mindre skrift om honom hemma som jag har suttit och bläddrat i en del. Vad fick dig att tro att jag skulle vara mest sugen på att ha läst den?

Med tung menar jag en bok som "Brott och straff", vilken jag läste ut alldeles nyligen och är den första boken i sitt slag som jag läst.

Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Förstår faktiskt inte ens varför man kommer på tanken att läsa Nietzsche om man oroar sig för "tungt" innehåll.

Visserligen, var bara oroad över att jag skulle ha slängt cirka 200 kronor i sjön när jag hade öppnat boken och börjat läsa, och märkt att jag inte förstod ens den första meningen. Det hade bara resulterat i att jag skulle blivit irriterad över mitt bristande intellekt, vilket har hänt förut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in