Citat:
Ursprungligen postat av doiz
Jag har fått upp ögonen för sjuksköterskeprogrammet och undrar lite om lönerna verkligen är så dåliga som man hör runt om?
Är det ett underbetalt arbete?
Finns det möjligheter att läsa vidare, efter att ha klarat sjuksköt.prog. och arbeta sig uppåt till ex. läkare osv?
Det är ju inte bra betalt direkt, jag har jobbat som ssk i 10 år varav 8 på ambulans, jag har 2 vidareutbildningar, egentligen 3 VUB:ar och är näst högst avlönad ssk på min avdelning just nu och ligger på 25 900 kr. De flesta av mina kollegor har lägstalön på 21 100, medellönen på våran avdelning ligger på 21 600. Nackdelen med SCB:s statistik är att det inte räknar en ren sjuksköterska på golvet utan inkluderar alla med extratjänster som du får lön för men där grundtjänsten är sjuksköterska, ex AF, BAF, Sektionsledare, Avd.ledare, områdesansvariga m.m. även vissa VUB:ar där grundtjänsten är sjuksköterska höjer SCB:s statistik där jag är en av dom. Jag har IVA/Anestesi/pre hosp VUB och jobbar nu inom palliativ verksamhet, jag får lön för mina VUB:ar men är bara registrerad som sjuksköterska så jag är med och felaktigt höjer SCB:s statistik och vi är rätt många som jobbar så... därav är SCB en glädjekalkyl, något VF har påpekat för SCB och de ska se över sin info där, men det blir jättesvårt.
Så en nyexaminerad ssk på avdelning tjänar omkring 21.000-22.000 kr. Medellönen på ssk i åldern 25-40 år med utan VUB men med 3-10 års erfarenhet som sjuksköterska inom femklövern ligger på 22800 enligt Vårdförbundet och SKL.
Man har på 80% av alla ssk tjänster roterande schema, d.v.s. att man jobbar skift. På sjukhus är 90% av alla tjänster inkluderande kväll och helgtjänstgöring.
Vill du läsa vidare är det bara fantasin som sätter gränser, det finns hur mycket som helst och en ssk utbildning öppnar många dörrar. det finns hur många VUB:ar som helst. Du kan inte nyttja ssk.utb som merit när du läser till läkare, men du slipper några poäng samt du har erfarenhet med dig. Men sjuksköterska och läkare är 2 skilda yrken fast man jobbat som ett team sida vid sida på avdelningen och kompletterar varandra. Man ligger inte i öppen fejd med varandra som så många "yrkeskunniga" vill påstå i en del andra trådar här på forumet. Men har man bara ER och Scrubs som merit förstår jag att man lätt kan tro det.
Som SSK är man är eftertraktad för utlandstjänstgöring både inom försvaret och räddningsverket. Ska du söka till polis är ssk en stor merit och jag har 3 f.d. kollegor som numer är poliser varav en kom in tackvare att hon var sjuksköterska i botten. Du måste dock avsäga dig ditt ssk.leg iom att yrket som polis krockar med socialstyrelsens och statens regler om sjuksköterske leg. Men man kan söka norskt/danskt/finskt ssk.leg och jobba extra i dom länderna om man vill.
SSK är ett kul yrke om man gillar att hjälpa andra människor, ha många bollar i luften, samordna och koordinera, sammarbeta med andra människor, tar eget ansvar och stå för sina beslut, sen finns det en massa variationer i jobbet och valmöjligheter som är få yrken förunnade. Tröttnar du på ett ställe är det bara att testa nått nytt utan att behöva säga upp sig, oftast är det bara att knata iväg till någon annan verksamhet inom organisationen.
Vill du få inblick i yrket så ring till din kommun och/eller landsting och fråga om du får hospitera nån eller några dagar. brukar sällan vara problem att få gå med en sköterska någon dag för att få inblick då de flesta inte alls vet vad en avdelningssköterska gör under ett arbetspass.