2012-02-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Inte enligt Heisenbergs oskerhetsprincip (se sidan 15 i pdf-filen) genom att studera objektet pverkar du det. Och innan ngon kallar Heisenberg fr sopa br den titta p sidan 16.

Man mste skilja p verkligheten och tankeexperimentet. Det finns inte fasta belgg fr att universum r deterministiskt men i ett tankeexperiment dr man antar att universum r det mste man naturligtvis flja de logiska premisser som tankeexperimentet stter upp.

Sedan kan man naturligtvis hvda att hela vra liv och resten av universum r determinerat, i nulget r det dock ett vrdepstende, liksom motsatsen.

Men nu pratar pratar vi om Determinismens paradox, och jag pratar uti frn det, inte ifrn vad jag sjlv str p fr vrdegrund.

Sen skrev jag tydlilgt att om universum ndras pga min obsevering s r det inte determinerat. Inte om vrlden r Determinerad eller inte.
Senast redigerad av wessla 2012-02-19 kl. 23:39.
Citera
2012-02-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Ok. I s fall frstr jag nog inte riktigt vad du vill ha sagt.

Vi pratar om Determinismens paradox hr. Jag sger att vi kan observera alla partiklar som riktade projektiler.. Det r det som r hela grejen med Determinismen. Men om jag kan se mig sjlv i framtiden borde jag kunna ndra mig, och d r det inte lngre Determinerat, utan snarare indeterminerat.
Citera
2012-02-20, 18:35
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Vi vet att man inte kan bryta en Deterministisk framtid, det har nog ingen argumenterat emot, och det r drfr det anses vara en paradox, jag frstr inte hur du kan vrida p det s hr nr ingen har sagt att den har frihet i systemet.

Det r en paradox fr att i ett Deterministiskt system beter sig alla partiklar som projektiler, det finns inte plats fr bakomliggande Dimensioner som kan ha inflytande, d dom inte gr att kalkylera s gr inte det Deterministiska systemet att bekrfta.

Det r en paradox i det Deterministiska systemet att du inte kan avlsa PROJEKTILERS ABSOLUTA banor. Fr det r precis det dom r, absoluta. Du sger nu att det r helt okej nd, du kan se vad som kommer att hnda men du kan inte ndra dom, detta r ett antagande, och ven ett divisions felslut. Du stter fogar utan grunder, det finns inte ett enda argument som bekrftar att s kan vara fallet i ditt resonemang.

Du gr s hr: Determinismen r absolut, du kan se din framtid, men du kan inte ndra den, eftersom att du och maskinen r i ett Deterministisk system.

Det r en paradox, eller s r det helt enkelt s att verkligheten anpassas till mnniskor, d vi fr olika resultat med berkningarna beroende p om agenten fr nys om resultatet eller inte.

Nu tror jag att du missfrstod lite. Jag sger inte att det r mjligt att frutse framtiden; det r ngonting jag tror r fullstndigt omjligt. I mitt inlgg utgr jag ifrn detta, eftersom det r det trden handlar om. Jag frsker inte alls p ngot stt argumentera fr att vi kan se in i framtiden, men detta antagande var en del i den ursprungliga frgan. Det kanske r bra att pminna sig om mnet vi diskuterar:

Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Determinismen krockar med argumentet att om determinism r sant s kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan d se vad det r man sjlv gr och bestmma sig fr att gra ngonting annat. Vad hnder d? Finns det att lsa om detta ngonstans?

Enligt mig r det omjligt att se in i framtiden och pongen med mitt inlgg var inte att hitta belgg fr att detta r mjligt. Pongen med inlgget var att visa varfr TS inte skapar en paradox och fr att gra det var jag tvungen att anta samma saker som TS antog i det urpsrungliga inlgget. Om jag utgick ifrn ngonting annat skulle jag inte kunna svara p frgan.
Citera
2012-02-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Nu tror jag att du missfrstod lite. Jag sger inte att det r mjligt att frutse framtiden; det r ngonting jag tror r fullstndigt omjligt. I mitt inlgg utgr jag ifrn detta, eftersom det r det trden handlar om. Jag frsker inte alls p ngot stt argumentera fr att vi kan se in i framtiden, men detta antagande var en del i den ursprungliga frgan. Det kanske r bra att pminna sig om mnet vi diskuterar:

Citat:
Fr att sammanfatta: fr att vlja att inte lyda framtidsmaskinen mste du ha ngon sorts frihet att fatta egna beslut, ngonting som inte existerar i den deterministiska vrld du utgr ifrn. Dina antaganden (jag har en frihet att vlja att inte lyda) motsgs av din premiss (lt oss anta att vrlden r deterministisk).

Determinismen r inte paradoxal, det r dremot ditt argument.

Det var detta jag syftade p och menar att det r en paradox, att inte kunna pverka sin framtid fast man vet om den r paradoxalt. Fr att om en agent som inte r bunden till experimentet berttar fr mig vad han tror att jag ska gra kl 15:45 s kan jag vlja sjlv, men om maskinen visar vad jag ska gra 15:45 blir jag lst. Detta r ett hl i Determinismen, och ingen har nnu kunnat tcka det med en logisk-ish frklaring.

Jag tror helt klart att allting i makro-kosmos r Kausalt, men det r inte samma sak som Determinerat. Kausaliteten accepterar Kompatiblism och chans.

Frvrigt kan vi skert frutsp framtiden med en vldigt liten felmarginal, men nr vi kommer till medvetenhet s kommer det spra ur, jag r vertygad om att en ingrediens i medvetenhet inte r bunden till kausaliteten.
Senast redigerad av wessla 2012-02-20 kl. 20:37.
Citera
2012-02-21, 21:31
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Det var detta jag syftade p och menar att det r en paradox, att inte kunna pverka sin framtid fast man vet om den r paradoxalt. Fr att om en agent som inte r bunden till experimentet berttar fr mig vad han tror att jag ska gra kl 15:45 s kan jag vlja sjlv, men om maskinen visar vad jag ska gra 15:45 blir jag lst. Detta r ett hl i Determinismen, och ingen har nnu kunnat tcka det med en logisk-ish frklaring.

Jag tror helt klart att allting i makro-kosmos r Kausalt, men det r inte samma sak som Determinerat. Kausaliteten accepterar Kompatiblism och chans.

Frvrigt kan vi skert frutsp framtiden med en vldigt liten felmarginal, men nr vi kommer till medvetenhet s kommer det spra ur, jag r vertygad om att en ingrediens i medvetenhet inte r bunden till kausaliteten.

Fr att vara helt rlig frstr jag inte riktigt slutet av din frsta mening: "att inte kunna pverka sin framtid fast man vet om den r paradoxalt." I ett deterministiskt system ssom det vi utgr ifrn kan ju ingen pverka sin framtid (vare sig de vet om den eller inte). Jag ser inte hur detta skulle utgra en paradox eller annan motsgelse. Du verkar hvda att kunskap om ens framtid automatiskt leder till att man kan pverka sin framtid och att det r hri paradoxen skulle ligga. Det r just detta jag inte frstr: var god att motivera varfr kunskap om ens framtid automatiskt ger en frmgan att ndra den. Detta r inte p ngot stt sjlvklart fr mig (inte minst nr vi pratar om ett deterministiskt universum!)

Du sger ocks: "om en agent som inte r bunden till experimentet berttar fr mig vad han tror att jag ska gra kl 15:45 s kan jag vlja sjlv, men om maskinen visar vad jag ska gra 15:45 blir jag lst." vilket jag inte riktigt frstr heller.

Om vrlden r deterministisk r du ju lst hur som helst, vare sig du vet om det eller inte. terigen verkar du bygga p idn att kunskap om din framtid p ngot fr mig obegripligt stt pverkar din frmga att ndra framtiden.

Var drfr god att frklara detta: Varfr anser du att kunskap om ens framtid skulle ndra ens frmga att pverka framtiden? Ett deterministiskt universum r frutbestmt, allts har du ingen frmga att pverka framtiden, vare sig du har kunskap om denna framtid eller ej. Denna mening stter enligt mig punkt fr diskussionen och tar bort alla paradoxer men om du fortfarande inte hller med fortstter jag grna diskussionen.
Citera
2012-02-21, 22:16
Medlem
Citat:
Fr att vara helt rlig frstr jag inte riktigt slutet av din frsta mening: "att inte kunna pverka sin framtid fast man vet om den r paradoxalt." I ett deterministiskt system ssom det vi utgr ifrn kan ju ingen pverka sin framtid (vare sig de vet om den eller inte). Jag ser inte hur detta skulle utgra en paradox eller annan motsgelse. Du verkar hvda att kunskap om ens framtid automatiskt leder till att man kan pverka sin framtid och att det r hri paradoxen skulle ligga. Det r just detta jag inte frstr: var god att motivera varfr kunskap om ens framtid automatiskt ger en frmgan att ndra den. Detta r inte p ngot stt sjlvklart fr mig (inte minst nr vi pratar om ett deterministiskt universum!)

Du sger ocks: "om en agent som inte r bunden till experimentet berttar fr mig vad han tror att jag ska gra kl 15:45 s kan jag vlja sjlv, men om maskinen visar vad jag ska gra 15:45 blir jag lst." vilket jag inte riktigt frstr heller.

Om vrlden r deterministisk r du ju lst hur som helst, vare sig du vet om det eller inte. terigen verkar du bygga p idn att kunskap om din framtid p ngot fr mig obegripligt stt pverkar din frmga att ndra framtiden.

Var drfr god att frklara detta: Varfr anser du att kunskap om ens framtid skulle ndra ens frmga att pverka framtiden? Ett deterministiskt universum r frutbestmt, allts har du ingen frmga att pverka framtiden, vare sig du har kunskap om denna framtid eller ej. Denna mening stter enligt mig punkt fr diskussionen och tar bort alla paradoxer men om du fortfarande inte hller med fortstter jag grna diskussionen.

Ett Determinerat universum r frutbestmt, precis. Frgan r om det r mjligt att det r s. Vi som medvetna varelser tror oss tminstone gra aktiva val hela tiden. Nr vi fr veta en sak kan vi gra som vi knner, det r det som definerar vilja. Vi knner att vi vill gra det och d gr vi det, om den r fri eller inte spelar ingen roll.

Ett Determinerat universum fungerar som ett biljardbord, dr varje stt p varje kula r redan fixerad och berkningsbar. Skillnaden frn ett vanligt biljardbord r att det inte finns nn kslagare, utan alla kulor har studsat omkring fr alltid. Ingenting bland dom hr kulorna kan pverka utfallet av nsta stt utan det r Determinerat och ofrnderligt.

Jag vet precis hur ett Determinerat universum fungerar, det behvs inte upprepas gng p gng. Jag tycker du duckar problemet genom att bara kra retoriska formuleringar, och det svarar nd inte p problemet.

Vi r en del av detta system, men vi r inte en sten, vi r inte en partikel utan frmga att anpassa oss och att ifrgastta. Om vi p ntt stt ovbserverar alla partiklar som har med min existens att gra borde jag kunna se vad jag ska gra om tv minuter. Jag skiter fullstndigt i retoriken som sger att "vi r integrerade i systemet s ven vi r bundna". Jag hade kunnat svlja det om det var bevisat att vrat universum r Determinerat, men det r inte det. Jag tror inte universum r det och jag tror inte att det r mjligt att det kan vara det och skapa oss.

Jag tror att vi kan rkna ut framtiden med viss felmarginal, jag tror att det existerar oskerhetsprinciper i dom minsta systemen i mikro-kosmos. Determinerat universum r en teoretisk modell dr allting inte r fullt fungerbart, att vi ska kunna se vran framtid och inte kunna ndra den r nnting som man inte kan svara p med enkel retorik.
Citera
2012-02-21, 22:36
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Men nu pratar pratar vi om Determinismens paradox, och jag pratar uti frn det, inte ifrn vad jag sjlv str p fr vrdegrund.

Sen skrev jag tydlilgt att om universum ndras pga min obsevering s r det inte determinerat. Inte om vrlden r Determinerad eller inte.

Jo, men i verkliga vrlden s innebr Heisenbergs oskerhetsprincip att vrlden inte r determinerad ens p partikelniv. Resonemang om verkliga vrlden hamnar p ett filosofiskt plan.

I ditt tankeexperiment kommenterar jag att du inte fljt de logiska premisserna. Drav skapar du en paradox, fljer du logiken s kan det inte uppst en paradox.

Ha en bra kvll
Citera
2012-02-21, 23:42
Medlem
Citat:
Jo, men i verkliga vrlden s innebr Heisenbergs oskerhetsprincip att vrlden inte r determinerad ens p partikelniv. Resonemang om verkliga vrlden hamnar p ett filosofiskt plan.

I ditt tankeexperiment kommenterar jag att du inte fljt de logiska premisserna. Drav skapar du en paradox, fljer du logiken s kan det inte uppst en paradox.

Ha en bra kvll

Jag knner mycket vl till oskerhetsprinciperna, men som sagt heter trden Determinismens paradox s det vore dumt av mig att diskutera ntt annat.

Vad r det fr logiska premisser jag inte fljer menar du?
Citera
2012-02-22, 07:54
Medlem
Citat:
Jag knner mycket vl till oskerhetsprinciperna, men som sagt heter trden Determinismens paradox s det vore dumt av mig att diskutera ntt annat.

Vad r det fr logiska premisser jag inte fljer menar du?

1. I ett determinerat universum r allt just determinerat.
2. I ett determinerat universum finns ingen fri vilja, eller mjlighet att avvika frn det frutbestmda.

I ett determinerat universum finns ingen paradox vilken maskin du n har, fr i sdana fall var det determinerat att du skulle anvnda maskinen och om du skulle avvika frn det maskinen visar upp s var det determinerat att du skulle avvika och maskinen visa den alternativa hndelsen. Maskinen visar "fel" och du agerar i enlighet med det redan frutbestmda.
Citera
2012-02-22, 12:16
Medlem
Citat:
1. I ett determinerat universum r allt just determinerat.
2. I ett determinerat universum finns ingen fri vilja, eller mjlighet att avvika frn det frutbestmda.

I ett determinerat universum finns ingen paradox vilken maskin du n har, fr i sdana fall var det determinerat att du skulle anvnda maskinen och om du skulle avvika frn det maskinen visar upp s var det determinerat att du skulle avvika och maskinen visa den alternativa hndelsen. Maskinen visar "fel" och du agerar i enlighet med det redan frutbestmda.

Men nej s r det inte alls det. Jag observerar med mina gon, jag tittar p alla partiklar utan mellanhnder. Och eftersom att alla partiklar har frutbestmda banor kan jag rkna ut deras framtid med 100% skerhet, nr jag sen ser min framtid s r jag fast i den med tvng, mot min vilja d jag kommer vilja ndra den nr jag ser den.
Citera
2012-02-22, 14:36
Medlem
Citat:
Men nej s r det inte alls det. Jag observerar med mina gon, jag tittar p alla partiklar utan mellanhnder. Och eftersom att alla partiklar har frutbestmda banor kan jag rkna ut deras framtid med 100% skerhet, nr jag sen ser min framtid s r jag fast i den med tvng, mot min vilja d jag kommer vilja ndra den nr jag ser den.

Nej fr det var determinerat att du skulle uppfinna maskinen, frutsga framtiden och p den informationen basera ditt redan frutbestmda beslut. Du frsker flumma undan de logiska ramarna fr tankeexperimentet. Talar du om ett determinism s br du hlla dig till det, inte ngot mellanting mellan determinism och probabilism.
Citera
2012-02-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Determinismen krockar med argumentet att om determinism r sant s kan man i teorin bygga en slags maskin som ser in i framtiden. Man kan d se vad det r man sjlv gr och bestmma sig fr att gra ngonting annat. Vad hnder d? Finns det att lsa om detta ngonstans?

Bra frgestllning. Det skulle behva vara en jvligt advancerad maskin men jag frstr svrigheten. Jag skulle ocks vilja lsa om det ngonstans.

Min frsta tanke r att maskinen hela tiden skulle visa olika resultat. "Framtiden" skulle visas annorlunda hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in