2012-02-22, 22:31
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Nej fr det var determinerat att du skulle uppfinna maskinen, frutsga framtiden och p den informationen basera ditt redan frutbestmda beslut. Du frsker flumma undan de logiska ramarna fr tankeexperimentet. Talar du om ett determinism s br du hlla dig till det, inte ngot mellanting mellan determinism och probabilism.

Tack s hemskt mycket fr att vi str p samma sida. Jag tycker inte att min egen argumentation med wessla kom ngonstans ver huvud taget. Tack fr hjlpen, jag hller med dig fullstndigt.
Citera
2012-02-23, 06:04
Medlem
Citat:
Nej fr det var determinerat att du skulle uppfinna maskinen, frutsga framtiden och p den informationen basera ditt redan frutbestmda beslut. Du frsker flumma undan de logiska ramarna fr tankeexperimentet. Talar du om ett determinism s br du hlla dig till det, inte ngot mellanting mellan determinism och probabilism.

Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Tack s hemskt mycket fr att vi str p samma sida. Jag tycker inte att min egen argumentation med wessla kom ngonstans ver huvud taget. Tack fr hjlpen, jag hller med dig fullstndigt.

Jag frstr eran stllning till det hr, men eran slutledning till det hr r lite fr abrupt. Visst det r Determinerat och allting i detta Determinerade universum r en del av Determineringen... Men om vi jmfr det med en annan paradox...

Vi sger att vi bor i ett universum dr man kan resa tillbaka i tiden, p vilket stt man gr detta spelar ingen roll, det kanske r genom mashl, kanske genom att flytta sig i tidsrymden eller ngon annan metod.. S d ser jag till att ka tillbaka i tiden och dda mig sjlv innan jag reser i tiden.

Vem ddade mig?

Liknande paradox uppstr i mitt Determinerade universum. Nu r det s att det Determinerade universumet hade vart okej om inte vi fanns dr, men vi r nnting som inte bara har "krockats" ihop. Vi frsker ndra vra den hela tiden, vi har en frmga att ifrgastta det vi ser, jag har d aldrig sttt p nnting som jag frskt ndra p men som inte alls gtt(handlar inte om fri vilja). S hittar vi en metod i vrat determinerade universum att se framtiden, s kommer vi se den, men vi kan inte gra ntt t det.

Vad betyder detta? Jag vill inte ha retorik fr att svara p den hr frgan. Det gr att med logiska resonemang hitta frmodligen flera frlopp som kan utspela sig nr detta hnder. Ett frlopp r att nda tills detta Determinerade universum kommer till den punkten att denna maskinen skapas och brjas anvnda s fastnar hela systemet i en loop. Framtiden ndras hela tiden, och detta pga en endaste agent i systemet.

Eller s som ni pstr, skulle vi se oss i framtiden, men eftersom att allting r en del av Determineringen s r det precis det vi ska se, hur kan det va s? Varfr skulle vi se nnting som fr oss att gra annorlunda? Vad skulle vi se?
Citera
2012-02-23, 08:30
Medlem
nnu en gng.... ert antagande att ett deterministiskt universum gr det mjligt fr en person att frutsga sin egen framtid r felaktigt! Drfr varken paradox, felaktigt maskin eller tvng att utfra grningar.

https://www.flashback.org/sp35759004
Citera
2012-02-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockmaskin
nnu en gng.... ert antagande att ett deterministiskt universum gr det mjligt fr en person att frutsga sin egen framtid r felaktigt! Drfr varken paradox, felaktigt maskin eller tvng att utfra grningar.

https://www.flashback.org/sp35759004

Citat:
Tycker hela "paradoxen" faller p att det r ett objekt inuti det deterministiska systemet som skall gra frutsgelsen.

Lt oss sga att jag vill simulera vad som hnder i vrt universum. Fr att utfra detta krvs rimligtvis en simulering som innehller all information om vrt universum. Notera att denna modell faktiskt fysiskt samtidigt skall existera i samma universum vars information den innehller, inklusive sig sjlv.

Sjlva existensen av en sdan frutsgelse r fr mig en paradox.

Detta kanske har nmnts eller r det bara jag som ser det som ett problem?

S mjligheten av att kunna lsa projektilers absoluta banor r en paradox?
Citera
2012-02-23, 10:04
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Alla partiklars banor som du lser av innefattar dina egna atomers banor. Om det r en korrekt framtidsutsgelse s kommer maskinen veta att du kommer att ha en rd trja p dig imorgon. Du ser denna framtidsvision och bestmmer dig fr att ta p dig en vit trja. P morgonen fungerar inte lyset - det r kolsvart i rummet - du strcker dig efter din vita trja som din fru tvttat t dig och lagt p stolen. Du tar p dig den, och gr ut ur rummet, in i vardagsrummet och tittar p dig sjlv i spegeln. Du ser d att du har den vita trjan p dig, men att den blivit frgad rd i tvtten.
Det hr r ett mjligt scenario i en deterministisk vrld. Du kommer aldrig kunna lura utrkningen d den rknar lngre n till gonblicket innan du bestmmer dig fr att ha en vit trja fr att stra utrkningen.
Utrkningen som maskinen gr ser att du hade tnkt att ha en rd trja p dig, att du ndrar dig till vit, att frun rkar slnga med ngra rda fotbollsstrumpor tillsammans med den vita trjan, och att du rkar f p dig trjan innan du inser att du har en rd trja p dig.
Maskinen rknar allts p allt som hnder enda fram till den stunden kommer dr du vill "bevisa" att du kan tnka annorlunda och ndra p framtiden. Den tar med allt det dr i berkningen.
Citera
2012-02-23, 11:04
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Jag frstr eran stllning till det hr, men eran slutledning till det hr r lite fr abrupt. Visst det r Determinerat och allting i detta Determinerade universum r en del av Determineringen... Men om vi jmfr det med en annan paradox...

Vi sger att vi bor i ett universum dr man kan resa tillbaka i tiden, p vilket stt man gr detta spelar ingen roll, det kanske r genom mashl, kanske genom att flytta sig i tidsrymden eller ngon annan metod.. S d ser jag till att ka tillbaka i tiden och dda mig sjlv innan jag reser i tiden.

Vem ddade mig?

Liknande paradox uppstr i mitt Determinerade universum. Nu r det s att det Determinerade universumet hade vart okej om inte vi fanns dr, men vi r nnting som inte bara har "krockats" ihop. Vi frsker ndra vra den hela tiden, vi har en frmga att ifrgastta det vi ser, jag har d aldrig sttt p nnting som jag frskt ndra p men som inte alls gtt(handlar inte om fri vilja). S hittar vi en metod i vrat determinerade universum att se framtiden, s kommer vi se den, men vi kan inte gra ntt t det.

Vad betyder detta? Jag vill inte ha retorik fr att svara p den hr frgan. Det gr att med logiska resonemang hitta frmodligen flera frlopp som kan utspela sig nr detta hnder. Ett frlopp r att nda tills detta Determinerade universum kommer till den punkten att denna maskinen skapas och brjas anvnda s fastnar hela systemet i en loop. Framtiden ndras hela tiden, och detta pga en endaste agent i systemet.

Eller s som ni pstr, skulle vi se oss i framtiden, men eftersom att allting r en del av Determineringen s r det precis det vi ska se, hur kan det va s? Varfr skulle vi se nnting som fr oss att gra annorlunda? Vad skulle vi se?

Du blev allts inte njd eftersom att du tycker det r roligt att sitta och "flumma". Egentligen vill du bara dravla, fr det frsta frutstter ditt tankeexperiment att tiden inte r linjr, att tidigare "jag" fortstter att existera ven efter att man tervnt till dtiden.

Svaret p ditt lilla "flum" r:
1. Det var du sjlv som ddade ditt tidigare jag, du kan inte fortstta existera d du ddat ditt egna frflutna (du br allts sluta existera vid det gonblick ditt frflutna "jag" avlider).

2. Det var determinerat att du skulle ka tillbaka och dda dig sjlv. Ditt frflutna "jag" dr och ditt senare jag upphr att existera. Universums gng fortstter utan dig, ingen "loop" alls.

Njd eller ska du hitta p ngot mer?
Citera
2012-02-23, 11:35
Medlem
Citat:

Nej, detta r inte vad jag menar.

Mjligheten fr ett objekt att frutsga sin egen "bana" r inte mjligt.
Citera
2012-02-24, 03:48
Medlem
Jag bara hoppar in, mnga verkar missfrst sina egna frutsttningar:

1. Determinism r sant
2. En maskin byggs fr att visa framtiden korrekt

Om detta r frutsttningarna s kan du aldrig bryta mot det som visas, eftersom d hade frutsttningarna varit falska. Du kan inte avst frn att rcka upp handen, nr du ser att det hnde vid den tidpunkten - det r ett felargument att pst ngot sdant.

Slutsats: Om du ser dig rcka upp handen med givna frutsttningar, s kommer detta att ske.
Citera
2012-02-24, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJ
Jag bara hoppar in, mnga verkar missfrst sina egna frutsttningar:

1. Determinism r sant
2. En maskin byggs fr att visa framtiden korrekt

Om detta r frutsttningarna s kan du aldrig bryta mot det som visas, eftersom d hade frutsttningarna varit falska. Du kan inte avst frn att rcka upp handen, nr du ser att det hnde vid den tidpunkten - det r ett felargument att pst ngot sdant.

Slutsats: Om du ser dig rcka upp handen med givna frutsttningar, s kommer detta att ske.

Du har rtt i att problemet ligger i dom givna frutsttningarna och frstelse. Dremot tror jag det r du (om du lst mina inlgg) som missfrsttt problemet, som ligger i frgestllningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig_gubbe
Determinismen krockar med argumentet att om determinism r sant s kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan d se vad det r man sjlv gr och bestmma sig fr att gra ngonting annat. Vad hnder d? Finns det att lsa om detta ngonstans?

Detta r ett inkorrekt antagande/pstende. Det finns ingen krock med determinismen och argumentet d existensen av en sdan maskin r omjlig ven i en deterministisk vrld.
Allts har varken din eller ngon annans "frklaring" ngot vrde, d maskinen inte kan existera till att brja med.

Det r som att diskutera egenskaperna hos en kvadratisk triangel utan hrn...
Senast redigerad av klockmaskin 2012-02-24 kl. 07:42.
Citera
2012-02-24, 08:39
Medlem
Citat:
Du blev allts inte njd eftersom att du tycker det r roligt att sitta och "flumma". Egentligen vill du bara dravla, fr det frsta frutstter ditt tankeexperiment att tiden inte r linjr, att tidigare "jag" fortstter att existera ven efter att man tervnt till dtiden.

Vad har detta med att bli njd att gra? Det finns otaliga dokument frn filosofer som pvisar att vi skulle kunna se vran framtid men inte kunna ndra den ifall vrlden var Determinerad. Jag gillar att diskutera detta s lt mig utan omogna gliringar.

Citat:
Svaret p ditt lilla "flum" r:
1. Det var du sjlv som ddade ditt tidigare jag, du kan inte fortstta existera d du ddat ditt egna frflutna (du br allts sluta existera vid det gonblick ditt frflutna "jag" avlider).

S du menar att jag upphr att existera? Inte snarare att det r omjligt att resa i tiden?

Citat:
2. Det var determinerat att du skulle ka tillbaka och dda dig sjlv. Ditt frflutna "jag" dr och ditt senare jag upphr att existera. Universums gng fortstter utan dig, ingen "loop" alls.
Detta svarar inte heller p nnting, du r inte ens konstruktiv, bara ett troll.

Citat:
Njd eller ska du hitta p ngot mer?

...
Citera
2012-02-24, 08:41
Medlem
Citat:
Nej, detta r inte vad jag menar.

Mjligheten fr ett objekt att frutsga sin egen "bana" r inte mjligt.

Varfr ska ett objekt kunna frutsga andras banor men inte sin egen? D blir det ju s att s lnge man rknar ut framtiden fr en agent som inte fr veta det, kan man ndra utgngen fr. Inte annars?
Citera
2012-02-24, 19:02
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Vad har detta med att bli njd att gra? Det finns otaliga dokument frn filosofer som pvisar att vi skulle kunna se vran framtid men inte kunna ndra den ifall vrlden var Determinerad. Jag gillar att diskutera detta s lt mig utan omogna gliringar.

De filosoferna fljer de logiska premisserna.

Citat:
S du menar att jag upphr att existera? Inte snarare att det r omjligt att resa i tiden?

Det r ett tankeexperiment dr vi frutstter att tiden inte r linjr vilket gr att du kan resa tillbaka i tiden. Om du dr i det frflutna s innebr det att du inte hade ngon framtid, ditt framtida jag har allts bara funnits till den punkt dr ditt frflutna jag dr.

Citat:
Detta svarar inte heller p nnting, du r inte ens konstruktiv, bara ett troll.
...

Om konstruktiv fr dig innebr att inte ge ett rakt svar utan att "flumma" s r jag inte konstruktiv.

Citat:

I och med att ditt frflutna dr kan inte ditt framtida jag fortstta att existera men eftersom tiden inte r linjr har ditt framtida jag existerat till dess att ditt frflutna jag dr. I ett deterministiskt universum var det frutbestmt att du skulle f mjligheten att ka tillbaka i tiden och dda dig sjlv. Ditt frflutna dr och ditt framtida jag upphr att existera. Ingen "loop" utan enbart ytterligare en frutbestmd hndelse. Det r du som r en idiot som kallar andra fr troll fr att de ger konkreta svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in