Citat:
Ursprungligen postat av vikanderskan
Hur mycket tjänar du?
22000. inte jobbat så länge, men tillräckligt länge för att inte varit med i den där 24000-kronors-grejen. jobbar inga kvällar eller helger heller så inget OB. men det gör mig inte så mkt, är inte bitter över lönen.
Citat:
Varför är yrket dominerat av kvinnor? Börjar männen upptäcka utbildningen?
chansar på att ca 10% var killar när jag började plugga, ungefär 5% var kvar i klassen när vi slutade. det är inte många, men jag som jobbar på psyk träffar faktiskt många manliga sjuksköterskor. skulle nog kunna säga att ungefär 20-30% är män. flest män jobbar på PIVA, minst på öppenvårdspsykiatrin (alla kategorier).
Citat:
Har du någonsin fäst dig personligen vid en patient? (Kanske en tonåring, ett barn, en äldre osv)
absolut. fäster mig vid de patienter somjag på något sätt har en koppling till (tex lika gammal som jag, tex lika gammal som min mamma) eller som har en unik historia. förvånansvärt kan jag faktiskt påstå att jag minns nästan alla patienter jag träffat (förstås undanräknat de jag bara hunnit säga hej till innan de skrivits ut)
Citat:
Varför valde du att bli sjuksköterska?
slump, skulle egentligen läst nåt helt annat inom naturvetenskap men pallade inte fysik B så då fick det bli nåt med människor. sökte inte (och hade inte kommit in på) läkare eller psykolog, och ville inte bli socionom, och det enda som fanns kvar var sjuksköterska.. låter bittert men jag ångrar mig inte
Citat:
Har du någonsin blivit så förbannad på en patient att du vägrat denne behandling?
Absolut inte. har däremot blivit riktigt jävla förbannad på patienter som misskött sig så till vida att dom har missbrukat mitt förtroende (som sagt, jobbar inom psyk). de har dock fått sig en tillsägelse och sen har det funkat därefter
Citat:
Hur ser hierarkin mellan läkare och sjuksköterska ut? Ser läkarna ner på sjuksköterskorna, ser du ner på undersköterska?
på somatiken är det så (av det jag sett på praktik och kortare inhopp). på somatiken finns det inte alls på samma sätt. klart vissa läkare tycker att de är lite bättre men det är typ 1 på 20. enligt mig finns ingen hierarki mellan skötare och sjuksköterska, inte där jag har jobbat samt jobbar iaf.
Citat:
Vad hade du för betyg i matten på gymnasiet?
hur är detta relevant? hur som helst, MVG i matteA, VG i matteB, G i matteC&D.
Citat:
Om du inte hade valt detta yrke, vad skulle den andra vägen vara?
hade troligen blivit lärare.
Citat:
Vill du bli läkare i framtiden?
nej, absolut inte.