Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Vi kan konstatera att det mesta är orsaksbestämt men så säger du att det finns en osäkerhets-princip på 5 %. Skulle den vara den fria viljan?
Absolut inte.
Citat:
Antingen sker väl saker av en orsak eller ren slump? Fri vilja? Vad är frihet i den här frågan?
Några svar besitter jag såklart inte :P Det enda jag har är ju teorier och vinklar att ta sig an det här problemet. Det är fel att tänka antingen eller i dom här frågorna, det är förmodligen inte så enkelt att det är antingen orsak eller slump. Grejen är ju att det är utom våran definition just nu, då vi antar att mikro-kosmos besitter massor av konstiga förhållanden vi inte riktigt förstår så är det ju inte bara fri vilja som är konstig.
Jag tycker det är lika konstigt att materia attraherar sig själv, att fotoner inte verkar ha vilomassa, att det existerar medvetenhet, och slutligen att nånting existerar alls.
Enligt våra naturlagar som vi känner dom, finns det ingenting somger upphov till medvetande, vi kan reducera medvetenhet ner till små bollar om vi vill och sen försöka förstå det genom orsak, men det förklarar absolut ingenting....
Tex så vet vi resultaten av regler i ett system vi skapat, tex ett datorprogram, men då är det handgjort av oss, och då genom att vi manipulerar naturlagarna och kvantmekaniken. Men att atomer och partiklar i den verkliga världen också innehar ett "programmeringsvärde" går inte att förklara genom att reducera ner verkligheten till atomer och orsaksband.
Medvetenhet, Fri vilja, Liv kanske i sig också är naturlagar, eller så är det så att allting är möjligt i våran värld, lite grann som att allting som kan hända kommer att hända, eller kanske rent utav händer hela tiden.
Men jag har inte glömt bort dina resonemang, och det du säger att våran vilja inte är speciellt fri har du rätt i, det är våra val inom ett särskilt system som är fria, jag kan välja vad jag vill på menyn, det är inte bestämt förrens det ögonblicket jag väljer, men jag kan tex inte välja musiksmak, vem jag ska bli kär i, eller nånting av dom aspekterna som bestämmer vem jag är och vad jag vill.
Citat:
Nej, du har helt missuppfattat vad jag säger. Man kan påverka sig själv osv.
Allt som sker i hjärnan sker av orsak och verkan, på samma sätt som en sten faller när jag släpper den.
Allting i hjärnan sker förmodligen inte av orsak och verkan, förmodligen mycket men det är ju här dom verkliga mysterierna existerar, i mikro-kosmos. Våran hjärna är ett avancerat system av kvantmekanik, det är inte makro-kosmos som bestämmer reglerna i våra nervsystem, det är mikro-myller.
Men förövrigt är det ju som du säger, hela makro-kosmos styrs av orsak-verkan.
Jag tycker det är viktigt att vi separerar på Mikro och Makro kosmos ordentligt, för när det kommer till makro kosmos så har jag samma uppfattning som dig. Men det är hos det allra minsta mina funderingar ligger, och det är där jag vill veta mer