Citat:
Ursprungligen postat av Grischka
Jag är ingen boxningsexpert, men fy fasen vad dåligt Kimbo Slice garderar. Möter han en riktig boxare så kommer bli nerslagen inom några sekunder.
Den här matchen bevisade bara ännu mer hur mycket brister Slice har som fighter.
Det här är nåt som ofta missuppfattas och måste redas ut...
Även om du vore en boxningsexpert så är du inte per automatik inte en mma-boxnings-expert. Tekniken i boxningen i mma skiljer sig väsentligt mot boxningens egna.
Det finns inget "rätt" sätt att hålla en guard i MMA, det är väldigt individuellt vad som funkar och passar en fighter. Många mma-utövarna har en låg och ibland nästa obefintlig guard. Du har inte två jättekuddar att gömma dig bakom likt boxningen och många gånger är det lättare och mer effektivt att undvika en träff helt isf att blockera slaget. Där till kommer att hålla sig på avstånd från TD's, sparkar och annat. Ofta vill du i mma också få in så mkt damage som möjligt istället för ett "poängslag" vilket gör att loopande-slag blir vanligare(vilket går snabbare och enklare när du inte har en strikt guard).
Ett ypperligt exempel på detta är Chuck Liddell. Visst, för vissa funkar det ypperligt med att använda sig av en "boxnings guard" eller även nån form av mma-guard(calming hair o.s.v) och nåt som är väldigt avgörande är motståndet. Om man är uppmärksam så finns det en hel del fighters som ändrar sin guard beroende på motståndet. Hur som helst, poängen jag försöker komma fram till är att man ofta inte kan gå efter hur guarden ser ut när man ska avgöra om en fighter är en bra eller dålig striker och det kan se väldigt olika ut beroende på stil.
Till topic. Det är rätt svårt att avgöra hur skillad Kimbo egentligen är, vi har sett honom mot "cans" och totalt 2min... Man kan säga varken lr, men visst han lär ju inte vara någon gud på marken dock så är det inte omöjligt att han lärt sig ett hyfsat sub-def. Visserligen så gör ju inte tränaren en duktig fighter men vi måste ändå ha i åtanke att han tränas av kanske världens bästa mma-tränare idag. Men skulle han kliva upp mot en i top-10 skulle han med stor sannorlikhet inte ha så mkt att hämta förutom en "lucky punch"-chans.
Enligt Bas lär han sig snabbt och med rutin och snabb utvecklingskurva så ser iaf inte jag nån omöjlighet att han kan bjuda de lite bättre på hårt motstånd, men jag vill ändå se lite mer av honom innan jag kan säga nåt mer.....