Citat:
Ursprungligen postat av Konn
Hejsan!
Jag testade denna finfina pryl idag fr frsta gngen och blev frtjust i den direkt! Nu har jag lite frgor om den som jag skulle vilja ha svar p:
Citat:
-Vad r det fr skillnad p iPod Touch och iPod Touch 2d Generation?
Det r lite olika saker. Den nya har inbyggd hgtalare, annan programvara och hgtalarknappar p vnstra sidan. Den r ven byggd i mer metall n frsta. Den r snyggare till att brja med, mer stilren och blnker vldigt kuligt
Citat:
-Det finns ju en massa "Apps" att kpa. Kan man p ngot stt ladda ner dessa gratis?
Via AppStore dr du kper applikationerna finns det vldigt mnga LITE-versioner av allt som du kan ladda ner gratis. Har fr mig att man kan ladda ner fullversioner olagligt och lgga in med jailbreakade versioner. Har ej en egen jailbreakad version s vet inte hur det fungerar exakt.
Citat:
-Vad r jailbreak?
I stort sett att man byter operativsystem p den och sledes tar bort alla sprrar och gr den mottaglig fr egna programvaror och frbttringar.
Citat:
-Hur bra r det trdlsa internetet och hur lngt rcker det?
Har bara positiva erfarenheter. Hittar vldigt mnga WLAN dr jag bor, och man kan gott och vl st ute p gatan och surfa. Enligt olika tptest har jag ftt hastigheter upp till 6-7 mbit.
Citat:
-Finns det ngon enkel lsning att fra ver musik samt film frn iPoden till datorn eller har de tagit bort det skyddet nu?
Njea, det tror jag inte. Iaf inte via iTunes, mjligtvis tredjepartsprogram som apple inte officiellt stder.
Citat:
-Kan man streama till Poden, till exempel om jag har den inkopplad via hrlursingngen till en aktiv hgtalare och streamar frn iTunes, t.ex radio?
Bde ja och nej. via iTunes gr det ej att streama sdr, dock kan du kontrollera iTunes via iPoden om bda datorerna r i samma ntverk.
Du kan dock streama internetradio via WiFi, med olika applikationer. FStream r den bsta, som dessutom tillter att man lgger till egna ljud-strmmar.
Citat:
-Vad kan man gra fr andra roliga saker som kanske inte r s mainstream? Tipsa grna!
Ngra personliga favoriter r:
- Google Earth
- Facebook
- xCube (Rubiks kub)
- Labyrinth
- Res i Stockholm (tidtabell fr SL)
- IM+ Lite (Logga in p bland annat MSN och Skype)
- FStream (fr att streama webbradio)
- TV.nu (TV-guide helt enkelt)
- My Football (ett fotbollsprogram som hller reda p en vldans massa info om bde svensk och internationell fotboll)
- VLC Remote (styr VLC med ipoden som en fjrrkontroll)
- Memory Stick (Anvnd ipoden som en minnessticka. Ladda upp filer till ipoden via webblsaren snabbt och smidigt)
Citat:
Skulle bli vldigt glad om ngon ville svara p dessa frgor!
Tack!
Konn
Har du fler frgor s kr p
PS. Jag rekommenderar ej att du jailbreakar den eftersom garantin frsvinner och det r ca 50/50 om det fungerar. Har hrt lika mnga som har ftt det att fungera som jag har hrt att deras ipod aldrig mer har startat.