2009-08-13, 01:28
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Det betvivlar jag. Att bli undersköterska, en utbildning som inte är reglerad och som kan innebära en utbildning om allt från några veckor till några år, blir man ju så mycket lättare än att genomgå fyra terminer på sjuksköterskeprogrammet. Däremot förekommer det förstås att misslyckade sjuksköterskestudenter, som exempelvis blivit underkända på sin slutpraktik och följdaktligen aldrig får arbeta som sjuksköterskor, arbetar som undersköterskor på äldreboenden, sjukhus och dylikt.

Vänligen
skool-sucks
Finns det uskutbildnignar som pågår i några veckor? I Sverige 2009? det har jag aldrig hört talas om. Vad är det för meningslös tramsutbildning isåfall? Låter högst oseriöst.
Citera
2009-08-13, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kontirio
Antagligen inte så mycket, alla har rätt att ta del av sin egen journal. Däremot kan det finnas olika rutiner för hur man får lov att ta del av sin journal, då kan det bli smäll på fingrarna om man inte följer dessa rutiner. Men det räknas vad jag vet inte som brott mot patientdatalagen att ta del av sin egen journal.
Men så länge man går in och efterfrågar sina egna journaler så tror jag inte att det händer något,men skulle man gå in och efterfråga andras jornaler,utan lov,då blir det ett himla liv,med diverse anmälningar till farbror blå om olaga intrång,brott mot PUL,brott mot tystnadsplikten,brott mot sekretesslagen och dessutom förtal.
Citera
2009-08-13, 10:50
Medlem
Umleitungs avatar
Citat:
Antagligen inte så mycket, alla har rätt att ta del av sin egen journal. Däremot kan det finnas olika rutiner för hur man får lov att ta del av sin journal, då kan det bli smäll på fingrarna om man inte följer dessa rutiner. Men det räknas vad jag vet inte som brott mot patientdatalagen att ta del av sin egen journal.

Visst har man rätt att ta del av sin egen journal, men knappast den enkla vägen. Det är otillåtet att läsa sin egen journal bara för att man kan. Du måste ta kontakt med den vårdgivare som du varit i kontakt med för att få ut din journal den vägen.
Citera
2009-08-13, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umleitung
Visst har man rätt att ta del av sin egen journal, men knappast den enkla vägen. Det är otillåtet att läsa sin egen journal bara för att man kan. Du måste ta kontakt med den vårdgivare som du varit i kontakt med för att få ut din journal den vägen.

Har man till exempel varit intagen på barnpsyk när man var liten,då kan man kontakta den ansvarige vårdgivaren,och be om ett tillstånd för att läsa sin egen journal,men samtidigt under ansvar om att inte lämna ut sin egna journal till obehöriga som inte har med saken att göra.
Citera
2009-08-14, 14:50
Medlem
Umleitungs avatar
Det är absolut den vårdgivaren du ska kontakt. Om det är någon som har din journal så är det dem.

Lite från Patientjournallagen

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850562.htm

Nu har jag inte lusläst, men jag har för mig att den som ansvarar för journalen kan avgöra om patienten ska få tillgång till journalen eller inte. Om han/hon anser att patienten kan ta skada av innehållet kan begäran om utplocket avslås.
Citera
2009-08-14, 22:34
Medlem
Jan-gustavs avatar
Jag ska börja Apotekarprogrammet nu till hösten, men jag har under det senaste halvåret funderat lite lätt på att kanske bli sjuksköterska och sen kanske vidareutbilda mig inom operation eller anestesi istället. Jag har insett att jag är intresserad av ett mer renodlat vårdyrke och då är sjuksköterska det som känns mest uppenbart för mig. Läkare är något jag också funderar på men sjuksköterska verkar roligare eftersom det verkar vara ett mer praktiskt yrke.

Jag har fått se lite av sjuksköterskans jobb ur en patients synvinkel genom de kliniska prövningar jag har varit med om och jag tycker det verkar som ett häftigt yrke.
Något som skulle underlätta mitt val något enormt vore att få hänga med en sjuksköterska under en/några dagar så att jag kan få se vad yrket egentligen handlar om.

Men var ska jag vända mig om jag vill göra detta i uppsala nu under hösten? Någon som kan vända mig i rätt riktning? Det skulle uppskattas jättemycket!
Citera
2009-08-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umleitung
Det är absolut den vårdgivaren du ska kontakt. Om det är någon som har din journal så är det dem.

Lite från Patientjournallagen

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850562.htm

Nu har jag inte lusläst, men jag har för mig att den som ansvarar för journalen kan avgöra om patienten ska få tillgång till journalen eller inte. Om han/hon anser att patienten kan ta skada av innehållet kan begäran om utplocket avslås.
Umm.. patientjournallagen är tillsammans med lagen om vårdregister ersatt av patientdatalagen. 8 kapitlet §1 och §2 är det som är tillämpligt.

Citera
2009-08-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-gustav
Jag ska börja Apotekarprogrammet nu till hösten, men jag har under det senaste halvåret funderat lite lätt på att kanske bli sjuksköterska och sen kanske vidareutbilda mig inom operation eller anestesi istället. Jag har insett att jag är intresserad av ett mer renodlat vårdyrke och då är sjuksköterska det som känns mest uppenbart för mig. Läkare är något jag också funderar på men sjuksköterska verkar roligare eftersom det verkar vara ett mer praktiskt yrke.

Jag har fått se lite av sjuksköterskans jobb ur en patients synvinkel genom de kliniska prövningar jag har varit med om och jag tycker det verkar som ett häftigt yrke.
Något som skulle underlätta mitt val något enormt vore att få hänga med en sjuksköterska under en/några dagar så att jag kan få se vad yrket egentligen handlar om.

Men var ska jag vända mig om jag vill göra detta i uppsala nu under hösten? Någon som kan vända mig i rätt riktning? Det skulle uppskattas jättemycket!
Kontakta chefen på operation/anestesi på det lokala sjukhuset och fråga om du får göra studiebesök under en dag. Brukar inte vara några problem om du har lite framförhållning, ber snällt och säger att du funderar på att utbilda dig men vill se hur yrket är innan du bestämmer dig.
Citera
2009-08-20, 01:53
Bannlyst
Citat:
Kontakta chefen på operation/anestesi på det lokala sjukhuset och fråga om du får göra studiebesök under en dag. Brukar inte vara några problem om du har lite framförhållning, ber snällt och säger att du funderar på att utbilda dig men vill se hur yrket är innan du bestämmer dig.
Kan man utbilda sig till undersköterska också på folkhögskolor?
Vilka folkhögskolor har omvårdnadsutbildning för de som ska utbilda sig till undersköterska?
Kan man göra ett studiebesök på medicinavdelningen på ett lasarett för att få en inblick om hur vården fungerar på medicinavdelningen,där alla provtagningar och behandlingar är vardag inom vården?
Vad får till.ex 14-15 åringar göra för uppgifter när de praoar på medicinavdelningen?
Har arbetsförmedlingen inga möjligheter att anordna studiebesök på lasarett och övriga vårdinstituten så att även arbetslösa kan få en chans att få in en fot inom vården?
Citera
2009-08-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbomben333
Kan man utbilda sig till undersköterska också på folkhögskolor?
Vilka folkhögskolor har omvårdnadsutbildning för de som ska utbilda sig till undersköterska?
Kan man göra ett studiebesök på medicinavdelningen på ett lasarett för att få en inblick om hur vården fungerar på medicinavdelningen,där alla provtagningar och behandlingar är vardag inom vården?
Vad får till.ex 14-15 åringar göra för uppgifter när de praoar på medicinavdelningen?
Har arbetsförmedlingen inga möjligheter att anordna studiebesök på lasarett och övriga vårdinstituten så att även arbetslösa kan få en chans att få in en fot inom vården?
Det finns omvårdnadsutbildningar på vissa folkhögskolor med vad jag vet. Har inte så bra koll på det så jag kan inte svära på det. Arbetsförmedlingen har på olika orter arbetsmarknadsutbildningar i omvårdnad, sedan finns det KY-utbildningar i omvårdnad med. Vet inte var du bor, annars hade jag kunnat hjälpa dig att kolla upp det.
Om du är inskriven på AF, prata med din handläggare. De kan absolut ordna så du får komma på studiebesök på en avdelning, det är ju en av deras arbetsuppgifter ge dig inblick i yrkesområden som intresserar dig. Beroende på hur det ser ut i vården där du bor så kanske du kan få praktisera på en avdelning under en tid.
Citera
2009-08-21, 00:06
Bannlyst
Citat:
Det finns omvårdnadsutbildningar på vissa folkhögskolor med vad jag vet. Har inte så bra koll på det så jag kan inte svära på det. Arbetsförmedlingen har på olika orter arbetsmarknadsutbildningar i omvårdnad, sedan finns det KY-utbildningar i omvårdnad med. Vet inte var du bor, annars hade jag kunnat hjälpa dig att kolla upp det.
Om du är inskriven på AF, prata med din handläggare. De kan absolut ordna så du får komma på studiebesök på en avdelning, det är ju en av deras arbetsuppgifter ge dig inblick i yrkesområden som intresserar dig. Beroende på hur det ser ut i vården där du bor så kanske du kan få praktisera på en avdelning under en tid.
Jag bor i Nässjö,och sedan så är jag inskriven på AF på samma ort,och där kan ni kolla upp om de har olika KY-utbildningar inom omvårdnad,som AF anordnar,och det som jag är mest nyfiken på är uppgifter inom handikappomsorgen,och äldreomsorgen i första hand. Men det var bra tips och råd du kom med.För behöver de mer män/killar inom vården och omsorgen?
Citera
2009-10-07, 01:40
Medlem
Jag har fått upp ögonen för sjuksköterskeprogrammet och undrar lite om lönerna verkligen är så dåliga som man hör runt om?
Är det ett underbetalt arbete?

Finns det möjligheter att läsa vidare, efter att ha klarat sjuksköt.prog. och arbeta sig uppåt till ex. läkare osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in