2007-08-31, 13:27
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Determinismen falerar ju dock om unviersum vore oändligt, då det vore omöjligt att observera alla reaktioner.. Skulle vi dock teoretiskt sätt kunna hantera oändligt många observationer av oändligt många reaktioner (eller förhållanden) skulle ju ändå determinismen stämma..
Nej, determinismen behöver väl inte falera, snarare tvärtom. Däremot skulle det vara omöjligt att konstruera denna redan ytterst teoretiska maskin. Just observationen skulle vara även teoretiskt omöjlig.
Är jag helt ute och cyklar när jag säger att determinism snarare stärker tanken om ett evigt universum? Eftersom ingenting kommer av ingenting, alla reaktioner har en aktion ur vilken reaktionen härstammar, så kan aldrig universum aldrig ha funnits eftersom det finns? Ingenting kan komma ur ingenting, all energi är konstant (termodynamikens första lag?), vilket betyder att det aldrig har funnits ingenting. Universums energi är konstant = det har alltid funnits.
Om det stämmer är det "bevisat" att maskinen är en omöjlighet.
Men OM det skulle vara möjligt att konstruera en sådan maskin, vill jag bara säga att det inte skulle gå att "ändra" framtiden. Om det skulle gå att lyfta en arm när maskinen visat att man inte kommer det, då visar ju inte maskinen framtiden, och är alltså värdelös. Jag menar, tänk efter, om maskinen visar något annat än vad framtiden faktiskt visar sig vara så visar den ju inte framtiden.
Utan den tillåter bara t.ex dig titta på min framtid.
.