Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Detta har frhoppningsvis redan skrivits i denna trd, men jag skriver det i alla fall:
Din hypotes r att om man ser in i framtiden kan man sedan vlja att inte lyda och drfr bryta determinismen. Jag mste pminna dig om att ett deterministiskt system r just det, deterministiskt. Faktum r att du kan inte vlja att inte lyda; det finns bokstavligen inte en enda, ens teoretisk, mjlighet fr dig att vlja annorlunda n vad denna framtismaskin visar dig. Hur mycket du n koncentrerar dig, hur mnga gnger du n frsker kommer du ALLTID att agera EXAKT som denna maskin visar dig. Detta fljer direkt frn definitionen av determinism och att ge dig sjlv friheten att "vlja att inte lyda" r att ge dig sjlv en rttighet du inte har (eller ens kan ha) i ett deterministiskt system.
Fr att sammanfatta: fr att vlja att inte lyda framtidsmaskinen mste du ha ngon sorts frihet att fatta egna beslut, ngonting som inte existerar i den deterministiska vrld du utgr ifrn. Dina antaganden (jag har en frihet att vlja att inte lyda) motsgs av din premiss (lt oss anta att vrlden r deterministisk).
Determinismen r inte paradoxal, det r dremot ditt argument.
Vi vet att man inte kan bryta en Deterministisk framtid, det har nog ingen argumenterat emot, och det r drfr det anses vara en paradox, jag frstr inte hur du kan vrida p det s hr nr ingen har sagt att den har frihet i systemet.
Det r en paradox fr att i ett Deterministiskt system beter sig alla partiklar som projektiler, det finns inte plats fr bakomliggande Dimensioner som kan ha inflytande, d dom inte gr att kalkylera s gr inte det Deterministiska systemet att bekrfta.
Det r en paradox i det Deterministiska systemet att du inte kan avlsa
PROJEKTILERS ABSOLUTA banor. Fr det r precis det dom r, absoluta. Du sger nu att det r helt okej nd, du kan se vad som kommer att hnda men du kan inte ndra dom, detta r ett antagande, och ven ett divisions felslut. Du stter fogar utan grunder, det finns inte ett enda argument som bekrftar att s kan vara fallet i ditt resonemang.
Du gr s hr: Determinismen r absolut, du kan se din framtid, men du kan inte ndra den, eftersom att du och maskinen r i ett Deterministisk system.
Det r en paradox, eller s r det helt enkelt s att verkligheten anpassas till mnniskor, d vi fr olika resultat med berkningarna beroende p om agenten fr nys om resultatet eller inte.