Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Fr att vara helt rlig frstr jag inte riktigt slutet av din frsta mening: "att inte kunna pverka sin framtid fast man vet om den r paradoxalt." I ett deterministiskt system ssom det vi utgr ifrn kan ju ingen pverka sin framtid (vare sig de vet om den eller inte). Jag ser inte hur detta skulle utgra en paradox eller annan motsgelse. Du verkar hvda att kunskap om ens framtid automatiskt leder till att man kan pverka sin framtid och att det r hri paradoxen skulle ligga. Det r just detta jag inte frstr: var god att motivera varfr kunskap om ens framtid automatiskt ger en frmgan att ndra den. Detta r inte p ngot stt sjlvklart fr mig (inte minst nr vi pratar om ett deterministiskt universum!)
Du sger ocks: "om en agent som inte r bunden till experimentet berttar fr mig vad han tror att jag ska gra kl 15:45 s kan jag vlja sjlv, men om maskinen visar vad jag ska gra 15:45 blir jag lst." vilket jag inte riktigt frstr heller.
Om vrlden r deterministisk r du ju lst hur som helst, vare sig du vet om det eller inte. terigen verkar du bygga p idn att kunskap om din framtid p ngot fr mig obegripligt stt pverkar din frmga att ndra framtiden.
Var drfr god att frklara detta: Varfr anser du att kunskap om ens framtid skulle ndra ens frmga att pverka framtiden? Ett deterministiskt universum r frutbestmt, allts har du ingen frmga att pverka framtiden, vare sig du har kunskap om denna framtid eller ej. Denna mening stter enligt mig punkt fr diskussionen och tar bort alla paradoxer men om du fortfarande inte hller med fortstter jag grna diskussionen.
Ett Determinerat universum r frutbestmt, precis. Frgan r om det r mjligt att det r s. Vi som medvetna varelser tror oss tminstone gra aktiva val hela tiden. Nr vi fr veta en sak kan vi gra som vi knner, det r det som definerar vilja. Vi knner att vi vill gra det och d gr vi det, om den r fri eller inte spelar ingen roll.
Ett Determinerat universum fungerar som ett biljardbord, dr varje stt p varje kula r redan fixerad och berkningsbar. Skillnaden frn ett vanligt biljardbord r att det inte finns nn kslagare, utan alla kulor har studsat omkring fr alltid. Ingenting bland dom hr kulorna kan pverka utfallet av nsta stt utan det r Determinerat och ofrnderligt.
Jag vet precis hur ett Determinerat universum fungerar, det behvs inte upprepas gng p gng. Jag tycker du duckar problemet genom att bara kra retoriska formuleringar, och det svarar nd inte p problemet.
Vi r en del av detta system, men vi r inte en sten, vi r inte en partikel utan frmga att anpassa oss och att ifrgastta. Om vi p ntt stt ovbserverar alla partiklar som har med min existens att gra borde jag kunna se vad jag ska gra om tv minuter. Jag skiter fullstndigt i retoriken som sger att "vi r integrerade i systemet s ven vi r bundna". Jag hade kunnat svlja det om det var bevisat att vrat universum r Determinerat, men det r inte det. Jag tror inte universum r det och jag tror inte att det r mjligt att det kan vara det och skapa oss.
Jag tror att vi kan rkna ut framtiden med viss felmarginal, jag tror att det existerar oskerhetsprinciper i dom minsta systemen i mikro-kosmos. Determinerat universum r en teoretisk modell dr allting inte r fullt fungerbart, att vi ska kunna se vran framtid och inte kunna ndra den r nnting som man inte kan svara p med enkel retorik.