Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
vad man ser och inte ser är inte så viktigt för den här frågan. inte fri vilja heller.
hur vet ni att maskinen är teoretiskt möjlig? på vilka grunder kan ni argumentera för att de principer som råder i kosmos går att beskriva fullständigt med hjälp av nomologiskt strukturerade språkliga satser?
är inte våra språkliga naturlagar på sin höjd närmevärden? hur skulle den maskinen då kunna byggas?
jag argumenterar inte här för indeterminism, fri vilja eller utifrån epistemologiska funderingar. det är en rent vetenskapsteoretisk fråga: hur vet ni att en knippe kontrafaktiska påståenden (alltså språkliga satser) fullödigt beskriver NL i formeln NL & N / F, där NL = naturlagar, N = alla fakta om partiklars läge i kosmos i nuet, och F = alla fakta om partiklars läge i kosmos vid en framtida tidpunkt?
för mig är det obegripligt.
Jag tror att vad man ser i maskinen är viktigt. Jag tror också att den fria viljan är kärnpunkten i hela detta teoretiserande.
Jag tycker snarare att det är oviktigt att språket inte räcker till. Eller, självklart inte oviktigt, jag förstår precis vad du menar, men det här är på låtsas. Det är en tankeövning. Och om man tänker att universum består av materia och energi så borde man
teoretiskt kunna kunna fastställa position, bana, hastighet, o.s.v. för varje atom. Alla atomer
har en hastighet, position, riktning osv. ovsett vad vi använder för språk för att förstå eller forma regler kring detta. Eller?