2009-10-07, 18:10
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doiz
Jag har fått upp ögonen för sjuksköterskeprogrammet och undrar lite om lönerna verkligen är så dåliga som man hör runt om?
Är det ett underbetalt arbete?

Finns det möjligheter att läsa vidare, efter att ha klarat sjuksköt.prog. och arbeta sig uppåt till ex. läkare osv?
Kul att du fastnat för ett vårdyrke!

Sjuksköterskeyrket är ett helt annat än läkaryrket vilket innebär att man oavsett om man är sjuksköterska eller ej måste genomgå läkarutbildning, AT-tjänstgöring osv för att kunna arbeta som läkare.

Medellönen för sjuksköterskor i Sverige är 26900:- år 2008, något högre inom kommunal och privat och något lägre inom landstingen. Medellönen i Sverige för alla yrken låg 2007 på 25800:- så yrket ligger nära snittet vilket man därmed alltså inte kan beteckna som "dåligt".

http://www.scb.se/Pages/SalariesSearch.aspx?id=259066

PS. Titta gärna på tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=520329 där frågan dissekeras mer än väl... DS.
Citera
2009-10-10, 07:02
Medlem
Baffess avatar
Citat:
Jag har fått upp ögonen för sjuksköterskeprogrammet och undrar lite om lönerna verkligen är så dåliga som man hör runt om?

Finns det möjligheter att läsa vidare, efter att ha klarat sjuksköt.prog. och arbeta sig uppåt till ex. läkare osv?

Det är ju inte bra betalt direkt, jag har jobbat som ssk i 10 år varav 8 på ambulans, jag har 2 vidareutbildningar, egentligen 3 VUB:ar och är näst högst avlönad ssk på min avdelning just nu och ligger på 25 900 kr. De flesta av mina kollegor har lägstalön på 21 100, medellönen på våran avdelning ligger på 21 600. Nackdelen med SCB:s statistik är att det inte räknar en ren sjuksköterska på golvet utan inkluderar alla med extratjänster som du får lön för men där grundtjänsten är sjuksköterska, ex AF, BAF, Sektionsledare, Avd.ledare, områdesansvariga m.m. även vissa VUB:ar där grundtjänsten är sjuksköterska höjer SCB:s statistik där jag är en av dom. Jag har IVA/Anestesi/pre hosp VUB och jobbar nu inom palliativ verksamhet, jag får lön för mina VUB:ar men är bara registrerad som sjuksköterska så jag är med och felaktigt höjer SCB:s statistik och vi är rätt många som jobbar så... därav är SCB en glädjekalkyl, något VF har påpekat för SCB och de ska se över sin info där, men det blir jättesvårt.
Så en nyexaminerad ssk på avdelning tjänar omkring 21.000-22.000 kr. Medellönen på ssk i åldern 25-40 år med utan VUB men med 3-10 års erfarenhet som sjuksköterska inom femklövern ligger på 22800 enligt Vårdförbundet och SKL.

Man har på 80% av alla ssk tjänster roterande schema, d.v.s. att man jobbar skift. På sjukhus är 90% av alla tjänster inkluderande kväll och helgtjänstgöring.

Vill du läsa vidare är det bara fantasin som sätter gränser, det finns hur mycket som helst och en ssk utbildning öppnar många dörrar. det finns hur många VUB:ar som helst. Du kan inte nyttja ssk.utb som merit när du läser till läkare, men du slipper några poäng samt du har erfarenhet med dig. Men sjuksköterska och läkare är 2 skilda yrken fast man jobbat som ett team sida vid sida på avdelningen och kompletterar varandra. Man ligger inte i öppen fejd med varandra som så många "yrkeskunniga" vill påstå i en del andra trådar här på forumet. Men har man bara ER och Scrubs som merit förstår jag att man lätt kan tro det.
Som SSK är man är eftertraktad för utlandstjänstgöring både inom försvaret och räddningsverket. Ska du söka till polis är ssk en stor merit och jag har 3 f.d. kollegor som numer är poliser varav en kom in tackvare att hon var sjuksköterska i botten. Du måste dock avsäga dig ditt ssk.leg iom att yrket som polis krockar med socialstyrelsens och statens regler om sjuksköterske leg. Men man kan söka norskt/danskt/finskt ssk.leg och jobba extra i dom länderna om man vill.

SSK är ett kul yrke om man gillar att hjälpa andra människor, ha många bollar i luften, samordna och koordinera, sammarbeta med andra människor, tar eget ansvar och stå för sina beslut, sen finns det en massa variationer i jobbet och valmöjligheter som är få yrken förunnade. Tröttnar du på ett ställe är det bara att testa nått nytt utan att behöva säga upp sig, oftast är det bara att knata iväg till någon annan verksamhet inom organisationen.

Vill du få inblick i yrket så ring till din kommun och/eller landsting och fråga om du får hospitera nån eller några dagar. brukar sällan vara problem att få gå med en sköterska någon dag för att få inblick då de flesta inte alls vet vad en avdelningssköterska gör under ett arbetspass.
Citera
2009-10-10, 14:00
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
En fråga. Är det tillåtet att ha tatuerad underarm som SSK?
Jag är inne på termin fyra på sjuksköterskeprogrammet nu och trivs riktigt bra, känner att jag hamnat rätt.

Jag har ju samlat på mig ett gäng genom åren och har båda underarmarna gaddade. Riktigt roligt med äldre patienter som antingen tror att man vart på sjön, i fängelse eller i köpenhamn hahaha

Nästan enbart positiva kommentarer om tatueringarna från såväl framtida kollegor och patienter... Finns väl nån surdeg som ställt den obligatoriska frågan: Kommer du inte ångra dig när du blir äldre?
Citera
2009-10-11, 23:27
Medlem
Fuktkakas avatar
En liten fråga.

Kan man vara helt grön när det gäller sjukvård om man ska söka till sjuksköterska? Läste en hel del sjukvård på gymnasiet men inte så mycket de på omvårdnadsprogrammet.
Citera
2009-10-11, 23:29
Medlem
Kronoparks hunds avatar
trodde jag var inne på Alternativa sexualiteter delen haha
Citera
2009-10-12, 06:49
Medlem
maxximums avatar
Sjuksköterskeutbildningen söker man på stortsett allmän behörighet till högskolan.

Jag hade ingen erfarenhet från sjukvården innan jag vart sjuksköterska. Det fanns ingen nackdel med det heller då sjuksköterska och undersköterska/vårdbiträde skiljer mycket var det gäller arbetsuppgifter, men om man har erfarenhet tidigare från vården så hänger man med tidigare och har en annan insikt i själva yrket och en del förförståelse en annan fick lära sig under tiden.
Citera
2009-10-12, 23:31
Medlem
Citat:

Tja, allt är väl relativt.. men jag kan väl tycka att ssk-lönerna är något i underkant med tanke på det ansvar yrket medför. Du blir inte rik på en ssk-lön, så att säga.

Du kan läsa vidare till barnmorska, ambulanssjuksköterska, distriktssköterska, skolsköterska etc. Vad jag vet får du inte tillgodoräkna dig något i studierna till läkare, då läkare läser medicin medan ssk läser omvårdnad.
Citera
2009-12-08, 17:10
Medlem
kezss avatar
Det verkar ju finnas möjligheter för sjuksköterskestudenten att jobba extra som undersköterska efter termin fyra så min fråga är; hur hinner man med det? Gör man det på kvällar, helger eller har man dagar utan föreläsningar under veckan? På sommaren förstår jag att man kan göra det.

Sen till min andra fråga: visst finns det möjligheter för utlandsstudier? Under vilken termin kan man studera i utlandet och gäller det bara teoretiska kurser då? Har man inte verksamhetsförlagd utbildning varje termin?

Kanske finns det någon här som vill berätta om sina erfarenheter utomlands och hur det gick till?

PS. Nu höll jag nästan på att glömma mina ursprungliga frågor Är sjuksköterskeyrket opassande om man upplever ett visst obehag inför öppna sår? Kan man använda handkräm om man har känslig hud?
Citera
2009-12-08, 17:31
Medlem
Umleitungs avatar
Hur man hinner med extrajobb är ganska individuellt. Vissa jobbar kvällar, föreläsningslediga dagar, helger eller nätter. Jo, det finns dagar utan föreläsningar. Olika mycket föreläsning beroende på vilken kurs det är, vissa kurser hade vi föreläsningar dagligen (åtminstone i början av kursen) och vissa 1-2 dagar i veckan. Jag tycker jag klarade min tid på universitetet utan att studera 100% - jag tog det lite slappare än så och kunde därför jobba extra eller vara "ledig".

Utlandsstudier gäller främst, eller bara, praktiska kurser. Lite olika på olika lärosäten när praktiken är.

Gillar du inte öppna sår kan du jobba på en avdelning/arbetsplats där sådana är ovanliga. Men du måste vara beredd att se det någon gång - en patient kan ju trilla och skrapa upp sig till exempel. Jag tror man kan lära sig att acceptera obehag av den typen.

Handkräm kan man använda, varför skulle du inte kunna det?
Citera
2009-12-12, 00:12
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezs
Det verkar ju finnas möjligheter för sjuksköterskestudenten att jobba extra som undersköterska efter termin fyra så min fråga är; hur hinner man med det? Gör man det på kvällar, helger eller har man dagar utan föreläsningar under veckan? På sommaren förstår jag att man kan göra det.

Sen till min andra fråga: visst finns det möjligheter för utlandsstudier? Under vilken termin kan man studera i utlandet och gäller det bara teoretiska kurser då? Har man inte verksamhetsförlagd utbildning varje termin?

Kanske finns det någon här som vill berätta om sina erfarenheter utomlands och hur det gick till?

PS. Nu höll jag nästan på att glömma mina ursprungliga frågor Är sjuksköterskeyrket opassande om man upplever ett visst obehag inför öppna sår? Kan man använda handkräm om man har känslig hud?
Jobba medan man studerar, det gör man väl troligen som föregående talare skrev på kvällar och helger, sedan är det ju olika hur många föreläsningar som varje kurs har per vecka, vissa kurser är intensiva med mycket föreläsningar, andra har mindre. Sedan är ju föreläsningar oftast inte obligatoriska, varför man får välja vad man vill prioritera.

Där jag studerar är det under termin 5 och 6 det finns möjlighet att studera utomlands, och det är praktiska studier som gäller - inget annat.

Hm, visst - du kan jobba inom ett område där det inte hanteras så mycket öppna sår. Men i en sjuksköterskeklass (som oftast är stor) är det inte alltid du kan skräddarsy vart och på vilken avdelning du kommer att göra din praktik, har du otur hamnar du någonstans där det finns. Även på vanliga geriatrik(/ortoped)avdelningar förekommer ju operationssår och dyligt, som även om dom inte är öppna kan se otäcka ut. Du bör nog försöka bli kvitt rädslan så gott det går
Citera
2009-12-12, 16:42
Medlem
kezss avatar
Tack för svaren. Ja, det där med sår och blod är väl något jag kanske kan lära mig att hantera. Men jag blev förvånad när det gäller praktik utomlands, jag tycker det borde uppstå svårigheter med språket.
Citera
2009-12-12, 16:58
Medlem
Umleitungs avatar
Någon mer erfarenhet av att arbeta i Norge som sjuksköterska? Är det något att satsa på?

Kan tänka mig att börja knega för något bemanningsföretag (Xtra eller nursepartner) och jobba på sjukhus i Norge men även Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in