2008-01-18, 16:42
Medlem
herrheides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Finns "tckningskarta" p http://www.skyhookwireless.com/howitworks/coverage.php - verkar bara finnas i Sthlm n s lnge.

Edit: ... och Malm/Lund ser jag nu...
Kollade p kartan frst men tnkte att om ngon redan testat och ftt det att fungera. Hur som helst s fungerar det, testade i stan innan idag.
Det enda jag inte blir klok p r om man mste vara ansluten till ett WLAN eller om det bara rcker med att man hittar det i ntverkslistan fr att kunna anvnda maps. Idag nr jag testade var jag tvungen att ansluta till ett ppet ntverk och sen ska efter min position. Shr str det p skyhooks hemsida:

"Does WPS connect to an access point to collect data or calculate location?
No. At no point during the process does WPS connect to an access point. The entire system operates in 'receive' only and uses only the data that is broadcast by the access point. This is true both during our data collection process when we are conducting our geographic signal surveys and when WPS is integrated with a device, application or service and performing a location calculation transaction."

Detta tolkar jag som att s lnge mac-adressen till ntverket finns i deras databas s rcker det med att ntverket dyker upp i listan p tochen, man behver allts inte ansluta?

Har f. hmtat informationen hrifrn,
http://www.skyhookwireless.com/whoweare/faq.php
Senast redigerad av herrheide 2008-01-18 kl. 16:45.
Citera
2008-01-18, 16:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrheide
Detta tolkar jag som att s lnge mac-adressen till ntverket finns i deras databas s rcker det med att ntverket dyker upp i listan p tochen, man behver allts inte ansluta?

Har f. hmtat informationen hrifrn,
http://www.skyhookwireless.com/whoweare/faq.php
Nej du ska inte behva ansluta till ntverken s lnge macadresserna syns, dremot mste du ju ha en ppen anslutning fr att kunna skicka info om macadresserna och sedan f positionen tillbaka frn skyhookwireless server.
Citera
2008-01-18, 16:51
Medlem
$100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliosport
1. Jailbreak betyder att man "hackar" sin ipod s man kan kra andra program n de som finns installerad frn brjan.

2. Man kan jailbreaka sin ipod genom att g in p en hemsida p internet, allt skts automatisk och till det mste du ha ipoden kopplad till internet

3. Vet ej men det gr att kpa den "gamla" och uppgradera

4. Nej den gr inte att jailbreaka n

5. ls svar 1

6 Nej

Okej, men fr att f in dessa extra program, mste d min touch vara uppkopplad mot ngot ntverk eller rcker det med att man har den kopplad till datorn?
Citera
2008-01-18, 17:03
Medlem
herrheides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej du ska inte behva ansluta till ntverken s lnge macadresserna syns, dremot mste du ju ha en ppen anslutning fr att kunna skicka info om macadresserna och sedan f positionen tillbaka frn skyhookwireless server.
Det tnkte jag ocks men lste sedan detta p FAQen:
"Are you 'stealing' an access point signal to use it for determining location?

No. Every access point generates a publicly available signal that can be 'heard' by any Wi-Fi enabled device within range. Skyhook has only aggregated this signal data and paired it with other information so that it can be used as a reference point infrastructure for the purposes of determining the location of a mobile device.

A rough analogy would be a location-determination system that uses porch lights as reference points. With a reference data base about which lights were on or off and the strength and pattern of the light each lamp cast, a photosensitive device could arguably use the unique patterns it 'sees' at a specific time and place, compare it with the previously collected data about these porch lights and determine its location."

Det du pstr skulle innebra att de "stal" lite av AP-kapaciteten vilket detta dementerar. Jag kan inte frst hur den skickar ivg en frfrgan om nuvarande position eller vgbeskrivningar om den inte anvnder ngonting att skicka det med.
Citera
2008-01-18, 20:06
Medlem
$100s avatar
Mste f frga en sak till, jag kollade p videon frn nr appel-VD snackade, och frstog jag rtt om jag sger att om jag kper i ipod touch imorgon, fr jag d med dom nya programmen?
Citera
2008-01-18, 21:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrheide
Det tnkte jag ocks men lste sedan detta p FAQen:
"Are you 'stealing' an access point signal to use it for determining location?

No. Every access point generates a publicly available signal that can be 'heard' by any Wi-Fi enabled device within range. Skyhook has only aggregated this signal data and paired it with other information so that it can be used as a reference point infrastructure for the purposes of determining the location of a mobile device.

A rough analogy would be a location-determination system that uses porch lights as reference points. With a reference data base about which lights were on or off and the strength and pattern of the light each lamp cast, a photosensitive device could arguably use the unique patterns it 'sees' at a specific time and place, compare it with the previously collected data about these porch lights and determine its location."

Det du pstr skulle innebra att de "stal" lite av AP-kapaciteten vilket detta dementerar. Jag kan inte frst hur den skickar ivg en frfrgan om nuvarande position eller vgbeskrivningar om den inte anvnder ngonting att skicka det med.
Skyhook frutstter att man har en egen anslutning sklart, antingen via ngot mobilt bredband eller en egen WLAN-anslutning. Det som menas med ovanstende text r att man inte behver ansluta till ntverken fr att positionera sig, dremot mste man ha en anslutning att kommunicera med Skyhook-servern. Skyhook finns ju inte bara till iPod, utan andra mobila enheter som har ngon form av egen anslutning till ntet. P iPod Touch r man tvungen att ansluta via ett ppet ntverk, eftersom den inte har ngon annan form av kommunikationsmjlighet.
Citera
2008-01-19, 02:25
Medlem
Flrps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $100
Mste f frga en sak till, jag kollade p videon frn nr appel-VD snackade, och frstog jag rtt om jag sger att om jag kper i ipod touch imorgon, fr jag d med dom nya programmen?

Tror det bara gller i USA. Ring till Apple Sverige och frga. Eller s kan du ju traska in i nrmaste butik och frga dem.

Annars kostar ju alla apps bara 150:-, det r ju knappt kaffepengar.
Citera
2008-01-19, 19:41
Medlem
$100s avatar
Jaha, d kpta man en Touch, 16gb idag d! Knns vldigt roligt med internetet och allt, har inget jag kommer t frn mitt rum, men gr jag utanfr lgenheten finns det mngder, jtteroligt!

Men nu det hr stndiga problemet med video! Jag har provat Handbrake, dr man uppenbarligen enbart kan rippa DVDer, men vafan, det skulle ta ett dygn stog det att f en vanlig dvd-film jag laddat hem att komma i rtt format! Har ven provat Videora, dr frskte jag formatera om ett tv-avsnitt som lg p typ 344 mb, det skulle ta en bra bit ver en timme, nu nvnder jag quicktime pro, och hller p med en Xvid (700mb typ) och det tar ju sjukt lng tid, vafan tar det sn tid fr? Knns lite trkigt, r det fr er med?

Kr Windows!

PS: Mste bara f frga, fick ju div. tillbehr med, bl.a. en genomskinllig liten plastbit, som jag efter 4 timmars vridande och vndade fattade vad den var, men sen fick jag ven med en vit plastsak som ser ut som en hllare till touchen, men hur fan funkar den, fattar verkligen inte!

EDIT: Kan jag ndra namnet p en On-The-Go-spellista direkt i touchen, eller mste jag gra det i datorn?
Senast redigerad av $100 2008-01-19 kl. 20:01.
Citera
2008-01-19, 23:22
Medlem
blienens avatar
Tjena! Undrade om ngon kunde svara p ngra frgor om batteritiden p denna manick.

1. Hur lng tid rcker den om man endast kollar p film, med full laddning?

2.Hur lng tid rcker den om man endast lyssnar p musik, med full laddning?

3. Hur lng tid rcker den om man endast surfar, med full laddning?

Tack p frhand
/blienen
Citera
2008-01-19, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blienen
Tjena! Undrade om ngon kunde svara p ngra frgor om batteritiden p denna manick.

1. Hur lng tid rcker den om man endast kollar p film, med full laddning?

2.Hur lng tid rcker den om man endast lyssnar p musik, med full laddning?

3. Hur lng tid rcker den om man endast surfar, med full laddning?

Tack p frhand
/blienen
1. Runt 5-6 timmar beroende p ljusstyrka osv.
2. Runt 20-22h.
3. Vet inte, men om du har lg ljusstyrka borde batteriet rcka ganska lnge.
Citera
2008-01-20, 15:54
Medlem
Masingas avatar
Ipod Knas

Hej!

Min Ipod vgrar starta, jag fr ett meddelande med svart rubrik som heter "Five In One"??

Under dr str det fljande:

RTC=40
SDRAM OK
Khksum= siffror och bokstver
ID= siffror och bokstver
3.8gb

Sen str det lngre ner press Menu to continue vilket jag prvat men inget hnder. Har ven prvat koppla in Usb-kabeln men den hittar inte Ipoden.

Hjlp vad ska jag gra?

Desperat!
Citera
2008-01-20, 16:16
Medlem
Misstags avatar
$100: jag anvnder videora ocks och det brukar ta ~30 min att rippa en film s en timme lter lite konstigt. fr mnga andra processer igng ven fast det inte borde spela s stor roll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in