Citat:
Ursprungligen postat av Limeny
En lite fråga Umleitung. Du sa att du inte tog något studielån utan jobba under utbildningen. Det jag undrar är nu hur ansträngade det vara att göra samtidigt som du plugga? Hur mycket fritid han du med? Var det mycket schemalagd tid under utbildningen? Och hur mycket jobba du ungefär?
Anledningen till att jag frågar är att jag har pluggat 3 år på en civilingenjör linje och nu fått för mig att detta är helt fel för mig och funderar på att bli sska istället. Dock är jag inte så sugen på att dra på mig 3 år till med studieskulder. Rent pluggmässigt hade jag inga problem med att klara mig på civilingenjörlinjen utan allt för stor ansträngning, tror du jag kan finansiera studierna med jobb och ändå hinna med lite annat än att bara plugga o jobba?
Färeläsning och sånt varierade rätt mycket, från hela dagar 3-4 gånger i veckan till bara några timmar någon dag i veckan. Rätt mycket eget arbete således. Jag jobbare rätt mycket nattpass, så det samlade man ju ihop sina timmar på rätt lätt, plus att man kunde plugga lite under tiden om man inte var för trött.
Jag bodde rätt billigt, hade csn-bidraget och fick lön inom gränserna för csn:s fribelopp. Det gick runt.
Civilingenjör låter rätt tufft jämfört med ssk-utb, så det kan nog funka. Men som vanligt är det ju grymt svårt att svara på eftersom det skiljer mellan olika personer och olika lärosäten.