2010-12-10, 17:06
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Sverige är väl enda landet där det finns röntgensjuksköterskor? I övriga länder kallas yrket för radiolog? Det finns egentligen inga samband mellan de två yrkena, mer än att utbildningen är 3 år på högskolenivå och man arbetar på sjukhus, typ?
Radiograf.
Hur pass mycket det skiljer sig från övriga länder vet jag ej, men vi läser en del omvårdnadskurser, bl.a. fick vi på Sahlgrenska Akademin på GU läsa om miljö och vård på demensboende (

Det är mycket omvårdnad också, och vi måste kunna analysera varje patient vi får och avgöra om patienten ska göra en viss undersökning (med CT är det i regel en radiolog som avgör ifall en patient kan göra den, med tanke på den höga stråldosen samt kontrastanvändande). Saken är att många läkare ute på vårdavdelningarna inte har en aning om hur röntgen fungerar eller vad utrustningen innebär. När jag har varit på magnetkameran har vi ofta fått in patienter som varit klaustrofobiska samt svårt att ligga still, och då har vi helt enkelt bestämt att de inte kan göra den undersökningen då det orsakar onödigt lidande.
Citat:
Men om det är sådan brist på röntgen-ssk och det är så få som utbildar sig, hur kan det då råda brist på praktikplatser? Det borde rimligtvis vara tvärtom?
Det finns om jag minns rätt nio utbildningsplatser för rtg-ssk i Sverige, och alla sjukhus/vårdcentraler i Sverige har inte någon röntgenavdelning. Studenterna är ute på praktik många veckor varje läsår och det blir svårt att fylla ut tillräckligt och då blir det att man kan få resa mycket. I storstäderna som Göteborg och Stockholm finns det givetvis fler platser.