2012-02-27, 12:46
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Det var inte frutbestmt att vi skulle veta om framtiden, med kunskap om framtiden r vra handlingar d fortfarande frutbestmda?

ena sidan inverkar ju slumpen p vrt liv och nr vi d har informationen om vad som kommer att hnda kan vi ju vlja att gra tvrtemot d informationen inte r pverkad av det frutbestmda.

andra sidan, trots allt befinner vi ju oss i ett determinerat universum.

Vad vervger det andra, slumpens inverkan ver det frutbestmda vice versa?

Jag tror att denna lilla paradox beror p faktum du redan ppekat: Vi kan inte f information inifrn ett deterministiskt universum om framtiden. Slumpen pverkar allts informationen vi fr, vilket r en omjlighet i ett deterministiskt universum. Ergo, det r omjligt att se in i framtiden i ett deterministiskt universum (don't quote me on that just yet). S ser jag p saken i alla fall; det r inte s mycket en frga om vilket som vger tyngst av slump och determinism som det r en logisk omjlighet.
Citera
2012-02-27, 21:15
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Jag tror att denna lilla paradox beror p faktum du redan ppekat: Vi kan inte f information inifrn ett deterministiskt universum om framtiden. Slumpen pverkar allts informationen vi fr, vilket r en omjlighet i ett deterministiskt universum. Ergo, det r omjligt att se in i framtiden i ett deterministiskt universum (don't quote me on that just yet). S ser jag p saken i alla fall; det r inte s mycket en frga om vilket som vger tyngst av slump och determinism som det r en logisk omjlighet.

Jo, naturligtvis. Men slumpen skedde ju utanfr det determinerade universumet. Frgan blir ju, kan slumpen utifrn pverka ett determinerat universum. Allts, att informationen frn apparaten i det probabilistiska universumet av en slump kan ta sig in och pverka en person i det determinerade universumet. Som jag ser det r det den enda mjligheten fr att personen ska kunna ta del av informationen utan att det leder till en ondlig rekursion.

S jag frsker bara f sjlva tankeexperimentet att fungera. Det finns alltid en lsning, man mste bara finna den.
Citera
2012-04-04, 06:53
Bannlyst
"Man kan d se vad det r man sjlv gr och bestmma sig fr att gra ngonting annat."

Dina psykologiska tillstnd r determinerade du kommer helt enkelt inte kunna hindra det.
Citera
2012-04-04, 06:54
Bannlyst
"Vi kan inte f information inifrn ett deterministiskt universum om framtiden"

fel ls min kommentar ovan.
Citera
2012-04-05, 02:00
Medlem
Jag mste hlla med TS att determinismen har sina fel.

Determinismen bygger i grund och botten p att bde rumtiden r kontinuerlig och jmn och att materia beter sig "kontinuerligt". Med kontinuerligt menar jag att om man vet vart den befinner sig nu och om man vet vart den rr sig s kan man frutse dess position i framtiden. Idag vet vi dock att inga av dessa pstenden stmmer. Idag vet vi att all materia beter sig hgst oregelbundet och ingen sort av determinism kan exempelvis exakt bestmma ett objekts rrelsemngd och position i framtiden. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Heisenb...erhetsprincip).

Vad skulle determinismen sga om Schrdingers katt? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt). Innan man ppnar ldan r katten bde levande och dd. Hur kan denna dualitet frklaras av determinismen. Vad skulle den tidigare diskuterade tidsmaskinen se, om vi antar att vi ngon gng i tiden ppnar ldan?

En frklaring skulle innefatta att man infr ngra mystiska "stamcellspartiklar" som blir fr representera kattens bengenhet att anta tv olika identiterer. Vad r det fr process d som skapar dessa? r det ett stt fr naturen att hantera dessa kryphl?
Citera
2012-04-05, 03:33
Bannlyst
Heisenbergs oskerhets princip r bara en tolkningarna.

Den har blivit avvisad av flertal av dagens fysiker.

Kvantmekanik uppvisar konstigheter som dock r lagbundna under en vgfunktion som ter sig vara deterministisk.

Det kan jmfras med att jag tittar vnster och hger massor av gnger innan jag gr till hger- Det uppfattas som att jag inte har bestmt mig men I sjlva verket visste jag alltid att jag skulle g till hger.
Citera
2012-04-05, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Heisenbergs oskerhets princip r bara en tolkningarna.

Den har blivit avvisad av flertal av dagens fysiker.

Kvantmekanik uppvisar konstigheter som dock r lagbundna under en vgfunktion som ter sig vara deterministisk.

Det kan jmfras med att jag tittar vnster och hger massor av gnger innan jag gr till hger- Det uppfattas som att jag inte har bestmt mig men I sjlva verket visste jag alltid att jag skulle g till hger.

Men oskerhetsprincipen anvnds vl n idag fr att observera elektroner och positroner?
Citera
2012-04-05, 05:30
Bannlyst
"Men oskerhetsprincipen anvnds vl n idag fr att observera elektroner och positroner? "

Kpenhamn tolkningen att den vederlgger determinism r inte accepterad.

Enda som man hller med om r att man kan inte veta processen vilket skiljs frn att man teoretiskt kan det.

Nobel pris vinnande fysikern Stephen Weinberg accepterar inte kpenhamns tolkningen och det gjorde inte Einstein heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in