2015-06-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Vad är viktigt för dig?
FÅ öva med medicinsk teknik, öva på specifik omvårdnad kring kirurgi och medicin. Även hantering av läkemedel.
Citera
2015-06-02, 23:11
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lachant
FÅ öva med medicinsk teknik, öva på specifik omvårdnad kring kirurgi och medicin. Även hantering av läkemedel.

Då är en övervakningsavdelning perfekt för dig.
Citera
2015-06-09, 21:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Är det någon som har jobbat inom barnpsyk och kan berätta om hur arbetet är, vad man gör, vad man behandlar osv? All info tas tacksamt emot!
Citera
2015-06-11, 19:17
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Kan nån säga vilken termin som brukar vara tuffast om det är samma på alla sklor. För läkare och tandläkare har man ju hört att några första terminer är riktigt svåra. Hur många % hoppar av sjuksköterska tror ni?

/ Cykel-Ingemar.
Citera
2015-06-11, 19:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Kan nån säga vilken termin som brukar vara tuffast om det är samma på alla sklor. För läkare och tandläkare har man ju hört att några första terminer är riktigt svåra. Hur många % hoppar av sjuksköterska tror ni?

/ Cykel-Ingemar.
Gissar på minst 20%, men hur många sedan återupptar studierna har jag ingen aning, men säkert en hel del
Beroende på uppsatsen är termin 5 eller 6, så skulle jag säga antingen terminen efter eller före. Sista stora tentorna i både omvårdnad och medicin, jobbig praktik på 8 veckor på avdelning ( som du kanske inte ens gillar, med en handledare som kanske avskyr dig och du likaså henne)!

Varför frågar du? Om du funderar på söka så ska du få ett råd, se till att få dig ett jobb inom vården som skötare eller vårdbiträde, jobba ett år eller två och ta sen beslut om du ska söka in till utbildningen. Realitycrash!
Citera
2015-06-11, 19:41
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Gissar på minst 20%, men hur många sedan återupptar studierna har jag ingen aning, men säkert en hel del
Beroende på uppsatsen är termin 5 eller 6, så skulle jag säga antingen terminen efter eller före. Sista stora tentorna i både omvårdnad och medicin, jobbig praktik på 8 veckor på avdelning ( som du kanske inte ens gillar, med en handledare som kanske avskyr dig och du likaså henne)!

Varför frågar du? Om du funderar på söka så ska du få ett råd, se till att få dig ett jobb inom vården som skötare eller vårdbiträde, jobba ett år eller två och ta sen beslut om du ska söka in till utbildningen. Realitycrash!

Tack så mycket för svaret. Jag har redan sökt till sjuksköterska och kommer nog in nånstans. Jag har jobbat lite nära vård-personal och med personer med funktionsnedsättningar rätt länge och jag känner att jag vill få lite mer utmaning och större val jobba med annat och högre lön förstås också trevligt. 😊

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-06-11, 19:43
Medlem
Snusovics avatar
Citat:

Ska du skrämma vettet ur stackaren? Enda andra möjligheten du får här i livet att både sticka folk med nålar och inte bara komma undan med det men också få betalt är en skittung och överteoretisk utbildning som i tillägg är 2,5 år längre! What's not to like?
Citera
2015-06-11, 19:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Tack så mycket för svaret. Jag har redan sökt till sjuksköterska och kommer nog in nånstans. Jag har jobbat lite nära vård-personal och med personer med funktionsnedsättningar rätt länge och jag känner att jag vill få lite mer utmaning och större val jobba med annat och högre lön förstås också trevligt. 😊

/ Cykel-Ingemar
Gillar du somatik? Annars kanske socionom skulle vara något?
Citera
2015-06-11, 19:48
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Gillar du somatik? Annars kanske socionom skulle vara något?

Jo jag gillar nog mer att jobba mer direkt och fysiskt med människor än socialt tror jag och jag är väldigt dålig på skriva och jobba med juridik och utreda och sånt som socionomerna behöver. Annars tänkte jag faktiskt socionom eller arbets-terapeft om inte sjuksköterska.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-07-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Arbetar som ambulanssjuksköterska, om någon hade frågor om det.

Mvh,

Är det svårt att få jobb på ambulansen? (förutsatt att du redan ordnat VUB)
Citera
2015-07-03, 00:13
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Ska du skrämma vettet ur stackaren? Enda andra möjligheten du får här i livet att både sticka folk med nålar och inte bara komma undan med det men också få betalt är en skittung och överteoretisk utbildning som i tillägg är 2,5 år längre! What's not to like?

Så trött på lönetramset kring sjuksköterskor. Jag arbetar heltid som sjuksköterska med en lön på 35 000 kr och är rätt ung, tycker det är väldigt bra. Behovet av oss är så stort just nu att jag utan problem kan få såna summor..
Citera
2015-07-03, 08:16
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Så trött på lönetramset kring sjuksköterskor. Jag arbetar heltid som sjuksköterska med en lön på 35 000 kr och är rätt ung, tycker det är väldigt bra. Behovet av oss är så stort just nu att jag utan problem kan få såna summor..

Med den summan utgår jag från att du tagit VUBen inom ett mer lukrativt område (ane/iva)? Men visst; ser man till vad folk flest tjänar så är det faktiskt inte så extremt dåligt betalt, morsan är beteendevetare och har efter många år lyckats byta jobb och förhandla fram runt 30k, många spelprogrammerare jobbar praktiskt talat gratis, så många andra akademiker har inga fantasilöner heller. Allt blir vad man gör det till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in