2012-07-23, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jag ska börja plugga till ssk i Örebro nu till hösten. Mitt mål är att bli ambulansförare/ambulanssjuksköterska eller pilot i en ambulanshelikopter. Jag undrar följande:

Piloterna i ambulanshelikoptrar är väl utbildade ambulanssjuksköterskor eller på något sätt utbildade i akutsjukvård?

Pilotutbildningen, behöver man bekosta den själv eller får man den betald? Jag har sett att man kan få den betald inom försvaret men anställer försvaret helikopterpiloter inom sjukvården?

Är det någon här som jobbar inom ambulans/helikopterambulans som kan berätta lite mer?

Är väldigt intresserad!

Hoppas inte du har som mål att bli ambulansförare....för det finns det ingen officiell titel som heter. Läser du till sjuksköterska är det div vubbar som funkar om du önskar jobba i ambualnsen, ambulanssjuksköterska är en.

Piloten på ambulanshelikoptern deltar inte i det medicinska arbetet, mer än möjligen att bära bår och annan utrustning. Ofta stannar de vid helikoptern under tiden läkaren och sjuksköterskan utför arbetet på plats.

Vill du jobba på helikoptern är det en LÅÅÅÅNG väg att vandra för dig. Först grundutbildning ssk, därefter vidareutbildning narkos, sen lång klinisk erfarenhet och därefter är du välkommen att sökna nån av de hett åtråvärda tjänsterna på helikoptern. Men om 15 år kanske det vimlar av dom iof, så det är lättare då!

Lycka till!
Citera
2012-07-24, 04:07
Medlem
x1ofdewms avatar
Pluggar man till sjuksköterska så vet man ju att jobb finns i alla fall... Ganska sällsynt trots allt.

Men jag drar mig från att göra det pga att jag inte orkar torka bajs framför allt. Kan man välja någon inriktning så att man kommer slippa det?
Citera
2012-07-24, 04:43
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Pluggar man till sjuksköterska så vet man ju att jobb finns i alla fall... Ganska sällsynt trots allt.

Men jag drar mig från att göra det pga att jag inte orkar torka bajs framför allt. Kan man välja någon inriktning så att man kommer slippa det?

Finns väl massor av inriktningar? Op-ssk, mottagnings-ssk, röntgen-ssk, biomedicinsk analytiker, ssk på äldreboende, osv.
Citera
2012-07-24, 17:53
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pritchard
Finns väl massor av inriktningar? Op-ssk, mottagnings-ssk, röntgen-ssk, biomedicinsk analytiker, ssk på äldreboende, osv.

Biomedicinsk Analytiker är ju inte ens en sjuksköterska . Vad jag menar som jag skrev i mitt förra inlägg, är att OAVSETT inriktning man väljer senare i karriären (op, anestesi, distrikt, psykiatri, blablabla) så kommer man att få utföra personlig omvårdnad, någon (flera) gång(-er) under sin VFU och troligtvis senare.

En sjuksköterska är en expert på omvårdnad.
Det är av absolut största väsentlighet att en sjuksköterska klarar av att göra detta. Annars kommer folk (kollegor) börja snacka skit ( ) och klaga på denna person. Garanterat. Det gör vi på min arbetsplats, och min förra, och min förra innan dess.
Citera
2012-07-24, 19:34
Medlem
Ni som inte klarar av bajs, börja jobba på ett äldreboende. Där kommer ni i kontakt med bajs varje dag, flera gånger om. Där kommer ni att bli toleranta mot bajs. Det är äckligt första gången, andra och tredje gången. Sedan bryr man inte sig särskilt mkt. Visst det luktar, men de stackars människorna är i behov av din hjälp. Tänk i andra banor när ni torkar någon i gumpen. Det är bara avföring.
Citera
2012-08-15, 00:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Någon om ar jobbat som syrra inom psykiatrin, med yngre missbrukare, 16-25? Detta på ett ställe en bit utanför stadskärnan där dom bara har psykavdelningar. Ungdomarna har olika avdelningar, korttid, långtid, behandling etc. Jobbet gäller natt. I Norge. Men alla liknande erfarenheter om vad jobbet innebär etc tas tacksamt emot!
Citera
2012-08-15, 00:43
Medlem
DIRs avatar
Citat:

För det första torkar inte SSK bajs utom i undantagsfall, det är främst undersköterskorna som gör det. För det andra bör du satsa på en annan karriär, ingen torkar bajs för att det är kul utan för att det är en nödvändig och oundviklig del i omvårdnaden i vissa branscher. Har man något emot det och inte kan gå in helhjärtat när man jobbar med människor har man inget där att göra.
Citera
2012-09-08, 22:58
Medlem
jenny747s avatar
Citat:

om man inte räknar med praktik samt arbete innan jag blev sjuksköterska (som undersköterska, dvs) har jag torkat bajs en enda gång.

sen är det säkert olika mellan olika avdelningar, men där jag har jobbat och där jag jobbar just nu är vi toleranta mot varandra. folk har olika svårt för olika saker. jag har tex inte alls svårt för kräk, däremot gillar jag verkligen inte snor, matrester i munnar eller fötter överlag. dock finns det andra som inte har lika svårt för det, så dom tar hand om det om det behövs, och jag tar hand om kräk om det behövs.

kanske inte funkar så överallt och jag kan tänka mig att man ibland blir tvingad till att göra saker man inte gillar eftersom ingen annan kan ta det.
men man vänjer sig, hade jättesvårt för just avföring i början men nu känns det lugnt, som tidigare talare så tänker man inte på det på så sätt eftersom det sitter en patient där som faktiskt behöver hjälp.
Citera
2012-09-24, 16:03
Medlem
janssonkarls avatar
Går Hotell och resturang och om man varit utomlands ska man göra ett så kallat "fecesprov" hur noga är det egentligen med detta?

MVH JK
Citera
2012-10-02, 18:21
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Går Hotell och resturang och om man varit utomlands ska man göra ett så kallat "fecesprov" hur noga är det egentligen med detta?

MVH JK

olika. jag jobbade på donken i gymnasiet och då skulle jag ta sånt prov efter att ha varit utomlands (pga salmonellarisken) men det glömde min arbetsgivare bort och jag påminde ju inte.
Citera
2012-11-29, 15:16
Medlem
Jag blir lite förvirrad när det kommer till vidareutbildningar. Räcker det att man har en sjuksköterskeexamen och ett års arbetserfarenhet som sjuksköterska, eller är det något som annat som spelar roll när man söker in till exempelvis barnmorskeutbildningen eller distriktsköterskeutbildningen?

Sedan undrar jag om det är hård konkurrens om jobben på vårdcentraler?

Mvh en vilsen ssk-studerande
Citera
2012-11-29, 15:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Jag blir lite förvirrad när det kommer till vidareutbildningar. Räcker det att man har en sjuksköterskeexamen och ett års arbetserfarenhet som sjuksköterska, eller är det något som annat som spelar roll när man söker in till exempelvis barnmorskeutbildningen eller distriktsköterskeutbildningen?

Sedan undrar jag om det är hård konkurrens om jobben på vårdcentraler?

Mvh en vilsen ssk-studerande
Nä, det är allt på fråga ett.

VC är inte det populäraste så tror inte det är så många sökande på varje plats som på sjukhusen, men däremot är det ju inte lika stor omsättning på personal så tror inte det lika ofta finns jobb lediga där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in