2007-09-15, 20:39
Medlem
alligator_s avatar
Umleitung

Hur upplevde du utbildningen. Var den relevant? Syftar på mycket skumma omvårdnadskurser med diffust syfte. Läste ni mycket medicin?
Citera
2007-09-15, 23:04
Medlem
Umleitungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alligator_
Umleitung

Hur upplevde du utbildningen. Var den relevant? Syftar på mycket skumma omvårdnadskurser med diffust syfte. Läste ni mycket medicin?

Om jag minns rätt bestod utbildning till ungefär 50 % omvårdnad (vårdvetenskap), 30 % medicinsk vetenskap och 20 % praktik.

Innehållet i utbildningen speglar inte hur det ser ut i verkligheten när man börjar jobba. Vårdlärarna är gamla tanter som jobbat som ssk för 20 år sedan och är alltså inte speciellt uppdaterade på vad som gäller idag.

Jag känner att utbildningen borde innehålla mer medicinsk vetenskap. Vi sjuksköterskor pratar mest med patienten, och behöver därför kunna mycket om hur mediciner verkar och sjukdomars prognoser och behandling osv. Även om läkaren bestämmer så är det ofta vi som får ta diskussionen med patienten.
Citera
2007-09-15, 23:12
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boola
Jag jobbade på ett sjukhus för några år sedan, absolut inte i någon framträdande roll men min erfarenhet säger mig att allmänheten inte har den blekaste om vad som egentligen försigår på ett sjukhus.

Det skedde (till min vetskap) inget på vardagar och så men när det var personalfester och framför allt den stora sjukhusfesten då haglade skandalerna.
På vilket företag är det inte så? Det är väl snarare regel än undantag ifall det är en arbetsplats där bägge könen är representerade. Jag tror inte sjukhuspersonal är bättre eller värre när det gäller de bitarna.

Nog flörtas det en del på sjukhusen men det är ju inte i närheten av hur det går till i de löjliga tv-serier som det vimlar av i de olika kanalerna.
Citera
2007-09-15, 23:51
Medlem
har en annan fråga, lite OT dock.

1 . När du började söka jobb, kollade din arbetsgivare var du hade tagit din SSK examen?
2 . Var det isf en avgörande faktor till ifall du fick eller inte fick jobbet?
3 . Tillhörde den högskola du läste en utav de många utbildningsätena som fick underkänt på sin SSK utbildning?
Citera
2007-09-15, 23:55
Medlem
meelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umleitung
Om jag minns rätt bestod utbildning till ungefär 50 % omvårdnad (vårdvetenskap), 30 % medicinsk vetenskap och 20 % praktik.

Innehållet i utbildningen speglar inte hur det ser ut i verkligheten när man börjar jobba. Vårdlärarna är gamla tanter som jobbat som ssk för 20 år sedan och är alltså inte speciellt uppdaterade på vad som gäller idag.

Jag känner att utbildningen borde innehålla mer medicinsk vetenskap. Vi sjuksköterskor pratar mest med patienten, och behöver därför kunna mycket om hur mediciner verkar och sjukdomars prognoser och behandling osv. Även om läkaren bestämmer så är det ofta vi som får ta diskussionen med patienten.

Jag håller med om att det skulle ha ingått mer medicinsk vetenskap. Men man blir ju expert på de mediciner man använder, inom det området man jobbar. Nya mediciner får man ju så klart kolla upp. Men så är det ju för alla syrror.
Citera
2007-09-16, 10:35
Medlem
Umleitungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ångmaskin
har en annan fråga, lite OT dock.

1 . När du började söka jobb, kollade din arbetsgivare var du hade tagit din SSK examen?
2 . Var det isf en avgörande faktor till ifall du fick eller inte fick jobbet?
3 . Tillhörde den högskola du läste en utav de många utbildningsätena som fick underkänt på sin SSK utbildning?

Jag tror inte min arbetsgivare brydde sig så mycket om var jag tagit min examen. Jag hade legitimation och jag behövdes på avdelningen. Jag hade jobbat där tidigare också, så det var nog ett större faktum än var jag pluggat.

Jag är inte helt säker, men jag tror min högskola fick godkänt.
Citera
2007-09-18, 22:16
Medlem
Limenys avatar
En lite fråga Umleitung. Du sa att du inte tog något studielån utan jobba under utbildningen. Det jag undrar är nu hur ansträngade det vara att göra samtidigt som du plugga? Hur mycket fritid han du med? Var det mycket schemalagd tid under utbildningen? Och hur mycket jobba du ungefär?

Anledningen till att jag frågar är att jag har pluggat 3 år på en civilingenjör linje och nu fått för mig att detta är helt fel för mig och funderar på att bli sska istället. Dock är jag inte så sugen på att dra på mig 3 år till med studieskulder. Rent pluggmässigt hade jag inga problem med att klara mig på civilingenjörlinjen utan allt för stor ansträngning, tror du jag kan finansiera studierna med jobb och ändå hinna med lite annat än att bara plugga o jobba?
Citera
2007-09-18, 22:35
Medlem
Umleitungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limeny
En lite fråga Umleitung. Du sa att du inte tog något studielån utan jobba under utbildningen. Det jag undrar är nu hur ansträngade det vara att göra samtidigt som du plugga? Hur mycket fritid han du med? Var det mycket schemalagd tid under utbildningen? Och hur mycket jobba du ungefär?

Anledningen till att jag frågar är att jag har pluggat 3 år på en civilingenjör linje och nu fått för mig att detta är helt fel för mig och funderar på att bli sska istället. Dock är jag inte så sugen på att dra på mig 3 år till med studieskulder. Rent pluggmässigt hade jag inga problem med att klara mig på civilingenjörlinjen utan allt för stor ansträngning, tror du jag kan finansiera studierna med jobb och ändå hinna med lite annat än att bara plugga o jobba?

Färeläsning och sånt varierade rätt mycket, från hela dagar 3-4 gånger i veckan till bara några timmar någon dag i veckan. Rätt mycket eget arbete således. Jag jobbare rätt mycket nattpass, så det samlade man ju ihop sina timmar på rätt lätt, plus att man kunde plugga lite under tiden om man inte var för trött.

Jag bodde rätt billigt, hade csn-bidraget och fick lön inom gränserna för csn:s fribelopp. Det gick runt.

Civilingenjör låter rätt tufft jämfört med ssk-utb, så det kan nog funka. Men som vanligt är det ju grymt svårt att svara på eftersom det skiljer mellan olika personer och olika lärosäten.
Citera
2007-09-19, 02:38
Medlem
meelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limeny

Sen har du ju praktik oxå. Då blir det mindre tid att jobba. Tänk på det med..
Citera
2008-03-01, 08:22
Medlem
Baffess avatar
Jag jobbade som ams.sjukv. under hela min studietid. Då klarade man att jobba 70-95% fast det var närvarostudier.
Var värre när man läste VUB:arna, men de sod ju arbetsgivaren för på den tiden.

När jag läste till SSK var det en trejdedel av tjejerna som skiljde sig eller dumpade killen som resultatet av deras "nya" liv.
Citera
2008-03-02, 01:04
Medlem
hur är utbildningen, är det mycket engelska och om man har svårt för naturkunskap b redan, är det dumt att ö h t slänga sig in i en sjuksköterske utbildning?

hatar engelska och naturkunskap b med atomer och skit.

men vill gärna jobba med människor och kunna göra det internationellt..

Mkt litteratur på engelska?
Citera
2008-03-02, 01:26
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
hur är utbildningen, är det mycket engelska och om man har svårt för naturkunskap b redan, är det dumt att ö h t slänga sig in i en sjuksköterske utbildning?

hatar engelska och naturkunskap b med atomer och skit.

men vill gärna jobba med människor och kunna göra det internationellt..

Mkt litteratur på engelska?

Hahah! Du hatar engelska men vill jobba internationellt? Skulle inte vara så paradoxalt om du talade tyska, franska, spanska och mandarin, men något får mig att tro att du är kung på svenska, finito
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in