2012-02-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Men detta vet vi ju inte, bde Schrdinger och Bohr har ju lagt fram teorier och ider runt detta, och menar p att det r fullt mjligt att detta r fallet, ven att det gett upphov till mutationerna..

Jag frstr ocks att dekoherens r ett problem hr, men jag har svrt att se makrokosmos gra allt detta sjlv, om inte annat s r hjrnans komplexitet ett resultat av kvantumkoherens... Jag vet inte lr vl lsa mer i mnet.
Kom ihg att Schrdinger och Bohr verkade i kvantmekanikens ungdom (de var ju med och skapade mnet), och dekoherens r ett betydligt nyare begrepp (frn 70-talet skulle jag tro). Du har sklart rtt i att vi inte vet med skerhet, men dekoherens r otroligt svrt att undvika, och Max Tegmark har berknat att dekoherenstiden i hjrnan typiskt r kortare n cirka 10^-13 s, hr r artikeln, vilket r p tok fr kort fr att pverka vra tankeprocesser. S jag tycker det hela r ganska s klart. Sen frstr jag inte varfr inte klassiska system (makrokosmos om du s vill) inte skulle kunna "gra allt detta sjlv", det r inte precis som att kvantmekanik automatiskt kar komplexiteten eller adderar andra magiska komponenter till det hela.
Citera
2012-02-18, 13:38
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Detta har frhoppningsvis redan skrivits i denna trd, men jag skriver det i alla fall:
Din hypotes r att om man ser in i framtiden kan man sedan vlja att inte lyda och drfr bryta determinismen. Jag mste pminna dig om att ett deterministiskt system r just det, deterministiskt. Faktum r att du kan inte vlja att inte lyda; det finns bokstavligen inte en enda, ens teoretisk, mjlighet fr dig att vlja annorlunda n vad denna framtismaskin visar dig. Hur mycket du n koncentrerar dig, hur mnga gnger du n frsker kommer du ALLTID att agera EXAKT som denna maskin visar dig. Detta fljer direkt frn definitionen av determinism och att ge dig sjlv friheten att "vlja att inte lyda" r att ge dig sjlv en rttighet du inte har (eller ens kan ha) i ett deterministiskt system.

Fr att sammanfatta: fr att vlja att inte lyda framtidsmaskinen mste du ha ngon sorts frihet att fatta egna beslut, ngonting som inte existerar i den deterministiska vrld du utgr ifrn. Dina antaganden (jag har en frihet att vlja att inte lyda) motsgs av din premiss (lt oss anta att vrlden r deterministisk).

Determinismen r inte paradoxal, det r dremot ditt argument.
Citera
2012-02-18, 13:46
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Detta har frhoppningsvis redan skrivits i denna trd, men jag skriver det i alla fall:
Din hypotes r att om man ser in i framtiden kan man sedan vlja att inte lyda och drfr bryta determinismen. Jag mste pminna dig om att ett deterministiskt system r just det, deterministiskt. Faktum r att du kan inte vlja att inte lyda; det finns bokstavligen inte en enda, ens teoretisk, mjlighet fr dig att vlja annorlunda n vad denna framtismaskin visar dig. Hur mycket du n koncentrerar dig, hur mnga gnger du n frsker kommer du ALLTID att agera EXAKT som denna maskin visar dig. Detta fljer direkt frn definitionen av determinism och att ge dig sjlv friheten att "vlja att inte lyda" r att ge dig sjlv en rttighet du inte har (eller ens kan ha) i ett deterministiskt system.

Fr att sammanfatta: fr att vlja att inte lyda framtidsmaskinen mste du ha ngon sorts frihet att fatta egna beslut, ngonting som inte existerar i den deterministiska vrld du utgr ifrn. Dina antaganden (jag har en frihet att vlja att inte lyda) motsgs av din premiss (lt oss anta att vrlden r deterministisk).

+1

Tack fr den frklaringen, jag ndde inte fram med frklaringen varfr man inom olika vetenskapliga discipliner vergtt till ett probabilistiskt perspektiv med sannolikhetsberkningar och stndigt en teoretisk mjlighet att resultatet uppkommit av en slump (allts 99% sannolikhet fr att data stmmer p kan aldrig bli 0).
Citera
2012-02-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick

Vi vet att man inte kan bryta en Deterministisk framtid, det har nog ingen argumenterat emot, och det r drfr det anses vara en paradox, jag frstr inte hur du kan vrida p det s hr nr ingen har sagt att den har frihet i systemet.

Det r en paradox fr att i ett Deterministiskt system beter sig alla partiklar som projektiler, det finns inte plats fr bakomliggande Dimensioner som kan ha inflytande, d dom inte gr att kalkylera s gr inte det Deterministiska systemet att bekrfta.

Det r en paradox i det Deterministiska systemet att du inte kan avlsa PROJEKTILERS ABSOLUTA banor. Fr det r precis det dom r, absoluta. Du sger nu att det r helt okej nd, du kan se vad som kommer att hnda men du kan inte ndra dom, detta r ett antagande, och ven ett divisions felslut. Du stter fogar utan grunder, det finns inte ett enda argument som bekrftar att s kan vara fallet i ditt resonemang.

Du gr s hr: Determinismen r absolut, du kan se din framtid, men du kan inte ndra den, eftersom att du och maskinen r i ett Deterministisk system.

Det r en paradox, eller s r det helt enkelt s att verkligheten anpassas till mnniskor, d vi fr olika resultat med berkningarna beroende p om agenten fr nys om resultatet eller inte.
Citera
2012-02-18, 15:47
Medlem
S sammanfattning r att, om jag ser mig lyfta handen 2 minuter in i framtiden genom maskinen, s kommer jag gra det, jag kan inte lta bli, det r en automagisk kraft som tvingar mig att lyfta handen vare sig jag vill eller inte.
Citera
2012-02-18, 17:13
Medlem
Tycker hela "paradoxen" faller p att det r ett objekt inuti det deterministiska systemet som skall gra frutsgelsen.

Lt oss sga att jag vill simulera vad som hnder i vrt universum. Fr att utfra detta krvs rimligtvis en simulering som innehller all information om vrt universum. Notera att denna modell faktiskt fysiskt samtidigt skall existera i samma universum vars information den innehller, inklusive sig sjlv.

Sjlva existensen av en sdan frutsgelse r fr mig en paradox.

Detta kanske har nmnts eller r det bara jag som ser det som ett problem?
Citera
2012-02-18, 20:47
Medlem
Man 'skapar' en paradox
Citera
2012-02-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockmaskin
Tycker hela "paradoxen" faller p att det r ett objekt inuti det deterministiska systemet som skall gra frutsgelsen.

Lt oss sga att jag vill simulera vad som hnder i vrt universum. Fr att utfra detta krvs rimligtvis en simulering som innehller all information om vrt universum. Notera att denna modell faktiskt fysiskt samtidigt skall existera i samma universum vars information den innehller, inklusive sig sjlv.

Sjlva existensen av en sdan frutsgelse r fr mig en paradox.

Detta kanske har nmnts eller r det bara jag som ser det som ett problem?

Precis.... Det gr inte.

Men det behvs ingen simulering, vi behver bara titta p frdriktningarna hos alla partiklar, glm dator eller system. I enkelhetens namn s ska vi bara titta p dessa biljardbollar, t vilket hll dom rr sig, sen se om vi kan rkna ut vart dom kommer vara i framtiden.
Citera
2012-02-18, 22:11
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Precis.... Det gr inte.

Men det behvs ingen simulering, vi behver bara titta p frdriktningarna hos alla partiklar, glm dator eller system. I enkelhetens namn s ska vi bara titta p dessa biljardbollar, t vilket hll dom rr sig, sen se om vi kan rkna ut vart dom kommer vara i framtiden.
Men, du frndrar ju universum bara genom att rkna ut var partiklarna r. Det r ju en tankeprocess som pgr i din hjrna. Den tankeprocessen r ju beroende av atomerna i hjrnan.
Citera
2012-02-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Men, du frndrar ju universum bara genom att rkna ut var partiklarna r. Det r ju en tankeprocess som pgr i din hjrna. Den tankeprocessen r ju beroende av atomerna i hjrnan.

Till att brja med frndras inte universum, detta har jag gtt igenom flertalet gnger nu. Allting som hnder r strikt, absolut, permanent... vad du nu vill kalla det... Och hur mycket du n vill vrida p det s r allting som r absolut=ofrnderligt, och ska i praktiken och teorin kunna observeras.

Om det r s att universum frndras fr att jag observerar partiklarna s r det inte ett Determinerat universum, utan chans och pverkan existerar.
Citera
2012-02-19, 09:35
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Till att brja med frndras inte universum, detta har jag gtt igenom flertalet gnger nu. Allting som hnder r strikt, absolut, permanent... vad du nu vill kalla det... Och hur mycket du n vill vrida p det s r allting som r absolut=ofrnderligt, och ska i praktiken och teorin kunna observeras.

Om det r s att universum frndras fr att jag observerar partiklarna s r det inte ett Determinerat universum, utan chans och pverkan existerar.
Ok. I s fall frstr jag nog inte riktigt vad du vill ha sagt.
Citera
2012-02-19, 10:54
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:

Inte enligt Heisenbergs oskerhetsprincip (se sidan 15 i pdf-filen) genom att studera objektet pverkar du det. Och innan ngon kallar Heisenberg fr sopa br den titta p sidan 16.

Man mste skilja p verkligheten och tankeexperimentet. Det finns inte fasta belgg fr att universum r deterministiskt men i ett tankeexperiment dr man antar att universum r det mste man naturligtvis flja de logiska premisser som tankeexperimentet stter upp.

Sedan kan man naturligtvis hvda att hela vra liv och resten av universum r determinerat, i nulget r det dock ett vrdepstende, liksom motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in