Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Du hittar p en egen sekvens av vad som ska hnda med din egen logik, och anser att den str ver vra andras. Du Bevisar hr att du r ett jvla troll som med tafatta frsk ska spela verlgsen och filosofisk fullkomlig. Du sger sjlv att i det Determinerade universumet var det redan bestmt att jag skulle resa tillbaka, men det gr inte att rkna ut det ven fast varenda bana fr vartenda partikel eller vg r absolut. Jag kommer aldrig ta dina inlgg p allvar s lnge du br p den dr attityden.
Ett determinerat universum r just determinerat ven om tiden inte r linjr. Jag har inget behov av att sopor som du inte tar det p allvar.
Citat:
Det r detta paradoxens grund kommer ifrn, och nu efter ni snurrat runt 14 varv och vridit p det som sagts frn brjan brjar det likna ntt.
Ok. Finns ingen paradox, jag skrev fel drfr jag la till edit. Du borde nog lsa p om betydelsen.
Citat:
Parallella universum, utanfr vra universums ramar... Ja man kan ta mnga steg t mnga olika hll fr att slippa ta i tu med meningen i frgan. Men nu sger du att om man frutsger sin framtid i ett Determinerat universum s skapas det en ny verklighet dr skillnaden tar rum?
Nej. Att apparaten befinner sig utanfr det determinerade universumet och att informationen inkommer i det determinerade universumet frn det andra d slumpen existerar i det universum apparaten befinner sig medan allt r frutbestmt i det deterministiska.
Determinismen strcker sig dock bara inom det egna universumets ramar, medan slumpen skulle kunna strcka sig utanfr.
Citat:
Det r ju faktiskt konstruktivt och en teori med ktt p benen. Men frgan r, r det verkligen troligt? Vrat universum kan vara Determinerat, det vet vi inte skert.... Gr d denna "paradox" att multiversum mste existera?
Inget frn den frsta jvla sidan har varit "troligt" det r ett tankeexperiment, till skillnad frn dig s frsker vissa i alla fall flja de logiska premisserna fr tankeexperimenten.
Den strsta svagheten i "parallelluniversum-pverkan" resonemanget r att slumpen i sdana fall strcker sig utanfr sitt universum emedan det frutbestmda inte kan strcka sig utanfr det determinerade universumet.
Min tanke r i det avseendet att effekter mycket vl kan strcka sig utanfr universumet men att det inte gr att kontrollera saker utanfr sitt eget universum, utanfr universumet r det inte determinerat s att sga men slumpen finns utanfr och skulle rimligtvis kunna inverka p det determinerade universumet.
Detta r i princip en "remake" av kritiken mot det kosmologiska gudsbeviset. Att en pverkande faktor finns utanfr universumet.