2012-12-11, 22:08
Medlem
bananansiktes avatar
Kan ni välja att jobba inom akutvården? Det ju är bra erfarenhet speciellt om man vill vidareutbilda sig till ambulans. En annan grej som jag har undrat över är om sjukhusmiljön, är det inte obekvämt att arbeta i en miljö där folk mer eller mindre lider och jobbiga anhöriga som ställer polisfrågor och som klagar på hur du arbetar?

Annars så är jag jätte intresserad av yrket. Synd att det är sån hög antagningspoäng bara.
Citera
2012-12-12, 10:21
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananansikte
Kan ni välja att jobba inom akutvården? Det ju är bra erfarenhet speciellt om man vill vidareutbilda sig till ambulans. En annan grej som jag har undrat över är om sjukhusmiljön, är det inte obekvämt att arbeta i en miljö där folk mer eller mindre lider och jobbiga anhöriga som ställer polisfrågor och som klagar på hur du arbetar?

Annars så är jag jätte intresserad av yrket. Synd att det är sån hög antagningspoäng bara.

Man kan som Sjuksköterska välja och vraka mellan arbeten. Svar: Ja, man kan välja att jobba inom akutvården.
Att folk "lider" på ett sjukhus ingår väl, man vänjer sig snabbt. Syftar du på smärta som lidande så kommer ju sjuksköterskans stora roll in här, smärtlindring - läkemedel.
Anhöriga är oftast motsatsen till det du säger. Det var så längesedan sist jag minns en anhörig som var besviken på vården så jag kan inte minnas varför, men som sagt anhöriga är oftast väldigt tacksamma och ödmjuka när man pratar med dem eller gör någonting med patienten.
Citera
2012-12-13, 01:54
Medlem
Hur vanligt är det att sjuksköterskor använder broschen som visar var de gjort sin utbildning? Är det kanske bara nyutexaminerade syrror som stoltserar med det?
Citera
2012-12-13, 08:16
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtzehn
Hur vanligt är det att sjuksköterskor använder broschen som visar var de gjort sin utbildning? Är det kanske bara nyutexaminerade syrror som stoltserar med det?

På den tiden jag jobbade i Sverige hade nästan alla sina broscher. Tycker själv att det är jättefint!
Citera
2012-12-13, 16:49
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtzehn

Väldigt vanligt tycker jag. Många sätter den på pennfickan så att den liksom hänger med av bara farten. De som inte har den har oftast råkat kasta den i tvätten om man frågar. Jag tycker det är rätt fint. Broschen kan ibland också symbolisera mer för ägaren, jag kan ibland (kanske fånigt, men faktiskt) hitta lite styrka i dess symboler så jag gillar min väldigt mycket och den hänger på.
Citera
2012-12-13, 17:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Tycker det är för pretentiöst och lite smålarvigt på något vis, har aldrig använt min och den är troligtvis totalt borta.
Citera
2012-12-13, 19:50
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Jag blir lite förvirrad när det kommer till vidareutbildningar. Räcker det att man har en sjuksköterskeexamen och ett års arbetserfarenhet som sjuksköterska, eller är det något som annat som spelar roll när man söker in till exempelvis barnmorskeutbildningen eller distriktsköterskeutbildningen?

Sedan undrar jag om det är hård konkurrens om jobben på vårdcentraler?

Mvh en vilsen ssk-studerande

Det kan nog variera lite på olika universitet/högskolor, läs på respektive programbeskrivningar.

Det vanligaste är att hälften av platserna går till de med längst erfarenhet som ssk (Utöver 1 år som är minimumkravet) och hälften av platserna går till de med flest högskolepoäng (utöver de 180hp som är grundutb)

Jag sökte bm-vubben varje år efter examen och jag kom in på arbetslivsrf. efter 5 år. Distrikt brukar vara högre intag och övriga vubbar lägre...
Citera
2012-12-13, 20:30
Medlem
Svanhilds avatar
Citat:
Jag blir lite förvirrad när det kommer till vidareutbildningar. Räcker det att man har en sjuksköterskeexamen och ett års arbetserfarenhet som sjuksköterska, eller är det något som annat som spelar roll när man söker in till exempelvis barnmorskeutbildningen eller distriktsköterskeutbildningen?

Sedan undrar jag om det är hård konkurrens om jobben på vårdcentraler?

Mvh en vilsen ssk-studerande

Tror det varierar när det gäller konkurrens inom primärvården. Det beror på om man vill vara på mottagningen eller åka hem till folk. Så som jag hört det är det brist på distriktssyrror och behovet kommer bara att öka. Detta eftersom hemsjukvården blir ett större område. Förr i tiden kunde patienterna vårdas i månader på sjukhusens avdelningar...men nu kan en patient ligga inne ett par dar eller högst en vecka, sedan bär det av till rehab eller hemmet.
Citera
2012-12-13, 21:02
Medlem
Nu är det här ju en SSK-tråd egentligen, men har skummat igenom den och ser att det ibland ställs frågor om USK-yrket. Jag är USK med erfarenhet av akutsjukvård,psykiatri,hemtjänst,hemsjukvård, så om någon undrar något så är det bara att fråga.

Kan tillägga att jag är grabb dessutom.
Citera
2012-12-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine-S
Det kan nog variera lite på olika universitet/högskolor, läs på respektive programbeskrivningar.

Det vanligaste är att hälften av platserna går till de med längst erfarenhet som ssk (Utöver 1 år som är minimumkravet) och hälften av platserna går till de med flest högskolepoäng (utöver de 180hp som är grundutb)

Jag sökte bm-vubben varje år efter examen och jag kom in på arbetslivsrf. efter 5 år. Distrikt brukar vara högre intag och övriga vubbar lägre...

Citat:
Ursprungligen postat av Svanhild
Tror det varierar när det gäller konkurrens inom primärvården. Det beror på om man vill vara på mottagningen eller åka hem till folk. Så som jag hört det är det brist på distriktssyrror och behovet kommer bara att öka. Detta eftersom hemsjukvården blir ett större område. Förr i tiden kunde patienterna vårdas i månader på sjukhusens avdelningar...men nu kan en patient ligga inne ett par dar eller högst en vecka, sedan bär det av till rehab eller hemmet.

Tack så mycket för era svar.

Läste förresten lite högre upp i tråden att man kan välja och vraka mellan jobb som sjuksköterska. Jag har dock hört det motsatta, att det kan vara svårt att få fast tjänst när man är ny? Det stämmer kanske inte dock
Citera
2012-12-14, 09:44
Medlem
Zijns avatar
Citat:
Tack så mycket för era svar.

Läste förresten lite högre upp i tråden att man kan välja och vraka mellan jobb som sjuksköterska. Jag har dock hört det motsatta, att det kan vara svårt att få fast tjänst när man är ny? Det stämmer kanske inte dock

Jag tror du pratar om 2 olika saker. Det finns många olika sorters jobb man som sjuksköterska kan göra: vanlig avdelning, klinik, op-sal, barnmorska, distriktare, kommun osv osv.

Däremot finns det väldigt få jobb just nu, men jag hoppas att det hela kommer att vända så fort babyboomen gått i pension. Mitt hopp då är att det är VI som kommer att kunna välja mellan arbetsplatser, inte arbetsplatser som kan välja mellan syrror.. om ni förstår vad jag menar.

//En inte så hoppfull T5a
Citera
2012-12-14, 13:01
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
Jag tror du pratar om 2 olika saker. Det finns många olika sorters jobb man som sjuksköterska kan göra: vanlig avdelning, klinik, op-sal, barnmorska, distriktare, kommun osv osv.

Däremot finns det väldigt få jobb just nu, men jag hoppas att det hela kommer att vända så fort babyboomen gått i pension. Mitt hopp då är att det är VI som kommer att kunna välja mellan arbetsplatser, inte arbetsplatser som kan välja mellan syrror.. om ni förstår vad jag menar.

//En inte så hoppfull T5a

Riktigt så är det väl inte?
Jobb finns väl hur mycket som helst, men fasta anställningar är det ont om. Men som typ timantälld kan du nog arbeta lika mycket som två heltidare. Det är många avdelningar som har väldigt svårt att få vikarier när personal är sjuka eller lediga. Min fru har tvingats arbeta övertid hela hösten och alla chefer som i grunden är sjuksköterskor har tvingats arbeta "på golvet". De lyckas inte hitta personal som vill arbeta där, inte ens som timanställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in