Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Nej fr det var determinerat att du skulle uppfinna maskinen, frutsga framtiden och p den informationen basera ditt redan frutbestmda beslut. Du frsker flumma undan de logiska ramarna fr tankeexperimentet. Talar du om ett determinism s br du hlla dig till det, inte ngot mellanting mellan determinism och probabilism.
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Tack s hemskt mycket fr att vi str p samma sida. Jag tycker inte att min egen argumentation med wessla kom ngonstans ver huvud taget. Tack fr hjlpen, jag hller med dig fullstndigt.
Jag frstr eran stllning till det hr, men eran slutledning till det hr r lite fr abrupt. Visst det r Determinerat och allting i detta Determinerade universum r en del av Determineringen... Men om vi jmfr det med en annan paradox...
Vi sger att vi bor i ett universum dr man kan resa tillbaka i tiden, p vilket stt man gr detta spelar ingen roll, det kanske r genom mashl, kanske genom att flytta sig i tidsrymden eller ngon annan metod.. S d ser jag till att ka tillbaka i tiden och dda mig sjlv innan jag reser i tiden.
Vem ddade mig?
Liknande paradox uppstr i mitt Determinerade universum. Nu r det s att det Determinerade universumet hade vart okej om inte vi fanns dr, men vi r nnting som inte bara har "krockats" ihop. Vi frsker ndra vra den hela tiden, vi har en frmga att ifrgastta det vi ser, jag har d aldrig sttt p nnting som jag frskt ndra p men som inte alls gtt(handlar inte om fri vilja). S hittar vi en metod i vrat determinerade universum att se framtiden, s kommer vi se den, men vi kan inte gra ntt t det.
Vad betyder detta? Jag vill inte ha retorik fr att svara p den hr frgan. Det gr att med logiska resonemang hitta frmodligen flera frlopp som kan utspela sig nr detta hnder. Ett frlopp r att nda tills detta Determinerade universum kommer till den punkten att denna maskinen skapas och brjas anvnda s fastnar hela systemet i en loop. Framtiden ndras hela tiden, och detta pga en endaste agent i systemet.
Eller s som ni pstr, skulle vi se oss i framtiden, men eftersom att allting r en del av Determineringen s r det precis det vi ska se, hur kan det va s? Varfr skulle vi se nnting som fr oss att gra annorlunda? Vad skulle vi se?