Köpte "Låt den rätte komma in" idag i födelsedagspresent till min mamma. Hon ville ha en bok och filmen ska ju vara så bra så jag tänkte att boken säkert är det också.
"Kina - Taiwan, risk för krig eller chans till fred" av Bengt Johansson. Sprang på boken i en bokaffär i julas. Hade inte hört om den innan. Då jag bor i Asien intresserar ämnet mig mycket.
Boken visade sig vara riktigt bra. Inte för tung att läsa för att orientera sig om bakgrunden och motiven till konflikten. Bengt Johansson har varit diplomat både i Kina och Taiwan och verkar vara insatt i ämnet.
Var på ett antikvariat idag och köpte några böcker, dels Konung Oidipus av Sofokles samt Hamlet av Shakespeare som jag behöver för skolarbetet.
Sedan gick jag runt och kikade lite och det slutade med att jag även köpte dessa böcker.
Postverket av Charles Bukowski, har funderat på om jag skulle ta och testa lite Bukowski så när jag såg den var det bara att slå till.
Pesten av Albert Camus, en klassiker som jag blev sugen på efter att ha läst 'Främlingen' av samma författare.
Och sen sist men inte minst, Anteckningar från en liten Fiat av Zbigniew Kuklarz, läste först om den i Värnpliktsnytt och har tänkt köpa den sedan dess.
Du sköna nya värld av Aldous Huxley. Har hört mycket bra om denna bok och kände att det var dags att uppleva den själv.
The Sun Also Rises av Ernest Hemingway. Läste Den gamle och havet för några år sedan och gillade den skarpt, inte blivit av att jag läst mer av Hemingway men kände att det var dags nu.
1984 av George Orwell. Lånade denna från biblioteket för flera år sedan och tyckte den var underbar. Sugen på att läsa om den och äga den.
Och världen skälvde av Ayn Rand. Har hört många lovordat denna på forumet så jag vill uppleva den själv.
jPod av Douglas Coupland. Samma som ovan, många har lovordat den och den verkar vara en behaglig bok.
Ulf Ludell - Vädermannen
Arne Dahl - Misterioso
Robert Ludlum - Sigmagruppen
Henning Mankell - Brandvägg
Sökte mest efter avkopplande litteratur i form av lite deckare, spänningsromaner och dylikt och detta är vad jag fann i Akademibokhandelns kampanj "Köp 4, betala för 3". Vet inte direkt om detta kvalar in som ett av de bättre köpen som jag gjort, men har i alla fall läst drygt 100 sidor utav Lundells bok och gillar den. Ludlum köpte jag mest för jag gillar politiska thrillers och Bourne-böckerna. Mankell fick följa med då jag läser en annan Wallander-roman just nu (Den vita lejoninnan) och sedan första boken om A-gruppen av Dahl som folk prisat (hoppas den lever upp till en gemytlig standard så man kan köpa resten av böckerna).
Gick lös på ett av mina favoriter till antikvariat idag. Införskaffade för att nämna några:
Stefan George och andra studier av Sven Stolpe
Tycker om Stolpes biografier trots hans korståg mot icke-katoliker kan gå över styr ibland och genomsyra texterna. Har även varit nyfiken på skalden George under en längre tid men av "tidsbrist" inte hunnit mig sätta in i honom än.
Iliad (1-12) av Homeros från Loeb Classical Library.
Har läst den svenska översättningen i min ungdom. Satsar på att öva upp min gammelgrekiska något (vad som kommer efter gamma d.v.s...), så det blir crossläsning mellan engelska/gammelgrekiska och möjligtvis även svenska.
Aku-Aku - Påsköns hemlighet av Thor Heyerdahl
Är oerhört fascinerad av Påskön men vet pinsamt lite (om det nu finns något mer än moaierna som är värt att veta).