2012-07-23, 03:13
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jag ska börja plugga till ssk i Örebro nu till hösten. Mitt mål är att bli ambulansförare/ambulanssjuksköterska eller pilot i en ambulanshelikopter. Jag undrar följande:
Piloterna i ambulanshelikoptrar är väl utbildade ambulanssjuksköterskor eller på något sätt utbildade i akutsjukvård?
Pilotutbildningen, behöver man bekosta den själv eller får man den betald? Jag har sett att man kan få den betald inom försvaret men anställer försvaret helikopterpiloter inom sjukvården?
Är det någon här som jobbar inom ambulans/helikopterambulans som kan berätta lite mer?
Är väldigt intresserad!
Piloterna i ambulanshelikoptrar är väl utbildade ambulanssjuksköterskor eller på något sätt utbildade i akutsjukvård?
Pilotutbildningen, behöver man bekosta den själv eller får man den betald? Jag har sett att man kan få den betald inom försvaret men anställer försvaret helikopterpiloter inom sjukvården?
Är det någon här som jobbar inom ambulans/helikopterambulans som kan berätta lite mer?
Är väldigt intresserad!
Hoppas inte du har som mål att bli ambulansförare....för det finns det ingen officiell titel som heter. Läser du till sjuksköterska är det div vubbar som funkar om du önskar jobba i ambualnsen, ambulanssjuksköterska är en.
Piloten på ambulanshelikoptern deltar inte i det medicinska arbetet, mer än möjligen att bära bår och annan utrustning. Ofta stannar de vid helikoptern under tiden läkaren och sjuksköterskan utför arbetet på plats.
Vill du jobba på helikoptern är det en LÅÅÅÅNG väg att vandra för dig. Först grundutbildning ssk, därefter vidareutbildning narkos, sen lång klinisk erfarenhet och därefter är du välkommen att sökna nån av de hett åtråvärda tjänsterna på helikoptern. Men om 15 år kanske det vimlar av dom iof, så det är lättare då!
Lycka till!