2007-08-30, 19:52
Medlem
Determinismen krockar med argumentet att om determinism r sant s kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan d se vad det r man sjlv gr och bestmma sig fr att gra ngonting annat. Vad hnder d? Finns det att lsa om detta ngonstans?
Citera
2007-08-30, 20:51
Bannlyst
Men det bygger ju p frutsttningarna innan man knner till framtiden, nr man vl knner till den r frutsttningarna annorlunda.
Citera
2007-08-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Men det bygger ju p frutsttningarna innan man knner till framtiden, nr man vl knner till den r frutsttningarna annorlunda.
Men den borde ju inte kunna bygga p frutsttningarna som sger att man inte kan se in i framtiden. D r den ju felkonstruerad.
Citera
2007-08-30, 21:47
Medlem
DXM-Redemptions avatar
r inte ven det determinerat d?

Hehe.
Citera
2007-08-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption

Hehe.
Det r precis det jag menar. Jag blir helt konstig i skallen av det hr. Ungefr samma sak som paradoxen om universums evighet.
Citera
2007-08-30, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption

Hehe.

Jo, men denna maskin kan bara tnka i ett steg. Jag vet, fr jag uppfann den.

bra frgestllning, nu har jag ngot jag aldrig kommer f ur huvudet.
Citera
2007-08-30, 23:58
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Handlar vl egentligen om ganska simpla kausala skeden.

En sak sker, en annan sak sker, som pverkar en annan sak att ske.

Sedan kan ett ting pverka dig, din kompis, och din farfar samtidigt.

Te.x en solfrmrkelse kan pverka en hel del mnniskor ver en stor area.

Ett litet tips i diskussionen r ju att tnka determinismen kontra singulariteten i begynnelsen av universums brjan, hur det hnger ihop etc .
Citera
2007-08-31, 00:05
Medlem
Reoshis avatar
Om du kommer se din framtid, r det sjlvklart, enligt determinismen, att just detta r din framtid, drfr r framtiden du kommer se, inte vad du skulle gra om du INTE sett din framtid, utan givetvis framtiden som den ser ut efter att du sett din framtid.

jag ser varken det komplexa eller paradoxala?
Citera
2007-08-31, 00:07
Medlem
Reoshis avatar
allts.. det du kommer se r precis vad du kommer gra nr du ser vad du sett, vad det n r.. du kommer inte gra ngot annat n vad du ser.. eftersom det r framtiden du sett..

liksom, den utspdda framtiden r ju sjlvklart berknad utifrn att du ser framtiden.. liksom ja?
Citera
2007-08-31, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
liksom, den utspdda framtiden r ju sjlvklart berknad utifrn att du ser framtiden.. liksom ja?
Man kan inte berkna snt.

Exempel: den dr maskinen frutspr att du kommer lyfta din hand om en minut. Nr du vet det kan du ndra framtiden genom att inte lyfta din hand. Och det hjlper inte om den hade frutsptt att du inte kommer lyfta din hand, d hade du nd kunnat ndra det helt enkelt genom att lyfta din hand.

Man kan inte frutsp framtiden exakt (ondlighet), men det betyder inte att vrlden inte r deterministiskt.
Citera
2007-08-31, 00:28
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Determinismen krockar med argumentet att om determinism r sant s kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan d se vad det r man sjlv gr och bestmma sig fr att gra ngonting annat. Vad hnder d? Finns det att lsa om detta ngonstans?

Det argumentet r skyldigt mig ett gott skl att tro att den dr maskinen r teoretiskt mjlig.
Citera
2007-08-31, 12:29
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Man kan inte berkna snt.

Exempel: den dr maskinen frutspr att du kommer lyfta din hand om en minut. Nr du vet det kan du ndra framtiden genom att inte lyfta din hand. Och det hjlper inte om den hade frutsptt att du inte kommer lyfta din hand, d hade du nd kunnat ndra det helt enkelt genom att lyfta din hand.

Man kan inte frutsp framtiden exakt (ondlighet), men det betyder inte att vrlden inte r deterministiskt.

Om man vet alla minsta bestndsdelars fungerar, och deras lokalisering s kan man frutsp framtiden, enligt determinismen, antar jag.

Om du ens ser i en sdan maskin, whatsoever, s r ven det determinerat, och om den maskinen skulle existera s skulle ven den sjlv vara en del i orsak och verkan samanbandet, vilket leder till att den pverkar dig att "inte" gra ngot. Allts r maskinen en pverkande faktor (samt att den ven r determinerad). Det kausala skedet, som gjorde s att maskinen blev verklighet, kommer sledes att gra att maskinen sjlv blir en faktor i det kausala orsak och verkan samanbandet.

Lite rrigt, hoppas ni fattade. Basicly att maskinen, nr den r byggd (determinerat att den r det) s kommer den att pverka dig (determinerat) att agera p ett annat stt (determinerat).

Ser inte problemet, ni tnker kanske lite konstigt ;O.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in