2007-10-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande^^
Det funkar enligt vad jag har läst utmärkt att äta en svamp som är torkad i ett mörkt uttrymme, dvs. utan en ugn. Såg för inte så länge sedan en dokumentär (Sacred Weeds) om flugsvamp där de gav försökspersonerna torkade flugsvampshattar...
Enligt Scred weeds avsnittet verkar ju röd flugsvamp helt ok, inget direkt illamående, såg jävligt kul ut bara..
undra vad det var för doser.
Dom ska ju helt klart torkas, men om man måste göra det i ugn har jag inte blivit riktigt klok på.
men kanske för att vara på säkra sidan, så använd ugn. eller prova dig fram
Citera
2007-10-06, 20:23
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Blev tvungen att en burk med 3 svampar jag hackat till småbitar o sedan lagt för torkning. Det luktade ruttet o svampbitarna badade i brun oranget slem o maskar kröp runt lite här och var...

Tipsar om att inte göra såhär! torka hattarna hela! det mesta av svampen kommer i bra kontakt med luften ändå. Plockade precis 3 nya hattar som är inlagda för torkning.
fy helvete vad skabbigt!..
Citera
2007-10-06, 20:33
Medlem
Citat:
Blev tvungen att en burk med 3 svampar jag hackat till småbitar o sedan lagt för torkning. Det luktade ruttet o svampbitarna badade i brun oranget slem o maskar kröp runt lite här och var...

Tipsar om att inte göra såhär! torka hattarna hela! det mesta av svampen kommer i bra kontakt med luften ändå. Plockade precis 3 nya hattar som är inlagda för torkning.

Många svampar i stil med flugsvampen, tex Karl johans svampen får lätt massa flug larver.
Därför är en snabb torkning av svampen, helst i ugn, kanske att föredra för att slippa larverna (maskarna) som annars hinner kläckas och växa till.
Citera
2007-10-06, 20:40
Medlem
Citat:

Fast du kan ju inte torka svamparna i en burk. Lägg dem utspridda på en tidning istället.
Citera
2007-10-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
fy helvete vad skabbigt!..

Det skulle stå "blev tvungen att slänga en burk..." missade ett ord.... :P

Nej jag förstår det nu, de svamparna jag torkar nu har jag lagt på ett tjockt papper och inte klippt sönder, tror inte att torkningen går särskilt mycket snabbare bara för att svampen delas till småbitar...

Kolla min tråd om flugsvamp i odlingsforumet, ni som är intresserade. Tror att det kommer ge mycket mer än att äta torkad flugsvamp som den är...
Citera
2007-10-07, 01:04
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Det skulle stå "blev tvungen att slänga en burk..." missade ett ord.... :P

Nej jag förstår det nu, de svamparna jag torkar nu har jag lagt på ett tjockt papper och inte klippt sönder, tror inte att torkningen går särskilt mycket snabbare bara för att svampen delas till småbitar...

Kolla min tråd om flugsvamp i odlingsforumet, ni som är intresserade. Tror att det kommer ge mycket mer än att äta torkad flugsvamp som den är...
hehe ja det listade jag ut

Om du hittat något ställe där det växer flera svampar kan du ju vara lite kräsnare när du väljer, jaghittade ett grymt bra ställe förra hösten och kunde således välja ut de som såg "friskast" och minst maskätna ut.
ska kolla upp tråden
Citera
2007-10-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
hehe ja det listade jag ut

Om du hittat något ställe där det växer flera svampar kan du ju vara lite kräsnare när du väljer, jaghittade ett grymt bra ställe förra hösten och kunde således välja ut de som såg "friskast" och minst maskätna ut.
ska kolla upp tråden

Det hade nog inte så mkt med att svampen var maskäten att göra, utan att den fick så dålig kontakt med syre när den skulle torkas.

Har nu köpt en Usb-fläkt från teknikmagasinet och lagt upp alla hattarna fint på en tidning

Har lite känningar i levern efter helgen... tror det beror på flugsvampen. Kommer nog inte göra några fler försök med att äta flugsvamphattar, kommer försöka göra en sån där mögel odling istället
Citera
2007-10-08, 20:25
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Det hade nog inte så mkt med att svampen var maskäten att göra, utan att den fick så dålig kontakt med syre när den skulle torkas.

Har nu köpt en Usb-fläkt från teknikmagasinet och lagt upp alla hattarna fint på en tidning

Har lite känningar i levern efter helgen... tror det beror på flugsvampen. Kommer nog inte göra några fler försök med att äta flugsvamphattar, kommer försöka göra en sån där mögel odling istället

Hmm jaha, det låter ju "gott"
Citera
2007-10-08, 20:55
Medlem
2500s avatar
Citat:
Det skulle stå "blev tvungen att slänga en burk..." missade tror inte att torkningen går särskilt mycket snabbare bara för att svampen delas till småbitar...

Klart dom torkar fortare om de är i småbitar och som du själv säger så är ny luft viktigt för torkning, Mer bitar = större kontaktyta

Annars så hatar jag dig numera för att du startade denna tråden. Ifjol kryllade det av flugisar här medans iår har jag inte hittat en enda Lovar att alla Fb:are som läst här hunnit före mig

Det är ditt fel, dumma dumma dig
Citera
2007-10-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
Klart dom torkar fortare om de är i småbitar och som du själv säger så är ny luft viktigt för torkning, Mer bitar = större kontaktyta

Annars så hatar jag dig numera för att du startade denna tråden. Ifjol kryllade det av flugisar här medans iår har jag inte hittat en enda Lovar att alla Fb:are som läst här hunnit före mig

Men det var ju Gipsy som startade tråden inte jag :P

Dessutom har jag kommit fram till att flugisar inte är så bra after all...
Bara om man lyckas göra det där vinet som däremot verkar skitgrymt!
Citera
2007-10-08, 23:05
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500

I Göteborg finns det iaf en hel del. Om du är seriös på flugsvampar så är ett tips att leta under björkar, där de verkar trivas bra
Citera
2007-10-09, 11:31
Medlem
GeneralPåsfågels avatar
har 3 mindre och en stor hatt som ska torkas i kväll inför helgen. tripprapport utlovas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in