Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-30, 19:52
Medlem
Determinismen krockar med argumentet att om determinism är sant så kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan då se vad det är man själv gör och bestämma sig för att göra någonting annat. Vad händer då? Finns det att läsa om detta någonstans?
Citera
2007-08-30, 20:51
Bannlyst
Men det bygger ju på förutsättningarna innan man känner till framtiden, när man väl känner till den är förutsättningarna annorlunda.
Citera
2007-08-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Men det bygger ju på förutsättningarna innan man känner till framtiden, när man väl känner till den är förutsättningarna annorlunda.
Men den borde ju inte kunna bygga på förutsättningarna som säger att man inte kan se in i framtiden. Då är den ju felkonstruerad.
Citera
2007-08-30, 21:47
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Är inte även det determinerat då?

Hehe.
Citera
2007-08-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption

Hehe.
Det är precis det jag menar. Jag blir helt konstig i skallen av det här. Ungefär samma sak som paradoxen om universums evighet.
Citera
2007-08-30, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption

Hehe.

Jo, men denna maskin kan bara tänka i ett steg. Jag vet, för jag uppfann den.

bra frågeställning, nu har jag något jag aldrig kommer få ur huvudet.
Citera
2007-08-30, 23:58
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Handlar väl egentligen om ganska simpla kausala skeden.

En sak sker, en annan sak sker, som påverkar en annan sak att ske.

Sedan kan ett ting påverka dig, din kompis, och din farfar samtidigt.

Te.x en solförmörkelse kan påverka en hel del människor över en stor area.

Ett litet tips i diskussionen är ju att tänka determinismen kontra singulariteten i begynnelsen av universums början, hur det hänger ihop etc .
Citera
2007-08-31, 00:05
Medlem
Reoshis avatar
Om du kommer se din framtid, är det självklart, enligt determinismen, att just detta är din framtid, därför är framtiden du kommer se, inte vad du skulle göra om du INTE sett din framtid, utan givetvis framtiden som den ser ut efter att du sett din framtid.

jag ser varken det komplexa eller paradoxala?
Citera
2007-08-31, 00:07
Medlem
Reoshis avatar
alltså.. det du kommer se är precis vad du kommer göra när du ser vad du sett, vad det än är.. du kommer inte göra något annat än vad du ser.. eftersom det är framtiden du sett..

liksom, den utspådda framtiden är ju självklart beräknad utifrån att du ser framtiden.. liksom ja?
Citera
2007-08-31, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
liksom, den utspådda framtiden är ju självklart beräknad utifrån att du ser framtiden.. liksom ja?
Man kan inte beräkna sånt.

Exempel: den där maskinen förutspår att du kommer lyfta din hand om en minut. När du vet det kan du ändra framtiden genom att inte lyfta din hand. Och det hjälper inte om den hade förutspått att du inte kommer lyfta din hand, då hade du ändå kunnat ändra det helt enkelt genom att lyfta din hand.

Man kan inte förutspå framtiden exakt (oändlighet), men det betyder inte att världen inte är deterministiskt.
Citera
2007-08-31, 00:28
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Determinismen krockar med argumentet att om determinism är sant så kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan då se vad det är man själv gör och bestämma sig för att göra någonting annat. Vad händer då? Finns det att läsa om detta någonstans?

Det argumentet är skyldigt mig ett gott skäl att tro att den där maskinen är teoretiskt möjlig.
Citera
2007-08-31, 12:29
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Man kan inte beräkna sånt.

Exempel: den där maskinen förutspår att du kommer lyfta din hand om en minut. När du vet det kan du ändra framtiden genom att inte lyfta din hand. Och det hjälper inte om den hade förutspått att du inte kommer lyfta din hand, då hade du ändå kunnat ändra det helt enkelt genom att lyfta din hand.

Man kan inte förutspå framtiden exakt (oändlighet), men det betyder inte att världen inte är deterministiskt.

Om man vet alla minsta beståndsdelars fungerar, och deras lokalisering så kan man förutspå framtiden, enligt determinismen, antar jag.

Om du ens ser i en sådan maskin, whatsoever, så är även det determinerat, och om den maskinen skulle existera så skulle även den själv vara en del i orsak och verkan samanbandet, vilket leder till att den påverkar dig att "inte" göra något. Alltså är maskinen en påverkande faktor (samt att den även är determinerad). Det kausala skedet, som gjorde så att maskinen blev verklighet, kommer således att göra att maskinen själv blir en faktor i det kausala orsak och verkan samanbandet.

Lite rörigt, hoppas ni fattade. Basicly att maskinen, när den är byggd (determinerat att den är det) så kommer den att påverka dig (determinerat) att agera på ett annat sätt (determinerat).

Ser inte problemet, ni tänker kanske lite konstigt ;O.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in