Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Hur är det att jobba inom psyk? Har själv funderat på att jobba där, men har hört från många som säger att det är jobbigt. Hur ser en typisk dag ut där? Vad är sjuksköterskans uppgift där? Det måste ju skilja sig en del från somatisk vård?
psyk är olika roligt beroende på avdelning (som somatiken, alltså). på vissa avdelningar känner jag verkligen en glädje över att gå till jobbet och jobbar gärna över om det saknas folk. andra avdelningar går jag till för att jag måste tjäna mitt levebröd, flexar ut tidigare de dagar det går. går just nu på roterande tjänst så det är lite pissigt i nuläget men man vet ju att det blir bättre
en typisk dag ser också väldigt olika ut. har jobbat endel på äldrepsykiatrin och då ingår ju klassiskt morgonarbete också, men annars ser det ut såhär;
7-ca7.30; rapport, dagsplanering
7.30-8.30; medicindelning. kan gå fortare på mindre avdelning eller om det är lite patienter.
8.30-9.00; rast
9.00-12.00; antingen rond om det är rond-dag och isf även uppföljningsarbete. är det inte ronddag är det ofta vårdplaneringar eller läkarsamtal som man är med på. jag brukar även försöka hinna med att dela lite eftermiddagsmediciner
någon gång därefter tar jag 30-45 min lunch
eftermiddagen följs av planering och strukturering kring mina patienter. försöker hinna slå mig ner hos dom och prata lite, ibland tar jag en promenad med dom om det finns tillräckligt med personal på avdelningen. sen är det såklart småfix, som läkemedelsbeställningar, telefonkontakt med tex soc och öppenvårdskontakter.
patienter som läggs in från piva brukar komma på eftermiddagen, så då blir det lite jobb med dom. sen är det kanske någon som ska ha perm-mediciner eller ska skrivas ut.
som sjuksköterska skiljer sig inte arbetet så mkt från somatiken rent rutin-mässigt. största skillnaden är att man har mer tid för patienten och patienten är somatisk friskare än på somatiken så man tex kan gå ut med dom. undantaget äldrepsyk förstås.
så man kan säga att det skiljer sig, men ändå är väldigt likt. hänger du med?
angående att många tycker det är jobbigt så är det väl individuellt. jag gillar psykiatrin och ja, det är klart det är jobbigt ibland, men det kan det vara även i somatiken där patienter har kroniska dödliga sjukdomar, man stöter allt som oftast på patienter dagligen som man vet inte har lång tid kvar. det tycker jag är jobbigare, än att veta att en psykisk sjukdom kan bli hanterbar och patienten kan ha ett långt liv framför sig!