2009-12-12, 20:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VampireLestat
Plockade också på mig "Invasion" av Dean Koontz, verkade spännande, men min tidigare erfarenhet säger mig att Koontz är något ojämn, så får hoppas att jag valde en av dom bättre.

En helt okej skräckhistoria av Koontz men långt ifrån en av hans bättre.
Citera
2009-12-13, 11:28
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Håller med. "No, I'm from Borås" var lysande. "När tusen eldar slickar himlen" står och väntar i bokhyllan...

...och *pang* där kom Wong-suget tillbaka. Blev raskt tvungen att lägga tassarna på "Sjukt billigt - Vem betalar priset för ditt extrapris?" av Jörgen Huitfeldt, Ola Wong och Thella Johnson, låg vaken tills den var utläst i natt.

Rekommenderas, såklart.

Citat:
Sjukt billigt berättar om det mänskliga pris som betalas på det kinesiska exportundrets bakgård: livsfarliga arbetsmiljöer, misshandel, olagligt övertidsarbete och en epidemi av arbetsskador som varje år försätter tusentals familjer i brutal fattigdom.

Till följd av usla arbetsmiljöer är Kina på väg att bygga upp en skrämmande statistik över arbetsskador. Förlorade armar och ben, kemikalieförgiftning och cancer är några exempel på skador och sjukdomar som är alltför vanliga i den kinesiska exportindustrin.

Kina står för hälften av världens samlade fall av den dödliga industrisjukdomen silikos, stendammslunga. Enligt uppgifter från kinesiska myndigheter kan uppemot fyra miljoner kineser vara drabbade.

I Sverige och Europa är silikosen så gott som utrotad. Alltsedan Carl von Linné uppmärksammade sjukdomen som lämnade så många änkor i sina spår har vi utvecklat de mest sofistikerade metoder för att skydda arbetare från stendamm. Ett enda dödsfall under början av 2000-talet ledde närmast till panik på svenska myndigheter. Vilket inte är så konstigt. Stendammslunga är en allvarlig och obotlig sjukdom som i värsta fall leder till döden på grund av syrebrist. Det är inte något svensk industriverksamhet vill förknippas med. Så de håller den på bekvämt avstånd.

Från Hong Kongs flotta inköpskontor wallraffade sig tre svenska journalister rakt in i södra Kinas kaotiska exportindustri. Förklädda till det svenska importföretaget WJH tog de sig in i fabrikerna och mötte arbetarna som slipar glas och glitter till billiga modesmycken och hugger sten till prestigefyllda svenska byggprojekt som Hammarby Sjöstad, Turning Torso och Raoul Wallenbergs torg.

Reportagen belönades med Röda Korsets journalistpris 2007. Reportaget om den svenska sten- och smyckeimporten från Kina sändes i radioprogrammet Kaliber och nominerades till Stora Journalistpriset 2006.
Citera
2009-12-13, 16:20
Medlem
dumburkens avatar
Såhär till julen har jag köpt Vågorna av Virginia Woolf och Avgrund av Dorothea Tanning åt min syster medan jag köpt I väntan på barbarerna av Coetzee, Kosmokomik av Calvino och Dödens nycker av Saramago åt mig själv.

Har höga förväntningar på Saramago efter att ha läst Blindheten av honom och efter att ha läst vad Dödens nycker handlar om - tycker det är en väldigt originell historia (från Adlibris):
Citat:
I sin nya roman berättar 1998 års nobelpristagare, portugisen José Saramago, om hur döden en dag bestämmer sig för att gå i strejk. "Dödens nyckfullhet" är en stillsamt ironisk, lekfull betraktelse över livets komplexitet och över dess förutsättning: Döden.

Inledningsmeningen i José Saramagos nya roman lyder: "Dagen därpå var det ingen som dog." Döden har helt enkelt slutat att döda i det lilla landet utan namn, vilket till en början gör människor euforiska. Men glädjen går snabbt över, för även om de inte dör så blir de inte mindre sjuka eller åldersstigna för det. Kaos och desperation inträder, och efter ett år inser Döden att det är dags att börja jobba igen. Men istället för att slå till oanmäld tänker hon nu förvarna sina offer genom att skicka dem ett violett brev en vecka innan hon kommer för att hämta dem.

Så inträffar det otänkbara att ett av breven kommer i retur ...

Att det blev Kosmokomik av Calvino beror på att jag läst hans essä Cybernetik och spöken vilken fick mig att vilja läsa mer av honom och att tre-i-ett pocketversionen av Den tudelade viskonten, Klätterbaronen och Den obefintlige riddaren var slut.

I väntan på barbarerna har jag blivit tipsad om och vet inte mycket om den så den ska bli roligt att hugga tänderna i den.
Citera
2009-12-13, 16:37
Medlem
Stephen Kings DET
Jag såg filmen när jag var liten och jag gillade ju den. Tycker att DET håller riktigt bra klass, tycker till och med att den är bättre än The Shining.

Rekomenderas

Åren 1957 och 1958 lamslogs staden Derry av skräck när en hel del barn dödades och lemlästades av den ondskefulla clownen Pennywise. Men sju elvaåringar, Bill Denbrough, Ben Hanscom, Richie Tozier, Stan Uris, Beverly Marsh, Eddie Kaspbrak och Michael Hanlon, går samman och trotsar faran.

1985 har alla utom en flyttat ifrån Derry, så när de brutala morden börjar igen så tar han kontakt med sina forna kompisar.
Citera
2009-12-13, 22:36
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerotolerance
Stephen Kings DET
Jag såg filmen när jag var liten och jag gillade ju den. Tycker att DET håller riktigt bra klass, tycker till och med att den är bättre än The Shining.

Rekomenderas

Åren 1957 och 1958 lamslogs staden Derry av skräck när en hel del barn dödades och lemlästades av den ondskefulla clownen Pennywise. Men sju elvaåringar, Bill Denbrough, Ben Hanscom, Richie Tozier, Stan Uris, Beverly Marsh, Eddie Kaspbrak och Michael Hanlon, går samman och trotsar faran.

1985 har alla utom en flyttat ifrån Derry, så när de brutala morden börjar igen så tar han kontakt med sina forna kompisar.

Läser boken för tillfället och är väl kanske 500 sidor in av dryga 1500. Ruggigt bra bok, inget tvivel om det. Hoppas verkligen att den håller hela vägen ut.
Citera
2009-12-16, 21:56
Medlem
Rakiis avatar
Köpte Your heart belongs to me av Dean Koontz. Stod mellan den och en annan men fick bli denna då den verkade mer intressant, men kommer läsa den andra boken (som jag glömt namnet på) i framtiden ändå, så. Läst femtio sidor och verkar väldigt lovande.
Citera
2009-12-16, 23:54
Medlem
onlajns avatar
Köpte Johnny Cash självbiografi senast.

Fick Liam Norbergs biografi i födelsedagspresent så får väl läsa Cash efter den då
Citera
2009-12-17, 01:10
Medlem
wernblom88s avatar
Köpte Mina drömmars stad av Fogelström. Arbetarklassen runt 1900-talet brukar inte vara min favoritläsning men denna kan jag inte lägga ifrån mig.
Citera
2009-12-17, 01:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Köpte Mina drömmars stad av Fogelström. Arbetarklassen runt 1900-talet brukar inte vara min favoritläsning men denna kan jag inte lägga ifrån mig.

En av de bästa böcker som jag läst under året.
Citera
2009-12-17, 01:43
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En av de bästa böcker som jag läst under året.

Rakii jag visste att du tyckte det, telepati
Citera
2009-12-17, 01:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Rakii jag visste att du tyckte det, telepati

Eller så har du stalkat bland mina äldre inlägg här.
Citera
2009-12-17, 02:00
Medlem
BillyDaltons avatar
Köpte idag Harper Lees "To kill a mockingbird". Har läst den två gånger, ägt den en gång, blivit av med den två gånger köpt den två och äger den nu igen. Läs den på engelska, den är great!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in