Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
jo.. men om vi bara ganska observera en begränsad del av reaktionskedjan kan vi ju inte med 100% säkerhet fastställa nästa steg, eller nästa reaktion..

tänk tex om en så liten beståndsdel, som vi inte bevakar då den är utanför ramarna, skulle falera, ehm försvinna tex.. skulle vi ju inte kunna föruse detta utan att observera det som påverkar denna lilla beståndsdel.. catch my drift?

således menar jag att utan att observera minsta lilla del i denna gigantiska reaktions kedja, kan man aldrig bli mer än 99,9% (,99999999999999999 ja ni fattar vinken) säkra.. elelr har jag fel?

Tycker du har fel. Det är ju determinerat att du ska få den tanken (nej, den var dålig).

Du bygger en maskin som gör att du kan se in i framtiden. Efter det bygger du en maskin som gör att du kan åka fram i tiden. Du åker in i framtiden och lämnar ett meddelande till dig själv, som du ska se i dåtiden. Du åker tillbaks innan du byggde manicken som möjliggör tidsåkandet. Om meddelandet inte finns där när du tittar in i klärvoajansmamma, betyder det att determinismen stämmer? Eller är det tvärtom? Eller är allt rabbel?
Citera
2007-09-01, 13:44
Medlem
Ett viktigt inlägg så att alla fattar bara:

I praktiken kan vi människor inte bygga en sådan maskin förstås men i teorin...
Citera
2007-09-01, 16:47
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Tycker du har fel. Det är ju determinerat att du ska få den tanken (nej, den var dålig).

Du bygger en maskin som gör att du kan se in i framtiden. Efter det bygger du en maskin som gör att du kan åka fram i tiden. Du åker in i framtiden och lämnar ett meddelande till dig själv, som du ska se i dåtiden. Du åker tillbaks innan du byggde manicken som möjliggör tidsåkandet. Om meddelandet inte finns där när du tittar in i klärvoajansmamma, betyder det att determinismen stämmer? Eller är det tvärtom? Eller är allt rabbel?

Pallade inte läsa noga då jag är på dåligt humör och trött.

Man kan inte åka bakåt i tiden, dock är framåt teoretiskt möjligt . (i alla fall i viss mån)
Citera
2007-09-01, 20:06
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Determinismen krockar med argumentet att om determinism är sant så kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan då se vad det är man själv gör och bestämma sig för att göra någonting annat. Vad händer då? Finns det att läsa om detta någonstans?

Om världen är determinerad och om en maskin kan se din framtid så kan du inte välja att göra något annat även om du vet precis vad som ska komma. Det är inget krångligt. Du komplicerar saken med att du å ena sidan antar att värden är deteministisk (maskinen kan ju programmeras att se in i framtiden) kontra att du blandar in fri vilja att vi kan välja olika saker. Är universum deterministiskt så är det just det och då kan du inte välja att göra något annat och du kan enbart följa en utstakad väg.
Citera
2007-09-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
vad man ser och inte ser är inte så viktigt för den här frågan. inte fri vilja heller.

hur vet ni att maskinen är teoretiskt möjlig? på vilka grunder kan ni argumentera för att de principer som råder i kosmos går att beskriva fullständigt med hjälp av nomologiskt strukturerade språkliga satser?

är inte våra språkliga naturlagar på sin höjd närmevärden? hur skulle den maskinen då kunna byggas?

jag argumenterar inte här för indeterminism, fri vilja eller utifrån epistemologiska funderingar. det är en rent vetenskapsteoretisk fråga: hur vet ni att en knippe kontrafaktiska påståenden (alltså språkliga satser) fullödigt beskriver NL i formeln NL & N / F, där NL = naturlagar, N = alla fakta om partiklars läge i kosmos i nuet, och F = alla fakta om partiklars läge i kosmos vid en framtida tidpunkt?

för mig är det obegripligt.

Jag tror att vad man ser i maskinen är viktigt. Jag tror också att den fria viljan är kärnpunkten i hela detta teoretiserande.

Jag tycker snarare att det är oviktigt att språket inte räcker till. Eller, självklart inte oviktigt, jag förstår precis vad du menar, men det här är på låtsas. Det är en tankeövning. Och om man tänker att universum består av materia och energi så borde man teoretiskt kunna kunna fastställa position, bana, hastighet, o.s.v. för varje atom. Alla atomer har en hastighet, position, riktning osv. ovsett vad vi använder för språk för att förstå eller forma regler kring detta. Eller?
Citera
2007-09-01, 21:22
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGyver82
Jag tror att vad man ser i maskinen är viktigt. Jag tror också att den fria viljan är kärnpunkten i hela detta teoretiserande.

Jag tycker snarare att det är oviktigt att språket inte räcker till. Eller, självklart inte oviktigt, jag förstår precis vad du menar, men det här är på låtsas. Det är en tankeövning. Och om man tänker att universum består av materia och energi så borde man teoretiskt kunna kunna fastställa position, bana, hastighet, o.s.v. för varje atom. Alla atomer har en hastighet, position, riktning osv. ovsett vad vi använder för språk för att förstå eller forma regler kring detta. Eller?

Men "position", "bana", "hastighet", "atom" är språkliga termer, inte ontologiska entiteter I SIG.
Citera
2007-09-01, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Pallade inte läsa noga då jag är på dåligt humör och trött.

Man kan inte åka bakåt i tiden, dock är framåt teoretiskt möjligt . (i alla fall i viss mån)

Varför kan man inte åka bakåt i tiden? Hade aldrig hört det förut, låter jävligt intressant. Det som fanns förut är ju redan determinerat, då åker man ju bara tillbaks till det. Eller krockar det för att det finns en version av dig i framtiden då, om nu det skulle bli så? Tycker det är intressant hur man kan ha fastställt att man inte kan åka bakåt i tiden, men framåt.

Oavsett så står det jag sade kvar. Vi får helt enkelt leva med att dåtidsresor är möjligt. Nu eftersom man gräver i sånt som är så högst teoretiskt i dagsläget.
Citera
2007-09-02, 19:57
Medlem
Reoshis avatar
Hade vi kunnat åka bakåt i tiden hade vi redan gjort det. Det kanske säger sig själv eller hur?
Citera
2007-09-02, 21:00
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Hade vi kunnat åka bakåt i tiden hade vi redan gjort det. Det kanske säger sig själv eller hur?

Varför det? _Om_ vår tid är linjär och vi hela tiden är i spetsen på linjen (längst fram) finns det ingen från framtiden som kan åka tillbaka i tiden eftersom framtiden inte har kommit till existens ännu.
Citera
2007-09-02, 21:08
Medlem
Reoshis avatar
Hade något från framtiden varit bakåt i tiden hade han ju redan varit det? Alltså om det handlar om bakåt i tiden för oss sett, en annan sak om jag åker 1sekund bakåt i tiden om 2sec, då kommer det inte vara dåtid för oss nu, och därför inte hänt än..

men för att någon ska kunnat varit bakåt i tiden har det redan hänt, även om personen reser från en framtid.. dåtid kan inte altereras >.<
Citera
2007-09-02, 21:18
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Hade något från framtiden varit bakåt i tiden hade han ju redan varit det? Alltså om det handlar om bakåt i tiden för oss sett, en annan sak om jag åker 1sekund bakåt i tiden om 2sec, då kommer det inte vara dåtid för oss nu, och därför inte hänt än..

men för att någon ska kunnat varit bakåt i tiden har det redan hänt, även om personen reser från en framtid.. dåtid kan inte altereras >.<

Det är vad du antar, att dåtid inte kan altereras. Eftersom vi inte vet om tidsresor har varit möjliga eller kommer att bli möjliga så kan vi heller inte veta om dåtiden kan ändras. Om den kan det får vi givetvis en helt ny värdsbild och vidare skulle nutiden ändras om man kunde ändra i dåtiden (förutsatt att det finns orsak och verkan som sätts i rullning genom vår tidsresa).
Citera
2007-09-03, 17:00
Medlem
uniteders avatar
Tiden är ju bara ett mätinstrument vi använder för att sätta in saker i ett kronologiskt sammanhang, och samma tidpunkt kommer aldrig att finnas mer än en gång. Det är således inte möjligt att ändra det som redan har hänt genom att åka tillbaks i tiden, men därmed inte sagt att tidsresor bakåt är omöjliga. En tidsresa bakåt skulle för personen i fråga bara innebära att denne upplever två tidpunkter i motsatt ordning mot vad vi är vana med, alltså att den senare tidpunkten upplevs först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in