2008-05-17, 17:51
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menion
Oja,Tack som fan! Bra information!

Har skummat genom texten lite fort, återkommer med kommentarer eller vidare frågor efter jag läst texten i lugn och ro. (Nu ska jag iväg på bio och ta en (läs:några) öl!

Cineasten: Du är av manligt kön va? Isf hur trivs du i vården? Ser du dig fortfarande arbeta där många år framöver? Fördelar/nackdelar med att vara kille på din arbetsplats?

Tack för svar!

Ja jag är man. Jag trivs för det mesta. Det här grabbiga snacket klarar jag mig rätt bra utan. Utsikten är bättre på vilket sjukhus som helst (mycket snygga brudar) än på en typiskt mansdominerad arbetsplats och det skämtas rätt friskt om allt möjligt. Fördelarna som kille har jag inte märkt av eftersom jag inte tillhör den kategorin killar som tjejerna flockas kring.

Några särskilda nackdelar har jag inte heller lagt märke till.
Citera
2008-05-18, 08:59
Medlem
Umleitungs avatar
Schysst svar cineasten. Men kan ni inte skriva ut proverna på kvällen före istället för att spara lite tid och hinnan fixa ändringar om de uppkommer? Prover som beställs efter utskriften på kvällen får förstås skrivas ut direkt vid beställningen.

Angående det här att vara karl i sjukvården.

Jag tycker det är för jävla roligt att få den egoboosten det innebär när jag får veta att en patient har frågat efter mig. "Jobbar inte Umleitung idag?" kan patienter fråga syrror som jobbat i 30 år (jag har bara jobbat ett fåtal) och är jätteduktiga. Jag har själv aldrig fått frågan om syrran som jobbade passet före mig jobbar idag eller inte. Vilket betyder att patienten trivs bättre med mig

Också riktigt jävla roligt när man för höra att någon patient är helt omöjlig och grinig på allt och alla. Efter att ha träffat den där patienten lite och snackat om allt möjligt så har man på något sätt omvänt honom/henne, nästan så man blir lite kompisar. Har hänt ett par gånger.

Okej, detta behöver ju inte vara så här för att jag har snopp, utan bara är en så fantastisk människa . Men jag tror allvarligt att vi karlar märks så mycket tydligare på en kvinnodominerad arbetsplats, och är vi då duktiga och trevliga blir vi genast riktigt duktiga och efterfrågade. Riktigt kul att knäppa sina äldre kollegor på näsorna...

Har förresten bara stött på patrull någon enstaka gång i mitt arbete pga att jag är man. Det var en kvinna som uttryckligen frågade efter en kvinna när hon skulle gå på toaletten. Skönt att slippa tänkte jag
Citera
2008-05-18, 14:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umleitung
Schysst svar cineasten. Men kan ni inte skriva ut proverna på kvällen före istället för att spara lite tid och hinnan fixa ändringar om de uppkommer? Prover som beställs efter utskriften på kvällen får förstås skrivas ut direkt vid beställningen.

Angående det här att vara karl i sjukvården.

Jag tycker det är för jävla roligt att få den egoboosten det innebär när jag får veta att en patient har frågat efter mig. "Jobbar inte Umleitung idag?" kan patienter fråga syrror som jobbat i 30 år (jag har bara jobbat ett fåtal) och är jätteduktiga. Jag har själv aldrig fått frågan om syrran som jobbade passet före mig jobbar idag eller inte. Vilket betyder att patienten trivs bättre med mig

Också riktigt jävla roligt när man för höra att någon patient är helt omöjlig och grinig på allt och alla. Efter att ha träffat den där patienten lite och snackat om allt möjligt så har man på något sätt omvänt honom/henne, nästan så man blir lite kompisar. Har hänt ett par gånger.

Okej, detta behöver ju inte vara så här för att jag har snopp, utan bara är en så fantastisk människa . Men jag tror allvarligt att vi karlar märks så mycket tydligare på en kvinnodominerad arbetsplats, och är vi då duktiga och trevliga blir vi genast riktigt duktiga och efterfrågade. Riktigt kul att knäppa sina äldre kollegor på näsorna...

Har förresten bara stött på patrull någon enstaka gång i mitt arbete pga att jag är man. Det var en kvinna som uttryckligen frågade efter en kvinna när hon skulle gå på toaletten. Skönt att slippa tänkte jag
Skriva ut provetiketter tar ett par sekunder såvida inte etikettmaskinen är trasig eller saknar bläck...Det finns f.ö. en del rutiner som skulle gå att effektivisera men då måste en del av betongrövarna bort från golvet. "Jag har alltid gjort såhär" kan man få höra när man säger "men du, vore det inte bättre om vi gjorde på det här sättet?".

Annars kan jag väl hålla med Umleitung. Då och då får jag höra att jag är efterfrågad till skillnad från en av nattsystrarna som i stort sett alla patienter avskyr eller är rentav rädda för...
Citera
2008-05-21, 12:57
Medlem
Umleitungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Skriva ut provetiketter tar ett par sekunder såvida inte etikettmaskinen är trasig eller saknar bläck...Det finns f.ö. en del rutiner som skulle gå att effektivisera men då måste en del av betongrövarna bort från golvet. "Jag har alltid gjort såhär" kan man få höra när man säger "men du, vore det inte bättre om vi gjorde på det här sättet?".

Annars kan jag väl hålla med Umleitung. Då och då får jag höra att jag är efterfrågad till skillnad från en av nattsystrarna som i stort sett alla patienter avskyr eller är rentav rädda för...

Mycket bättre att skriva ut etiketterna på kvällen innan tycker jag. En krånglande skrivare, eller om man måste byta "bläcket" (ett jävla pill och precisionsarbete i våra maskiner), vill man inte råka ut för under den timmen på morgonen som är intensivast under hela vårddygnet. Men man ska såklart inte ändra på något som man tycker fungerar bra.

En sak som jag ogillar är rutiner och arbetsmoment som finns utan att man vet varför. Jag tycker att det alltid måste finnas en anledning till att man gör på ett visst sätt.

Jag som ung sjuksköterska har ett bra samarbete och utbyte med äldre sådana. Jag hjälper de med datorrelaterade problem (det är verkligen ett under hur vissa har lyckats anpassa sig till datorjournalens värld) och de hjälper mig när jag har några frågor om en patient.

I dagarna har jag också funderat på hur olika anhöriga är. Vissa ringer en gång i timmen och frågar hur lille Arne mår, men när Elsa är döende och man ringer för att meddela det säger den anhörige att h*n nog kommer förbi på besök till helgen.
Citera
2008-06-26, 19:09
Medlem
Talande Huvuds avatar
En liten bump men, hur är möjligheterna att åka till Norge och arbete som sjuksköterska? Gör man det via bemanningsföretag eller?

Tackar för svar
Citera
2008-06-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Då och då får jag höra att jag är efterfrågad till skillnad från en av nattsystrarna som i stort sett alla patienter avskyr eller är rentav rädda för...

Låt mig gissa - hon heter nurse Mildred Ratched
Citera
2008-07-12, 09:59
Medlem
Umleitungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talande Huvud
En liten bump men, hur är möjligheterna att åka till Norge och arbete som sjuksköterska? Gör man det via bemanningsföretag eller?

Tackar för svar

Har inte gjort det själv, men det finns rätt många aktörer verkar det som.

Nursepartner, Achima, Helsenor.

Det gemensamma verkar vara att de hjälper till och betalar allt - resan dit och hem och uppehället.

Ja, jag tror det är bäst att göra det genom ett bemanningsföretag. Rent spontant känns det mer tryggt tycker jag.
Citera
2008-07-12, 13:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umleitung
Då var Umleitung redo att svara på frågor om sjuksköterskeyrket.
Jag har en manlig bekant som är sjuksköterska. Hans fru är banktjänsteman. Kan det vara rätt att titlarna används på det viset?
Citera
2008-07-13, 02:00
Medlem
utan.att.stannas avatar
är det någon som pluggat till syrra på mah? har nämligen kommit in där och undrar lite om litteraturen...mycket engelska va? Sen om det är mkt plugg första terminen?
Citera
2008-07-13, 12:27
Medlem
Umleitungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har en manlig bekant som är sjuksköterska. Hans fru är banktjänsteman. Kan det vara rätt att titlarna används på det viset?

Sjuksköterska är en yrkestitel, och på min legitimation står det att jag är sjuksköterska. I praktiken används "sjuksköterska" lika ofta som "syster", "syrra", "sköterska" och "sjukskötare". Jag lider verkligen inombords när jag hör de som säger att deras titel är "syster", "syrra", "sköterska" eller "sjukskötare" eftersom yrkestiteln för närvarande är "sjuksköterska", oavsett kön.

Är man verkligen mindre man för att man kallar sig "sjuksköterska"? Knappast.

Som kuriosa kan nämnas att svenska språkrådet föreslog att titeln skulle ändras till just "sjukskötare" eftersom det skulle vara mer könsneutralt. Jämför med "lärare" vilket känns väldigt könsneutralt nuförtiden, knappast någon som utbildar sig till eller jobbar som "lärarinna".

När det gäller ändelsen "-tjänsteman" så är det nog bara att gilla läget för din bekants fru. Känns märkligt att presentera sig som banktjänstekvinna tycker jag.
Citera
2008-10-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ångmaskin
har en annan fråga, lite OT dock.

1 . När du började söka jobb, kollade din arbetsgivare var du hade tagit din SSK examen?
2 . Var det isf en avgörande faktor till ifall du fick eller inte fick jobbet?
3 . Tillhörde den högskola du läste en utav de många utbildningsätena som fick underkänt på sin SSK utbildning?

Vilka utbildningsäten fick Underkänt på SSK utbildningen?
Citera
2008-10-25, 07:50
Medlem
Baffess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-190
Vilka utbildningsäten fick Underkänt på SSK utbildningen?

Underkända lärosäten har det varit tal om flera ggr. För några år sedan fick Gävle underkänt. Orsaken till detta var att det var för lite vetenskap i utbildningen, men de producerade dock duktiga sjuksköterskor som kunde jobba praktiskt. Falun, som är samarbetspartner med Gävle, fick toppbetyg pga god vetenskapsbaserade studier och mycket forskningsarbete för studenterna. Dock fick eleverna från Falun lov att ha 3 ggr så många veckor i introduktion när de kom ut på avdelning. Så det är lite lustigt ibland hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in