2010-04-12, 23:34
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag är också intresserad över det här ämnet ur ett psykologiskt perspektiv, någon bok av dom du köpt som du rekommenderar extra mycket?
Jag har inte hunnit läsa någon av dem ännu, beställde dem strax innan jag skrev inlägget.

Jag kan rekommendera ett par böcker men då är det bra att veta om du har läst något i ämnet tidigare.
Citera
2010-04-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Litteraturhandboken - Författarlexikon och Litteraturöversikter av Britt Dahlström.

Kommer sannerligen bli spännande att sitta och bläddra i.

Har nu hämtat den här boken. Har i och för sig bara bläddrat lite snabbt igenom den. Men det verkade finnas mycket nyttig information och intressanta texter i den.
Citera
2010-04-13, 17:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakPistol
Jag har inte hunnit läsa någon av dem ännu, beställde dem strax innan jag skrev inlägget.

Jag kan rekommendera ett par böcker men då är det bra att veta om du har läst något i ämnet tidigare.

Anade att jag skulle ha flikat in med ett "(förutsatt att du läst böckerna ännu)" i mitt inlägg igår men gjorde inte det, hehe. Hursomhelst så är jag väl någorlunda påläst inom denna typen av händelser som Columbine och Virginia Tech, men skulle vilja veta mera helt enkelt. Läste inte du en bok om skolskjutningen på Columbine High School för en tid sedan?
Citera
2010-04-13, 17:21
Medlem
TheMoslans avatar
Köpte Idioten av Fjodor Dostojevskij för en 10:a på Röda Korset.
Anledningen till att jag köpte den var att jag har dåligt med klassiker i bokhyllan... Har redan läst drygt hundra sidor och är mycket nöjd med mitt köp, han är grym den gamle Fjodor. Ska nog läsa lite till nu och se hur det går för Fursten
Citera
2010-04-13, 17:32
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Anade att jag skulle ha flikat in med ett "(förutsatt att du läst böckerna ännu)" i mitt inlägg igår men gjorde inte det, hehe. Hursomhelst så är jag väl någorlunda påläst inom denna typen av händelser som Columbine och Virginia Tech, men skulle vilja veta mera helt enkelt. Läste inte du en bok om skolskjutningen på Columbine High School för en tid sedan?
Jo, jag läste Columbine: A True Crime Story av Jeff Kass nyligen. Jag rekommenderar den verkligen till de som har ett stort intresse för händelsen eller skolskjutningar i allmänhet. Upplägget Kass har är att han först berättar om skolskjutningen i sig, och sedan börjar nysta i det hela från ett par år innan massakern. Väldigt genomarbetad och det enda klagomålet jag egentligen har på boken är att författaren berättar om Klebolds (och till delar Harris) förfäder. Han går i detalj in på deras föräldrar men även sedan vidare efter det. Det är dock överkomlig läsning och i värsta fall får man hoppa över ett par delar för att röra sig framåt.

En annan bra bok är Dave Cullens Columbine. De båda böckerna är bra komplement till varandra.

Har du själv några böcker att rekommendera? Om Columbine, VA Tech eller dylikt.
Citera
2010-04-13, 18:50
Medlem
Rakiis avatar
Låter som att Kass bok är en liten pärla som man bör ta och kolla upp som en ingångsport till denna typen av dokumentära skildringar av den amerikanska drömmens baksida. Ska kolla på Adlibris vad jag kommer över, i synnerhet om Virginia Tech då jag såg en dokumentär om händelsen för en tid sedan, så jag skulle vilja veta mer om gärningsmannen.

Citat:
Har du själv några böcker att rekommendera? Om Columbine, VA Tech eller dylikt.

Tyvärr inte, har inte läst om sådana här händelser i bokform tidigare utan mer på Internet och i synnerhet på Crime Library.
Citera
2010-04-13, 18:57
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Låter som att Kass bok är en liten pärla som man bör ta och kolla upp som en ingångsport till denna typen av dokumentära skildringar av den amerikanska drömmens baksida. Ska kolla på Adlibris vad jag kommer över, i synnerhet om Virginia Tech då jag såg en dokumentär om händelsen för en tid sedan, så jag skulle vilja veta mer om gärningsmannen.

Tyvärr inte, har inte läst om sådana här händelser i bokform tidigare utan mer på Internet och i synnerhet på Crime Library.
Nu börjar vi hamna off topic (i alla fall när jag knuffar oss över gränsen i och med det här inlägget ), men en annan bra site att kolla upp är A Columbine Site. Grundlig genomgång av de skadade, avlidna och Dylan och Eric. Jag rekommenderar nästan att skumma igenom sidorna om offren innan man läser Kass bok då man nog lättare håller koll på vem som är vem i början.
Citera
2010-04-13, 19:35
Medlem
nyutgåvorna av Kings "Varsel", "Det" och "Lida". Ska bli trevligt.
Citera
2010-04-13, 19:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nu börjar vi hamna off topic (i alla fall när jag knuffar oss över gränsen i och med det här inlägget ), men en annan bra site att kolla upp är A Columbine Site. Grundlig genomgång av de skadade, avlidna och Dylan och Eric. Jag rekommenderar nästan att skumma igenom sidorna om offren innan man läser Kass bok då man nog lättare håller koll på vem som är vem i början.

Tack för länken, ska kika in där och sen lägga en beställning på boken då pengarna kommer! Till dess får jag nöja mig med att läsa Michael Connelly i brist på annat...
Citera
2010-04-17, 13:52
Medlem
Var in på Röda Korset eller liknande idag och tittade lite i bokhyllorna.
Hittade;
Ediths Dagbok - Patricia Highsmith. Såg ett inslag i Babel om henne och tyckte hon verkade intressant.
Sophies Val - William Styron. Osäker på om jag hade boken och den kostade en femma.
Madame Bovary - Gustave Flaubert. Fin inbunden till ett vrakpris, nyfiken på boken också.

Är det inte typiskt att när man letat efter en bok ett tag och tillslut hittat den, så dyker den upp lite varstans?
Letade efter Ferenc Karinthy - Epepe ett bra tag och hittade den för några månader sen och nu idag så såg jag två exemplar.
Citera
2010-04-17, 18:48
Medlem
Ediths Dagbok tycker jag är en förtvivlad , hemsk bok. Har den, läste den för många år sedan, blev helt knäckt.
Citera
2010-04-18, 10:39
Medlem
MrEpics avatar
"neo-CONNED!" En mycket intressant bok, som behandlar den Amerikanska ockupationen av Irak. Uppdelad i en samling ässäer av mycket kompetenta och begåvade författare som noggrant lägger fram sin sak, gällande krigets orättfärdighet.

Den inhandlades därför att jag kom att intressera mig för "neokonservatismen" och den här boken i viss mån behandlar ideologin. Något annat som är ytterst intressant är att se hur krigets legitimitet ifrågasätts med hjälp av den katolska moral modellen för "just war". Den är dock skriven på Engelska och fackspråk, så det tog lite tid att arbeta sig igenom hela boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in